راز نقاشی قدیمی رافائل

کشف راز نقاشی قدیمی توسط هوش مصنوعی

راز نقاشی مشهور رافائل بالاخره توسط هوش مصنوعی کشف شده و حالا باستان شناسان به اطلاعات حیرت آوری در مورد این شاهکار معروف دست یافته‌اند.

هوش مصنوعی در حال حاضر با قابلیت‌های محدود خود می‌تواند جزئیات فراتر از قدرت انسان را تشخیص دهد. این فناوری با استفاده از الگوریتم‌های تحویل داده شده می‌تواند در اغلب علوم به تحقیق و بررسی پرداخته و تنها در عرض چند ثانیه می‌تواند برابر با ساعت‌ها فعالیت انسان به نتیجه برسد. علم باستان شناسی نیز همانند اغلب علوم دیگر مورد نفوذ هوش مصنوعی قرار گرفته و در حال حاضر متخصصان از این فناوری برای کشف راز اسرار قدیمی استفاده می‌کنند.

به عبارتی دیگر متخصصان هوش مصنوعی را برای دیدن جزئیاتی که از چشم انسان پنهان هستند می‌دهند. موردی که در چند وقت اخیر به یکی از موضوعات محبوب اخبار تکنولوژی تبدیل شده، مربوط به یک الگوریتم هوش مصنوعی بوده که توانسته جزئیات جدیدی از چهره مرد حاضر در نقاشی رافائل مشهور کشف کند.

این نمونه دیگری از فناوری مدرن در هنر است و پیش بینی می‌شود که در آینده احتمالا حوزه هایی مانند طراحی لوگو نیز دچار دگرگونی شدید خواهد شد.

مورد غیرمعمولی که این هوش مصنوعی در نقاشی رافائل به دست آورده باعث حیرت باستان شناسان شده که اگر علاقه مند هستید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید، با ما همراه باشید.

کشف راز نقاشی رافائل توسط هوش مصنوعی

چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای نقاشی قرار داشته و در حال نگاه به مدونا دلا روزا (یا مدونای رز) است. محققان مدت‌ها بود روی این موضوع بحث می‌کردند که آیا این نقاشی واقعا متعلق به رافائل است یا خیر. این در حالی است که برای نتیجه گیری منشا یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز است و در کنار این افراد هوش مصنوعی قرار گرفت تا نتیجه نهایی را به دست آورد.راز نقاشی قدیمی رافائل

برای این کار محققان بریتانیایی و آمریکایی الگوریتم پیشرفته‌ای از هوش مصنوعی را توسعه دادند تا این تجزیه و تحلیل سفارشی را انجام دهد.

حسن، ریاضی دان و دانشمند کامپیوتر که یکی از پیشگامان این تحقیق بود در مصاحبه‌ای اعلام کرد:

ما نقاشی‌های تایید شده رافائل را مورد تجزیه و تحلیل عمیق قرار دادیم و سپس الگوریتم هوش مصنوعی را آموزش دادیم تا بتواند سبک او را با استفاده از ضربه های قلم مو، پالت رنگ، سایه ها و هر جنبه‌ای از کار این استاد ایتالیایی را تشخیص دهد.

اوگالی از دانشگاه برادفور انگلستان نیز پس از منتشر شدن نتایج متخصصان در این باره گفت:

الگوریتم هوش مصنوعی تا سطح میکروسکوپی نسبت به چشم انسان می‌تواند جزئیات را تشخیص دهد

نحوه آموزش الگوریتم‌ها در یادگیری ماشینی

در فرآیند یادگیری ماشینی اصولا باید مجموعه وسیعی از نمونه ها را به الگوریتم آموزش داد اما همواره جزئیات زیادی از آثار یک هنرمند تنها در دسترس نیست که این مورد در خصوص نقاشی رافائیل نیز صدق می‌کند. اما متخصصان با استفاده از دیگر داده ها و تکنیک‌های پشتیبان استفاده کردند تا بالاخره توانستند به اطلاعات نسبتا مطلوبی از آثار هنری رافائل دست پیدا کنند. راز نقاشی قدیمی رافائل

دانشمندان با بررسی آثار قبلی رافائل تخمین زدند که اطلاعات در حدود 98 درصد صحیح هستند اما اعضا تیم خواستند تا الگوریتم را به گونه‌ای تنظیم کنند تا صورت‌های افراد را به جای نقاشی بررسی کند. نتایج بررسی هوش مصنوعی نشان می‌داد که شخصیت‌هایی مانند مدونا، کودک و سنت جان به قلم خود رافائل ترسیم شده‌اند اما چهره سنت جوزف به خاطر جزئیات کمتر نسبت به بقیه شخصیت‌ها احتمالا توسط رافائل ترسیم نشده است.

گفته می‌شود جولیو رومانو که یکی از شاگردان رافائل بوده احتمال مسئول ترسیم شخصیت چهارم بوده اما این موضوع به هیچ وجه قطعی نبوده و نیاز به شواهد تکمیلی دارد.

شک منتقدان در مورد نقاشی رافائل

به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سال‌های 1518 تا 1520 روی بوم نقاشی شده و در اواسط دهه 1800 بود که منتقدان هنری به این مورد شک کردند که احتمالا تمام قسمت‌های این نقاشی توسط رافائل ترسیم نشده است. اکنون هوش مصنوعی تقریبا این شک را تایید کرده و تیم تحقیقاتی نیز امیدوار هستند که هوش مصنوعی به جای جایگزین کردن متخصصان هنری در آینده، همراه آنها فعالیت خواهد کرد.راز نقاشی قدیمی رافائل

همچنین متخصصان معتقدند که فرآیند تعیین اصالت یک اثر هنری شامل جنبه های دیگری است که در حال حاضر، نرم افزارها و هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان یک ابزار در کمک به این فرآیند مورد استفاده قرار بگیرند.

در گجت نیوز بخوانید:
آموزش ساخت لوگو با هوش مصنوعی معرفی بهترین سایت ها و ابزارهای نقاشی با هوش مصنوعی ؛ تلفیق شگفت انگیز هنر و تکنولوژی نگرانی جامعه هنری از قدرت هوش مصنوعی در نقاشی! تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی ، داورها را گول زد و نفر اول مسابقه نقاشی شد! سخت‌ترین نقاشی‌های عجیب جهان که هیچ انسان عادی نمی‌تواند بکشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*