رسوایی پردازنده‌های جدید اینتل

رسوایی برای اینتل: افت ناگهانی عملکرد فنی در برخی پردازنده‌ها!

رسوایی جدیدی برای اینتل به‌وجود آمده و پردازنده‌های نسل چهاردهمی این شرکت شامل مدل قدرتمند Core i9-14900K با افت عملکرد مواجه شده‌اند.

طی چند هفته اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر بی‌ثباتی در پردازنده‌های قدرتمند اینتل مانند مدل Core i9-14900K منتشر شده است. ایسوس برای رفع این مشکل، آپدیت بایوس جدیدی برای مادربوردهای Z790 خود منتشر کرده است، اما در کمال تعجب این به‌روزرسانی با افت عملکردی تا 9 درصد در برخی از کارها همراه بوده است.

این به‌روزرسانی شامل «پروفایل پایه‌ای اینتل» است. این پروفایل، بهینه‌سازی‌های خودکار اعمال‌شده توسط مادربوردهای Z790 ایسوس را غیرفعال می‌کند و تراشه‌های اینتل را بر اساس محدودیت‌های تعیین‌شده توسط اینتل اجرا خواهد کرد. وبسایت سخت‌افزارلکس (HardwareLuxx) این پروفایل را با پردازنده Core i9-14900K مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که سرعت پردازنده در چندین تست، حدود 9 درصد کاهش یافته است.

رسوایی پردازنده‌های جدید اینتل

برای مثال در نرم افزار Cinebench R23، این نشریه آلمانی شاهد افت 9 درصدی عملکرد با استفاده از پروفایل پایه‌ای اینتل بود. همچنین در نرم افزار Y-Cruncher که به محاسبه عدد Pi می‌پردازد، افت عملکرد به 11 درصد رسید. حتی بازی‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند. در تست‌هایی که با رزولوشن 720p انجام شد، عناوینی مانند Starfield، Shadow of the Tomb Raider و F1 2023 کاهش 8 درصدی عملکرد را تجربه کردند (این افت عملکرد احتمالا در رزولوشن‌های بالاتر کمتر به چشم می‌آید).

علت رسوایی پردازنده‌های اینتل چیست؟

قدرت نامحدود انرژی که در برخی مادربوردها برای پردازنده‌های قدرتمند اینتل در دسترس قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی بی‌ثباتی آن‌ها باشد. با تنظیمات مناسب بایوس، حداکثر توان توربوی در دسترس تراشه‌ای مانند Core i9-14900K به 4095 وات می‌رسد. هرچند CPU شما هرگز چنین مقدار برقی را مصرف نخواهد کرد، اما این محدودیت بالا به تراشه اجازه می‌دهد تا برای بازه‌های زمانی کوتاه، هر مقدار برقی که نیاز دارد را بکشد، حتی اگر منجر به خرابی شود.

این تنظیمات مطابق با برخی از تنظیمات بایوسی است که کارشناسان طی چند روز گذشته پیشنهاد داده‌اند. به احتمال زیاد ایسوس به‌روزرسانی بایوس را در پاسخ به تحقیقات اینتل در مورد این مشکل منتشر کرده است، اما مشخص نیست که آیا سایر فروشندگان مادربورد نیز از همین رویه پیروی خواهند کرد.

رسوایی پردازنده‌های جدید اینتل

افت عملکرد تنها در صورتی اعمال می‌شود که از قابلیت‌های مختلف موجود در مادربوردهای Z790 ایسوس استفاده می‌کرده‌اید. با این حال، ممکن است حتی بدون اطلاع از این موضوع، از این قابلیت‌ها بهره برده‌اید. ایسوس به صورت پیش‌فرض، هر گونه بهینه‌سازی را که برای پردازنده شما در بایوس مناسب می‌داند، به‌صورت خودکار اعمال می‌کند و این امر به طور بالقوه باعث بی‌ثباتی می‌شود. اگر تنظیمات بایوس خود را دستکاری نکرده‌اید، به احتمال زیاد با اعمال پروفایل پایه‌ای اینتل، پردازنده شما کندتر اجرا خواهد شد.

خوشبختانه، این افت عملکرد به نظر تأثیر زیادی روی اجرای بازی‌ها ندارد. کاهش عملکرد عمدتاً در برنامه‌های دیگر مشهود است، در حالی که بی‌ثباتی که این به‌روزرسانی بایوس برطرف می‌کند، بیشتر در بازی‌ها بروز پیدا می‌کرد. هرچند این یک راه‌حل ایده‌آل نیست، اما امیدواریم مشکلاتی که منجر به خرابی برای دارندگان Core i9-14900K می‌شد را رفع کند.

محدوده دقیق مشکل پردازنده‌های قدرتمند اینتل هنوز مشخص نیست. در حال حاضر، به نظر می‌رسد Core i9-13900K و Core i9-14900K بیشترین مشکلات را دارند و Core i7-13700K و Core i7-14700K کمتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. تنها برخی از این تراشه‌ها با بی‌ثباتی دست و پنجه نرم می‌کنند و سایر CPUهای اینتل احتمالا مشکلی نخواهند داشت.

در گجت نیوز بخوانید: تمام پردازنده های نسل ۱۴ اینتل در CES 2024 معرفی شدند اینتل تراشه هایی با ۱۰۰۰ میلیارد ترانزیستور می‌سازد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*