زیردریایی کرونوس

اوکراین از زیردریایی کرونوس رونمایی کرد؛ سلاحی که سرنوشت جنگ را تغییر می‌دهد!

مدل پیشرفته زیردریایی کرونوس (Kronos) رونمایی شد. سلاحی که با پیوستن به نیروی دریایی اوکراین می‌تواند سرنوشت جنگ با روسیه را تغییر دهد.

یک شرکت اوکراینی ادعا کرده است که زیردریایی پنهان‌کاری به نام کرونوس ساخته که می‌تواند معادلات جنگ جاری روسیه و اوکراین را به هم بریزد. هایلند سیستمز، یک شرکت مستقر در امارات متحده عربی برای اولین بار بدنه هیدرودینامیکی این زیردریایی را در نمایشگاه دفاع دریایی و امنیت دریایی (NAVDEX) در سال ۲۰۲۳ معرفی کرد.

الکساندر کوزنتسوف، بنیان‌گذار و طراح ارشد این کمپانی می‌گوید که این زیردریایی در ابتدا برای دو هدف اصلی حمل کارگران برای تعمیرات زیرآبی و برآورده کردن نیاز سفرهای لوکس ثروتمندان ساخته شده بود. با این حال، حمله روسیه به اوکراین، کوزنتسوف و تیمش را مجبور کرد تا این زیردریایی را برای عملیات نظامی بازطراحی کنند. به گفته سازندگان، بدنه این زیردریایی از فولاد ساخته شده و با مواد کامپوزیتی پوشانده شده تا رد کمی از خود به جا بگذارد.

حرکت با ۵۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰۰ متر در زیر آب

زیردریایی کرونوس

شرکت هایلند سیستمز ادعا می‌کند این زیردریایی به‌راحتی ۱۰ سرنشین را در خود جای می‌دهد و حتی برای عملیات تجاری و امداد و نجات هم مناسب است.

کرونوس قادر است تا ۳۰۰۰ کیلوگرم بار را روی آب حمل کند و وزن خالص آن حدود ۱۰,۰۰۰ کیلوگرم است. سرعت نهایی کرونوس روی آب به ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در زیر آب نیز می‌تواند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. عمق عملیاتی آن تا ۱۰۰ متر است و حداکثر عمق بحرانی آن به ۲۵۰ متر می‌رسد.

این زیردریایی می‌تواند با سوخت دیزلی یا باتری کار کند. با یک بار شارژ کامل، باتری به تنهایی ۱۸ ساعت کار می‌کند. ژنراتور نیز امکان حرکت تا ۳۶ ساعت را فراهم می‌کند و در مجموع، در حالت ترکیبی (دیزل و باتری)، تا ۵۴ ساعت قابلیت عملیاتی دارد.

توانایی‌های ویژه و تسلیحات زیردریایی کرونوس

زیردریایی کرونوس

سازنده ادعا می‌کند که این زیردریایی برد عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتری داشته و قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارد. اما به گفته آن‌ها، مهم‌ترین ویژگی زیردریایی کرونوس که ادعا می‌شود در جهان بی‌نظیر است، امکان چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در حداکثر سرعت است.

به گفته سازندگان، بدنه Kronos که شبیه به سفره ماهی است، باعث می‌شود تا این زیردریایی نسبت به زیردریایی‌های کلاسیک با بدنه سیگاری‌شکل، بسیار پنهان‌کارتر و چابک‌تر باشد.

پوشش جاذب امواج سونار و موتور الکتریکی نیز کرونوس را به یک ابزار پنهان‌کار مرگبار تبدیل کرده‌اند. این زیردریایی علاوه بر شلیک اژدر، می‌تواند به‌صورت ناشناخته به کشتی‌های دشمن در حال حرکت آرام یا پهلو گرفته نزدیک شده و مین‌های مغناطیسی کار بگذارد که از راه دور قابل انفجار هستند.

زیردریایی کرونوس

عمق کارکرد کرونوس تا ۱۵ متر (۵۰ فوت) است و سرعت بالای آن، این زیردریایی را به سلاحی هراس‌انگیز در عصر حاضر تبدیل کرده است.

به گزارش Fast Company، کرونوس همچنین قادر به حمل شش اژدر عقرب سیاه است که توسط شرکت اسلحه‌سازی لئوناردو ساخته شده‌اند. اما قابلیت چرخش سریع و پایین رفتن به کف اقیانوس، مهم‌ترین ویژگی کرونوس است که آن را به نیرویی قدرتمند تبدیل می‌کند. علاوه بر این، سرعت بالای آن باعث می‌شود تعقیب و غلبه بر آن با استفاده از سلاح، برای کشتی‌های دشمن دشوار باشد.

در جنگ جاری، اوکراین از تعداد زیادی پهپاد هوایی و زمینی استفاده کرده است. اگر کرونوس به نیروی دریایی اوکراین ملحق شود، می‌تواند برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های روسیه به کابوسی تمام‌عیار تبدیل شود.

پیشینه خبر:
با عجیب‌ترین پهپاد زیرآبی جهان آشنا شوید + عکس اوکراین مجبور خواهد شد از روسیه تقاضای صلح کند ربات جنگی جدید روسیه، اوکراینی‌ها را حسابی به دردسر خواهد انداخت کفگیر نیروی هوایی ارتش روسیه به ته دیگ خورده است تکنولوژی جدید چینی ها، تمام زیردریایی های جهان را به سطح آب میاورد