اپل و سامسونگ شارژ سریع

چرا اپل و سامسونگ در استفاده از شارژ سریع محتاط هستند؟

حتما بارها از خود پرسیده‌اید که وقتی بسیاری از شرکت‌ها از شارژ سریع ۶۷ تا ۲۴۰ وات استفاده می‌کنند، چرا اپل و سامسونگ پا را از ۴۵ وات فراتر نمي‌گذارند. اینکار دلایل گوناگونی دارد.

گوشی‌های هوشمند هر روز نقش پررنگ‌تری را در زندگی ما بازی می‌کنند. به‌صورتی که در اکثر طول روز از گوشی جدا نمي‌شویم. همین نیز سبب شده که شرکت‌های مختلف تمام تلاش خود را برای افزایش حجم و دوام باتری بکنند. هرچند متاسفانه هنوز پیشرفت‌های چشم‌گیری را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم. بنابراین بهترین گزینه شارژ سریع است. به‌عنوان مثال شارژ سریع ۱۲۰ وات سبب می‌شود که تنها ۲۰ دقیقه پس از خالی‌شدن باتری یک باتری پر در اختیار داشته باشید.

اپل و سامسونگ شارژ سریع

به‌همین‌خاطر شارژ سریع به‌یکی از اولویت‌های مهم کاربران در هنگام خرید گوشی تبدیل شده است. این روزها در گوشی‌های اقتصادی پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ وات یک استاندارد تلقی می‌شود. در گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار نیز می‌توان حداقل شارژ سریع ۶۷ وات و حداکثر ۲۴۰ وات را مشاهده کرد. اما سامسونگ و اپل چندان میانه خوبی با شارژ سریع ندارد.

دلایل رویکرد متفاوت اپل و سامسونگ برای شارژ سریع

اکثر گوشی‌های گلکسی از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند و تنها پرچمدار کره‌ای‌ها است که توانایی شارژ سریع ۴۵ وات را دارد. در مورد اپل نیز شاهد پشتیبانی از شارژ ۲۵ وات هستیم. همین سبب شده است که شارژ کامل هیچکدام از گوشی‌های این دو برند زیر یک ساعت انجام نشود. طبیعتا این موضوع سبب می‌شود که بسیاری از کاربران قید خرید گوشی‌های اپل و سامسونگ را بزنند.

اپل و سامسونگ شارژ سریع

اپل و سامسونگ در بسیاری از فناوری‌های مرتبط با گوشی‌های هوشمند پیشتاز بازار بوده‌اند؛ اما چه‌چیزی سبب شده که نسبت به شارژ سریع رویکرد محتاطانه‌ای داشته باشند؟

فناوری باتری و استراتژی شارژ سریع اپل و سامسونگ

تصمیم‌گیری اپل و سامسونگ پیرامون شارژ سریع تا حد زیادی به تمایل آنها برای ارائه یک سیستم متعادل مرتبط است. اپل سرعت شارژ دستگاه‌های خود را بالا نمی‌برد تا بتواند عملکرد پایدار باتری را برای مدت زیاد‌تری حفظ کند. این استراتژی سبب می‌شود که سلامت باتری حفظ شده و عمر بیشتری داشته باشد. در واقع وقتی یک کاربر متوجه می‌شود که برای چندین سال سراغ تعویض باتری نرفته است، از کیفیت محصول اپل خرسند می‌شود. چنین چیزی تصویری بسیار قابل اعتماد از اپل به کاربران می‌دهد.

استراتژی سامسونگ برای شارژ سریع کمی با اپل فرق دارد. کره‌ه‌ای می‌خواهند ترکیبی از بهینگی شارژ و عمر باتری طولانی را به‌کاربر عرضه کنند. برای اینکار نیز شارژ سریع را در کنار تغییر برخی از تنظیمات دستگاه پیشنهاد می‌کنند. گوشی‌های سامسونگ از استاندارد شارژ USB Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کنند. هرچند شرکت سازنده پیشنهاد می‌کند که کاربران گوشی‌های خود را بیشتر از ۸۵ درصد شارژ نکنند تا عمر باتری افزایش یابد.

اپل و سامسونگ شارژ سریع

به‌همین‌خاطر گزینه‌ای در گجت‌های گلکسی قرار گرفته است که کاربر می‌تواند با کمک آن شارژ بیش از ۸۵ درصد را محدود کند. سامسونگ همچنین با شارژ سریع مخالف است؛ زیرا باعث افزایش دمای دستگاه شده و عمر باتری را در درازمدت کاهش می‌دهد.

مشکل گرمازدایی در گوشی‌های پرچمدار

طراحی جمع‌وجور گوشی‌های پرچمدار سبب شده که شرکت‌ها با مشکل گرمازدایی مواجه شوند. در واقع اپل و سامسونگ احساس می‌کنند که فضای کافی برای سیستم‌های خنک‌کننده ندارند و شارژ سریع می‌تواند مشکل را بدتر هم بکند. این دو شرکت قدرتمند همیشه در تبلیغات به قدرت پرداشی بالا و عملکرد پایدار دستگاه‌های خود اشاره می‌کنند. کاربر نیز از آیفون 15 پرو مکس یا گلکسی S24 اولترا انتظار دیگری ندارد.

گلکسی اس 24 اولترا

در حال حاضر کاربران پس از انجام بازی‌های سنگین برای مدت طولانی به‌خوبی گرما را در بدنه پشتی دستگاه حس می‌کنند و همین می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد. طبیعتا اضافه شدن شارژ سریع مثلا ۱۲۰ وات می‌تواند تاثیر منفی بیشتری بر سلامت باتری گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ بگذارد و این ابدا خوشایند نیست.

سامسونگ و اپل در تلاش هستند دستگاه‌های خود را متفاوت از رقبای پرتعداد چینی جلوه دهند. تاکنون نیز در این زمینه تا حد زیادی موفق بوده‌اند. به‌صورتی که بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان تصور می‌کنند کیفیت گجت‌های پرچمدار اپل و سامسونگ بسیار فراتر از دیگر شرکت‌ها است. در ایران نیز اکثرا کاربران هنگام خرید یک گوشی پرچمدار به‌سراغ این دو برند می‌روند. دو شرکت پرفروش بازار گوشی نیز نمی‌خواهند به‌خاطر سرعت شارژ کوچکترین خدشه‌ای به این تصویر مهم وارد کنند.

بازاریابی و کاهش خطر

اپل و سامسونگ نمی‌خواهند اعتمادی که در نتیجه سال‌های طولانی بین آنها و کاربرانشان شکل گرفته است را از دست بدهند. رویکرد فعلی اپل و سامسونگ در مورد سرعت شارژ شاید در نگاه اول آزاردهنده باشد، اما در نهایت سبب می‌شود که کاربر از سلامت باتری خوشحال شده و به‌ برند وفادار بماند. چیزی که در درازمدت به فروش بیشتر منجر می‌شود.

اپل و سامسونگ شارژ سریع

همچنین اپل و سامسونگ به‌خوبی می‌دانند که پیش‌رفتن با سریع‌ترین فناوری‌های شارژ سریع می‌تواند مشکلاتی را نیز به‌همراه داشته باشد. به‌همین‌خاطر آنها اصلا عجله ندارند. آنها نمی‌خواهند در نتیجه یک حادثه اتفاقی به تیتر یک اخبار دنیا تبدیل شوند و ضربه‌ای بسیار سنگین بخورند. اتفاقی که برای وان‌پلاس در هند رخ داد و توضیحات شرکت سازنده نیز نتوانست چندان تاثیرگذار باشد. در این میان افرادی نیز تمام تلاش خود را کردند تا وجهه این برند را خراب کنند.

بنابراین کوچکترین حادثه مربوط به شارژ سریع می‌تواند سبب شود دستگاه‌های اپل و سامسونگ در دید عموم ناایمن جلوه کنند. سامسونگ یکبار با گلکسی نوت 7 چنین چیزی را تجربه کرده است و قطعا نمی‌خواهد این تراژدی تکرار شود.

برتری در درازمدت

فناوری شارژ سریع سابقه چندانی ندارد و هنوز کاربران با مشکلات آن در درازمدت آشنایی نشده‌اند. هرچند سامسونگ و اپل به‌راحتی می‌توانند مشکلات شارژ سریع را پیش‌بینی کنند. به‌همین‌خاطر آنها فعلا رویکرد محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفته‌اند تا بتوانند ترکیبی متعادل از عملکرد و پایداری را ارائه دهند. البته با گذشت زمان فناوری شارژ سریع نیز پیشرفت خواهد کرد و بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت باتری و گرمازدایی از بین می‌روند.

اپل و سامسونگ شارژ سریع

در این زمان اپل و سامسونگ شارژ سریع را در آغوش خواهند گرفت؛ اما یک اتفاق دیگر نیز در آن زمان رخ خواهد داد. بسیاری از کاربرانی که از نسل‌های اولیه شارژ سریع بهره مي‌برند، با مشکلات مربوط به سلامت باتری مواجه می‌شوند. آنها گمان می‌کنند که گجت‌هایشان کیفیت لازم را ندارند و باید مجدد به سامسونگ و اپل بازگردند. رویکرد فعلی اپل و سامسونگ در مورد شارژ سریع شاید برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده باشد، اما در درازمدت قطعا مزایای زیادی دارد:

  • اول از همه اینکه کاربران از طول عمر بالای دستگاه خود رضایت خواهند داشت. در مدل‌های مجهز به شارژ سریع، باتری نمي‌تواند پس از هزار چرخه شارژ تا ۸۰ درصد از ظرفیت خود را حفظ کند. اما چنین چیزی در آيفون 15 دیده می‌شود. وقتی سلامت باتری کاهش یابد گوشی نیز با مشکلات گوناگون مواجه می‌شود و کاربر مجبور است باتری را تعویض کند.
  • مسئله دوم به کاهش زباله‌های الکترونیکی مربوط می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده کاربران اهمیت بیشتری به وضعیت محیط‌زیست بدهند و به‌سوی دستگاه‌هایی بروند که آلودگی کمتری دارند. اینجاست که سامسونگ و اپل می‌توانند مجددا از محیط‌زیست برای خود درآمد کسب کنند. مثل کاری که با حذف شارژر کردند.
  • مورد سوم اینکه تعویض باتری چندان ارزان نیست. بنابراین شارژ سریع ایمن می‌تواند هزینه‌های کاربران در درازمدت را کاهش دهد.

جمع‌بندی

بازار گوشی‌های هوشمند سال‌ها درگیر رقابت اعداد بوده است. چیزی که هم‌اکنون نیز ادامه دارد. هرچند اپل به‌خوبی توانسته خود را از این رقابت مسخره خارج کند. در واقع این شرکت آمریکایی هنگام ارائه محصول جدید خود چندان روی تعداد مگاپیکسل و … مانور نمي‌دهد. آنها صرفا مي‌گویند که محصول جدید نسبت به محصول باکیفیت قبلی تا چند برابر بهتر و قوی‌تر شده است. ظاهرا سامسونگ نیز می‌خواهد به‌تدریج به‌این سمت حرکت کند و خود را متفاوت از سایر شرکت‌های اندرویدی ارائه دهد.

آیفون

سامسونگ و اپل شارژ سریع را در درازمدت به‌نفع خود نمی‌بینند و می‌خواهند همچنان به‌عنوان شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولاتی باکیفیت و قدرتمند شناخته شوند.

به‌نظر شما رویکرد اپل و سامسونگ در مورد شارژ سریع بهتر است یا شرکت‌هایی همچون ریلمی، شیائومی و اوپو؟

بیشتر بخوانید:
شارژر ۲۴۰ واتی ریلمی با امکانات بی نظیر و قیمتی باورنکردی رونمایی شد کاربران سامسونگ شاکی از کاهش سرعت شارژ گوشی بعد از آپدیت به وان یو آی ۶.۱ این گوشی ها سریعترین سرعت شارژ جهان را دارند هرآنچه باید درباره فناوری شارژ سریع بدانید؛ از حقایق ناگفته تا دروغ های بزرگ جزئیات لو رفته از باتری گلکسی اس ۲۵ اولترا ناامیدتان خواهند کرد