مقایسه شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

مقایسه شیائومی 14 اولترا با سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا ؛ اژدهای چینی در برابر غول کره ای

در مقایسه شیائومی 14 اولترا- Xiaomi 14 Ultra و گلکسی اس 24 اولترا- Galaxy S24 Ultra مشخصات فنی و امکانات این دو گوشی را در مقابل هم قرار دادیم تا ببینیم کدام یک پرچمدار بهتری است.

با عرضه جهانی اخیر شیائومی 14 اولترا علاقه مندان به دوربین گوشی های هوشمند این محصول را نیز در مقابل خود می‌بینند. چراکه شیائومی در بحث دوربین گوشی یکی از بهترین های اندرویدی بوده و در مدل 14 اولترا تغییرات جزئی اما قابل توجهی را در همین بخش اعمال کرده است. اما سامسونگ نیز در این رقابت حضور دارد تا با پرچمدار خود یعنی گلکسی اس 24 اولترا گرد و خاک کند. مطالب زیادی در مورد این دو گوشی و مقایسه بخش های مختلفشان در اخبار تکنولوژی منتشر شده است؛ به همین خاطر قصد داریم تا به طور جامع این دو گوشی را بررسی و مقایسه کنیم.

دسترسی آسان به بخش های این مقاله

مقایسه شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

هر دو مدل با توجه به مشخصاتشان از بهترین گوشی های پرچمدار هستند اما ما با یک مقایسه نفس گیر، بهترین را انتخاب خواهیم کرد.

مقایسه اندازه گوشی ها

هر دو گوشی شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا از لحاظ اندازه گوشی های بزرگی هستند که رویکردهای متفاوتی نسبت به اندازه و طراحی دارند. طراحی گوشی شیائومی روان تر بوده و با گوشه های گرد و انحنای جزئی نمایشگر حس نرمی را بیشتر منتقل می‌کند. در مقابل گلکسی اس 24 اولترا با نمایشگر تخت، گوشه های تیز باعث می‌شود تا اندازه و وزن آن از ظاهر حس شود.

هر دو گوشی گواهی استاندارد IP68 دارند که برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب بوده و می‌توانند به مدت نیم ساعت تا عمق 1.5 متری آب سالم بمانند.

مقایسه اندازه گوشی ها

مقایسه اندازه گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

سامسونگ برای پرچمدار خود سنگ تمام گذاشته و این گوشی را با فریم تیتانیومی طراحی کرده است. البته ناگفته نماند که همچنان اسکلت زیرین همین فریم تیتانیومی، از جنس آلومینیوم است. در مقابل اما شیائومی تنها از آلومینیوم استفاده کرده و برای یک نسخه مخصوص که در تنها در چین عرضه شده از فریم تیتانیومی رونمایی کرده است.

سامسونگ در گلکسی اس 24 اولترا هم برای پنل پشتی و هم جلویی برای محافظت بیشتر از شیشه مقاوم گوریلا گلس آرمور که به طور انحصاری برای این شرکت ساخته شده، استفاده کرده است. اما شیائومی تنها از شیشه ای به نام شیائومی شیلد گلس استفاده کرده که به گفته مدیران این کمپانی، شیشه جدید تا 10 برابر مقاومت گوشی را در برابر سقوط نسبت به نسل قبل، شیائومی 13 پرو که از گوریلا گلس وکتوس استفاده کرده افزایش می‌دهد.

لوازم جانبی منحصر به فرد

هر یک از پرچمداران حاضر در این رقابت، لوازم جانبی منحصر به فردی هم دارند که واقعا آنها را از سایر گوشی ها متمایز می‌کند. گلکسی اس 24 اولترا با قلم S همراه خود واقعا سبک گلکسی نوت را به خود گرفته که می‌توانید از آن برای یادداشت برداری و حتی به عنوان شاتر از راه دور استفاده کنید. البته در مورد قلم S Pen باید اشاره کرد که مدتی است که کابران گلکسی اس 24 اولترا از بوی بد آن اعلام نارضایتی کرده‌اند که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطلب قلم S Pen بوی گند می‌دهد مراجعه کنید.

قلم گلکس اس 24 اولترا

قلم گلکس اس 24 اولترا

شیائومی 14 اولترا نیز با کیت عکاسی خود که سر و صدای زیادی به پا کرد. این کیت می‌تواند چند کنترل فیزیکی و یک گیره دستی را اضافه کند که در کل مجموعه را شبیه یک دوربین حرفه‌ای واقعی می‌کند.

کیت عکاسی شیائومی 14 اولترا

کیت عکاسی شیائومی 14 اولترا

البته این کیت یک آیتم اختیاری بوده و با هزینه اضافی 200 یورو عرضه می‌شود.

مقایسه نمایشگر

سامسونگ و شیائومی در هر دو این گوشی ها سنگ تمام گذاشته و یکی از بهترین نمایشگر ها را دارند. نمایشگر هر دو گوشی با وضوح 1440p و نرخ نوسازی تطبیقی 120 هرتز آن را برای تماشای هر ویدیو مناسب می‌کند.

از لحاظ روشنایی خودکار، گلکسی اس 24 اولترا با نتیجه 1447 نیت تا حدودی روشن تر از شیائومی 14 اولترا با نتیجه 1281 نیت ظاهر شده که شاید در استفاده معمولی چندان محسوس نباشد.

مقایسه نمایشگر گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

مقایسه نمایشگر گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

موردی که واقعا در میان گلکسی اس 24 اولترا و شیائومی 14 اولترا کاملا مشهود است، میزان بازتابندگی نور از نمایشگر بوده که پرچمدار سامسونگ به لطف گوریلا گلس آرمور بیشترین بازتابندگی را داشته و این باعث می‌شود تا در شرایط یکسان نور نمایشگر این گوشی کمتر از شیائومی 14 اولترا ثبت شود. چنین قابلیتی باعث می‌شود تا گلکسی اس 24 اولترا مصرف باتری کمتری نسبت به شیائومی 14 اولترا در نمایش دادن تصاویر داشته باشد.

البته نمایشگر گلکسی هم بی عیب نبوده و برخی کاربران از نمایش تصاویر در محیط‌ های تاریک و سطوح روشنایی پایین آن شکایت می‌کنند.

عمر باتری

هر دو پرچمدار از باتری‌هایی با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده و با توجه به استفاده از نمایشگر و پردازنده یکسان، انتظار داشتیم عمر باتری مشابهی داشته باشند. اما در واقعیت گوشی ها متفاوت ظاهر شده و شیائومی 14 اولترا مغلوب گلکسی اس 24 اولترا در این آیتم شده است.

مقایسه عمر باتری گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

مقایسه عمر باتری گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

در حالی که شیائومی 14 اولترا می‌تواند به اندازه گلکسی اس 24 اولترا در تست های وبگردی دوام بیاورد، اما پرچمدار گلکسی با 40 درصد مزیت بیشتر در بازی، 30 درصد در اجرا ویدیو طولانی و 25 درصد در تماس های صوتی توانست از رقیب خود پیشی بگیرد.

سرعت شارژ

اما سرعت شارژ، برگ برنده شیائومی بوده و شاید نتواند عمر باتری طولانی داشته باشد ولی سرعت شارژ دو برابر بیشتری دارد. با استفاده از آداپتور ارائه شده برای شیائومی 14 اولترا می‌توانید تنها در عرض نیم ساعت گوشی را تا 93 درصد شارژ کنید.

در طرف مقابل نیز گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ در صورت شارژ شدن با آداپتور 45 واتی می‌تواند در عرض نیم ساعت تا 70 درصد شارژ شود.

مقایسه سرعت شارژ گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

مقایسه سرعت شارژ گوشی های شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

شیائومی 14 اولترا در سرعت شارژ بی سیم نیز جلو زده و طبق اعلام شیائومی، این گوشی می‌تواند با شارژر بی سیم 80 واتی در عرض 46 دقیقه به صورت کامل شارژ شود. این در حالی است که حداکثر توان قابل تحمل گلکسی اس 24 اولترا تنها 15 وات بوده و در این بخش به صورت کامل مغلوب شیائومی 14 اولترا می‌شود.

همچنین هر دو گوشی می‌توانند به صورت پاوربانک دستگاه های دیگر را هم به صورت بی سیم و سیمی شارژ کنند.

تست بلندگو

هر دو گوشی دارای تنظیمات بلندگوهای استریو هستند که تفاوت های جزئی در اجرای هر یک دارند. در واقع بلندگو هر دو گوشی بسیار خوب عمل کرده و کیفیت پخش صدای مطلوبی را ارائه می‌دهند. اما در این بین گلکسی اس 24 اولترا با کمی باس و میدرنج بیشتر دست بالاتر را دارد.

مقایسه توان پردازشی

اسنپ دراگون 8 نسل 3 عهده دار تامین قدرت اغلب پرچمداران اندرویدی سال 2024 است. گزینه های فضای ذخیره سازی گلکسی اس 24 اولترا از 256 گیگ شروع شده و تا 1 ترابایت می‌رسد.مقایسه توان پردازشی

همچنین تمامی این مدل‌ها مجهز به رم 12 گیگابایتی هستند. اما متاسفانه شیائومی 14 اولترا تنها با 512 گیگ فضای ذخیره سازی و 16 گیگ رم به صورت جهانی عرضه شده اما در نسخه های چین گزینه‌های 12/256 گیگابایتی و همچنین 16/1 ترابایتی موجود هستند.

مقایسه در بنچمارک ها

هر دو گوشی در نتایج بنچمارک ها بسیار شبیه هم بوده و هر دو اعداد قابل پیش بینی بالایی دارند.

شیائومی 14 اولترا به طور قابل توجهی در مدیریت فضا پایدارتر بوده و توانست در تست‌های 3DMark Wild Life به پایداری 68 درصد در مقابل 48 درصد برسد. همچنین در تست Throttling CPU نیز نتایج قابل توجهی بهتری را نشان داد.

مقایسه در بنچمارک ها

مقایسه نتایج بنچمارک های مقایسه عمر باتری شیائومی 14 اولترا و گلکسی اس 24 اولترا

در سوی دیگر می‌توان به پشتیبانی طولانی تر سامسونگ از گلکسی اس 24 اولترا اشاره کرد که وعده 7 سال به‌روز رسانی نرم افزاری و امنیتی را داده است. شیائومی نیز در این باره اعلام کرده که سری 14 اولترا 4 نسخه سیستم عامل و یک سال بیشتر به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

علاوه بر این، همکاری نزدیک سامسونگ و گوگل بدین معنی است که گلکسی در حال دریافت ویژگی ها و عملکردهای پیشرفته هوش مصنوعی بوده و هایپر او اس نیز برای عقب نماندن از این قافله باید به قابلیت‌ های هوش مصنوعی مجهز شود.

باید افزود که یکی از مزایای گلکسی در S Pen آن است که به لطف برخورداری آن از فعالیت های خلاقانه و یا عملکرد از راه دور می‌تواند با تجربه بی نظیر استفاده از قلم، دلیل کافی برای انتخاب گلکسی اس 24 اولترا باشد.

مقایسه دوربین

بخش مقایسه دوربین احتمالا متفاوت تر از بقیه آیتم ها باشد؛ چراکه تفاوت ها در این بخش قابل توجه هستند و هر گوشی رویکرد مختلفی را دارد.

شیائومی در بحث سخت افزار پیشتاز بوده و یکی از اولین تولید کنندگانی است که از سنسور یک اینچی برای سومین نسل پرچمدار خود استفاده می‌کند. همچنین یک دیافراگم پیوسته متغیر نیز روی دوربین اصلی خود نصب کرده تا بین جمع آوری نور و عمق میدان تعادل برقرار کند. لنزهای مورد استفاده در تله فوتوها اکنون قادر به فوکوس بسیار نزدیک تری هستند که در کنار این لنزها از همان سنسورهای سال گذشته استفاده کرده است.

مشخصات دوربین شیائومی 14 اولترا

  • دوربین اصلی: 50 مگاپیسکلی؛ سنسور Sony LYT-900؛ فناوری Laser AF, OIS؛ با قابلیت ثبت تصاویر با وضوح 4K@120fps
  • دوربین فوق عریض: 50 مگاپیکسلی؛ سنسور Sony IMX858؛ با قابلیت ثبت تصاویر با وضوح 4K@60fps
  • دوربین تله فوتو: 50 مگاپیکسلی؛ سنسور Sony IMX858؛ با قابلیت ثبت تصاویر با وضوح 4K@60fps
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسلی؛ فوکوس ثابت؛ با قابلیت ثبت تصاویر با وضوح 4K@60fps

البته سامسونگ نیز در گلکسی اس 24 اولترا از سخت افزار قدرتمندی استفاده کرده که تا حدودی نسبت به تجهیزات شیائومی 14 اولترا قدیمی هستند. چراکه دوربین اصلی از همان پرچمدار سال گذشته برداشته شده و سنسور دوربین هم در قسمت کوچک ماژول قرار گرفته است. در واقع فقط کیت جدید دوربین تله فوتو زوم 5 برابر است که تا حدودی با همین لنز در شیائومی مطابقت دارد.

مشخصات دوربین گلکسی اس 24 اولترا

  • دوربین اصلی: 200 مگاپیکسلی؛ سنسور ISOCELL HP2 سامسونگ؛ با قابلیت تصویر برداری با وضوح 8K@30fps و 4K@120fps
  • دوربین فوق عریض: 12 مگاپیکسلی؛ سنسور Sony IMX563؛ با قابلیت تصویر برداری با وضوح 4K@60fps
  • دوربین تله فوتو: 50 مگاپیسکلی؛ سنسور Sony IMX854؛ با قابلیت تصویر برداری 4K@60fps
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسل؛ سنسور ISOCELL S5K3LU؛ با قابلیت تصویر برداری 4K@60fps

مقایسه کیفیت ثبت تصاویر

علیرغم تمام تفاوت‌های سخت‌افزاری، این دو گوشی در واقع نتایج نهایی کاملاً مشابهی در ثبت تصاویر دارند. در واقع با نور روز هنگام تماشای تصاویر دوربین اصلی یا فوق عریض این دو گوشی متوجه هیچ تفاوتی نخواهید شد. با تمرکز بیشتر روی تصاویر تفاو‌ت های بسیار ریزی که شاید کاربران معمولی متوجه آن نشوند، دیده شده و این شیائومی 14 اولترا است که باز هم از رقیب پیشی می‌گیرد. در واقع این تفاوت ها بیشتر در زمینه رنگ و کنتراست تصاویر وجود دارد.

شیائومی 14 اولترا بیشتر تلاش می‌کند تا تصاویر را واضح تر و با کنتراست و اشباع بیشتری تولید کند که این لزوما همیشه یک مزیت عینی نیست. هر دو گوشی در عکاسی از نمای نزدیک نتایج بسیار خوبی را ارائه می‌دهند اما در کل می‌توان گفت که تصاویر شیائومی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

اما در زوم 5 برابر این گلکسی اس 24 اولترا است که به لطف تغییرات قابل توجه کیفیت بهتری در مقایسه با شیائومی 14 اولترا دارد. همچنین در تثب تصاویر سلفی نیز گلکسی به لطف فوکوس خودکار و سنسور باکیفیت رنگ‌ها را زنده تر ثبت می‌کند.

در نور کم هر دو گوشی تصاویر فوق‌العاده ای را ثبت می‌کنند اما باز هم گلکسی جزئیات را بهتر نمایش می‌دهد. تصاویر شیائومی 14 اولترا در نور کم عکس های نرم تری تولید می‌کند اما چندان بافت رضایت بخشی ندارند. محدوده دینامیکی در هر دو بسیار عالی است اما دوباره گلکسی نکات برجسته را بهتر حفظ می‌کند.

مقایسه فیلم برداری

هر دو گوشی گزینه های مناسبی نیز برای فیلم برداری هستند که از تمام دوربین های هر دو گوشی، می‌توانید با وضوح 4K در 24، 30 و 60 فریم بر ثانیه تصویر برداری کنید. همچنین دوربین اصلی هر دو گوشی امکان فیلم برداری با وضوح 4K در 120 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کنند. باید افزود که با دوربین اصلی گلکسی اس 24 اولترا حتی می‌توانید کیفیت فیلم برداری خود را تا وضوح 8K ارتقا دهید.

کیفیت فیلمبرداری در نور روز در هر دو عالی است و از نظر کیفیت تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد. اما در شرایط نوری کم، دوربین فوق عریض گلکسی بهتر عمل کرده و کاهش نویز بهتری را شاهد هستیم.

جمع بندی

دوربین های پشتی این دو گوشی آن قدر با هم اختلاف ندارند که بتوانیم یکی را به طور کامل برتر مطلق معرفی کنیم. تفاوت ها در جزئیات بوده و برای مثال شیائومی به طور قابل توجهی با دوربین های تله فوتو خود در نمای نزدیک بهتر است. اما با این حال این گلکسی اس 24 اولترا است که در بخش سلفی دست برتر را دارد.

سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

گلکسی اس 24 اولترا به لطف قلم نوآورانه خود یک ابزار واقعی را برای کار و بازی ارائه داده و این گوشی را به محصولی بی رقیب تبدیل کرده است. همچنین رابط کاربری سامسونگ را می‌توان یکی از بهترین پوسته‌ های اندروید معرفی کرد که به لطف وعده آپدیت 7 ساله می‌توانید تا سال ها از کار با این گوشی روان لذت ببرید. همچنین نمایشگر مقرون به صرفه گلکسی نیز در مقایسه با شیائومی 14 اولترا باعث می‌شود تا در طولانی مدت عمر باتری بهتر دوام بیاورد.

شیائومی 14 اولترا

شیائومی 14 اولترا

با این حال شیائومی 14 اولترا هم ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و عیب عمر کمتری باتری را در سرعت سرسام‌آور 2 برابری شارژ بی سیم و سیمی و همچنین شارژ معکوس جبران می‌کند. همچنین در معیارهای تست پایداری پردازشی نیز توانست پشت رقیب کره ای خود را به خاک بمالد.

در آیتم لوازم جانبی هم گلکسی با قلم S و شیائومی 14 اولترا با کیت عکاسی خود توانسته اند سر و صدای زیادی را به پا کنند.

کدام یک را بخریم؟

با در نظر گرفتن انواع کاربری، می‌توان گلکسی اس 24 اولترا را جامع تر و با ارزش تر از شیائومی 14 اولترا معرفی کرد. اما همان طور که گفته شد، ممکن است برای استفاده هایی مانند عکاسی و یا پردازشی شیائومی 14 اولترا گزینه بهینه تری باشد. البته باید هزینه 200 یورویی کیت عکاسی این گوشی را هم در نظر گرفت. در ادامه به طور خلاصه مزیت های هر دو گوشی را لیست کنیم تا بتوانید به گزینه مناسبی برای خرید برسید.

چرا باید گلکسی اس 24 اولترا را بخریم
  • یکی از بهترین سیستم های دوربین موجود در بازار گوشی های اندرویدی
  • دوربین سلفی بهتر
  • عمری باتری بیشتر
  • 7 سال به‌روز رسانی نرم افزاری و امنیتی
  • قیمت پایین تر برای بازارهای جهانی در نسخه 256 گیگابایتی
چرا باید شیائومی 14 اولترا را بخریم
  • یکی از بهترین سیستم های دوربین موجود در بازار گوشی های اندرویدی
  • ارائه کیت عکاسی حرفه ای
  • طراحی ظاهری جذاب تر
  • سرعت شارژ بالاتر
  • پایداری بیشتر در فعالیت های پردازشی
در گجت نیوز بخوانید:
شیائومی ۱۴ اولترا در مقابل ۱۳ اولترا؛ مقایسه دو نسل پرچمدار چینی تعمیر صفحه نمایش شیائومی ۱۴ اولترا از خرید یک گوشی نو هم بیشتر آب می‌خورد! گوشی شیائومی ۱۴ اولترا واقعا چه تغییراتی کرده است؟ این گوشی چینی تاج پادشاهی دوربین را از گلکسی اس ۲۴ اولترا سامسونگ گرفت ۵ گوشی پرچمدار اندرویدی که می‌توانید به جای گلکسی اس ۲۴ اولترا خریداری کنید کدام مدل از گوشی های خانواده گلکسی S24 مناسب شماست، استاندارد، پلاس یا اولترا؟ ۱۵ تغییر الزامی که باید در تنظیمات گلکسی اس ۲۴ اعمال کنید 7 قابلیت جدید One UI 6.1 در سری گلکسی اس 24 7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم