قیمت سری آیفون 14 و آیفون 15

قیمت سری آیفون 14 و آیفون 15 با تعرفه 96 درصدی در ایران

با توجه به احتمال آزادسازی واردات آیفون به کشور با سود بازرگانی 96 درصدی، این سوال پیش می‌آید که قیمت سری آیفون 14 و آیفون 15 با وضع تعرفه 96 درصدی چقدر می‌شود؟

روز گذشته و با توجه به انتشار جزئیات مصوبه هیئت وزیران با موضوع اصلاح تعرفه واردات کالا، به احتمال آزادسازی واردات آیفون به ایران پرداختیم.

در همان مطلب به این موضوع اشاره شد که در صورت آزادسازی واردات آیفون به ایران، هیئت وزیران نرخ سود بازرگانی 96 درصدی را برای این محصولات پیش‌بینی کرده که به‌مراتب بیشتر از انواع گوشی های موبایل است.

اما با توجه به این مسئله، طرح این سوال منطقی است که در صورت واردات گوشی های آیفون با تعرفه 96 درصدی، قیمت این محصولات در بازار کشور تا چه رقمی می‌رسد؟ موضوعی که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قیمت سری آیفون 14 و آیفون 15 در ایران با تعرفه 96 درصدی چقدر می‌شود؟

فرآیند رجیستری موبایل در ایران، یک فرآیند چندوجهی و حاصل هماهنگی و همکاری چند نهاد است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان پیمان‌کار فنی، وزارت صمت به‌عنوان متولی، سازمان گمرک به‌عنوان دریافت‌کننده IMEها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌عنوان ناظر اجرایی اشاره کرد.

در فرآیند رجیستری گوشی در ایران، گمرک مقدمات لازم برای واردات را فراهم می‌کند و سامانه همتا رای نهایی را برای رجیستری صادر می‌کند. در این فرآیند، گمرک صرفا تعرفه را دریافت می‌کند، اما در مسیر واردات گوشی های مسافری، استعلاماتی مانند این‌که آیا مسافر در یک سال گذشته گوشی وارد کرده یا خیر، آیا گوشی وارد شده با IMEهای تعریف‌شده هم‌خوانی دارد، آیا سیم‌کارتی به‌نام مسافر وجود دارد و موارد دیگر نیز انجام می‌شود و با طی تمام مراحل و اخذ تاییدیه‌های لازم، اطلاعات به سامانه همتا ارسال شده و سپس گوشی وارد شده به‌شکل مسافری رجیستر می‌شود.

قیمت سری آیفون 14 و آیفون 15

اما مدتی است که واردات گوشی های آیفون 14 و 15 به هر دو شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع است. با وجود این، روز گذشته و با انتشار جزئیات مصوبه هیئت وزیران با موضوع تعرفه واردات کالا به کشور، مشخص شد که امکان لغو قانون ممنوعیت واردات آیفون وجود دارد. بنا بر این مصوبه در صورت وقوع، واردات این گوشی‌ها با سود بازرگانی 96 درصدی انجام خواهد گرفت. با این اوصاف، قیمت آیفون 14 و 15 با وضع تعرفه 96 درصدی چقدر خواهد بود؟

بر اساس مصوبه هیئت وزیران و با وضع 96 درصد سود بازرگانی برای گوشی های آیفون، تعرفه واردات آیفون 15 ساده در نسخه پایه، خود به تنهایی 767 دلار خواهد بود که این رقم علاوه بر قیمت 799 دلاری این گوشی، قیمت نهایی آیفون 15 ساده در ایران را به 1566 دلار می‌رساند. این یعنی با توجه به نرخ فعلی ارز در کشور، آیفون 15 ساده حداقل با قیمت 90 میلیون تومانی عرضه خواهد شد. این در حالی است که نسخه‌های بدون رجیستری این گوشی در حال حاضر در بازار موبایل ایران، قیمتی در حدود 40 تا 42 میلیون تومان دارند و این یعنی افزایش دو برابری قیمت این گوشی.

تعرفه آیفون 15 پلاس نیز با این قانون 863 دلار خواهد بود و این اضافه بر قیمت 899 دلاری این گوشی، قیمت نهایی آیفون 15 پلاس را به 1762 دلار یا 101 میلیون تومان می‌رساند.

نسخه پایه آیفون 15 پرو نیز که در بازارهای جهانی با قیمت 999 دلاری عرضه می‌شود، با اعمال تعرفه 96 درصدی حدود 959 دلار گران‌تر می‌شود و این یعنی قیمت آن به 1958 دلار برابر با 112 میلیون تومان می‌رسد.

درباره آیفون 15 پرو مکس که در بازارهای جهانی قیمت 1199 دلاری دارد نیز با اعمال تعرفه 96 درصدی که 1151 دلار می‌شود، باید گفت قیمت این پرچمدار در بازار کشور به 2350 دلار یا 135 میلیون تومان خواهد رسید.

اگر می‌پرسید تکلیف آیفون 14 و 15‌هایی که پیش از این قانون به دست کاربران رسیده و هم‌اکنون فعال هستند چیست؟ باید گفت که در حال حاضر هیچ چیزی مشخص نیست؛ اما احتمال دارد که بتوان این گوشی‌ها را نیز با طی تشریفات قانونی و البته پرداخت همین هزینه‌ها رجیستر کرد.

همچنین بخوانید:
پرفروش ترین گوشی های جهان در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ آیا باید منتظر آیفون ۱۶ اولترا باشیم؟ تمام شایعات و اخبار در مورد آیفون سوپر پریمیوم اپل آیفون ۱۶ پرو مکس و هرآنچه که از پرچمدار بعدی اپل می‌دانیم بررسی آیفون ۱۵ پرو اپل؛ قیمت، مشخصات فنی و تصاویر آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد؛‌ قیمت، مشخصات فنی و تصاویر