ژل ریزش مو

کشف نوعی ژل عجیب که برای درمان ریزش مو معجزه می‌کند

ریزش مو می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی و اعتماد به‌ نفس فرد داشته باشد. هرچند که اخیرا دانشمندان یک ژل خاص را برای درمان ریزش مو کشف کرده‌اند که واقعا می‌تواند معجزه کند.

تاکنون روش‌های درمانی مختلفی برای درمان ریزش مو ارائه شده‌اند که البته هرکدام تا حدودی موفق ظاهر می‌شوند. برخی نیز ترجیح می‌دهند که سراغ  کلینیک‌های زیبایی رفته و مو بکارند. هرچند که دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی یک ژل جالب را پیدا کرده‌اند که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی درمان ریزش مو داشته باشد.

یک ژل مبتی بر دئوکسی‌ریبوز می‌تواند ریزش مو ارثی را به‌شکلی شگفت‌انگیز درمان کند

ژل ریزش مو

ماجرا از آنجایی شروع شد که گروهی از پژوهشگران تصمیم گرفتند یک قند طبیعی که در بدن انسان قرار دارد را بررسی کنند. این قند دئوکسی‌ریبوز نام دارد و به‌صورت گسترده در DNA دیده می‌شود. دانشمندان حوزه پزشکی و سلامت می‌خواستند ببینند که چطور این قند زخم موش‌ها را بهبود می‌بخشد. هرچند کمی بعد مشخص شدند که موهای اطراف منطقه زخم با سرعت عجیبی در حال رشد کردن هستند. همین نیز دانشمندان را ترغیب کرد که مسئله را بیشتر بررسی کنند.

آنها موش‌هایی را انتخاب کردند که به‌خاطر هورمون تستوسترون بخشی از موهای خود را از دست داده بودند. در گام بعدی دانشمندان هر روز میزان کمی از ژل دئوکسی‌ریبوز را به منطقه مورد نظر زدند تا تاثیر آن بر ریزش مو آشکار شود. جالب اینجاست که پس از چند هفته تغییری شگرف پدید آمد و موهای بسیار قوی و ضخیم شروع به رشد کردند. در واقع دانشمندان متوجه شدند که این ژل عجیب حتی نسبت به بهترین درمان های ریزش مو نیز عملکرد بهتری دارد.

شیلا مک‌نیل، پژوهشگر دانشگاه شفیلد و یکی از اعضای تیم مربوطه گفت که ظاهرا قند دئوکسی‌ریبوز خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و به‌همین‌خاطر سبب رشد مججد مو می‌شود. طاسی یا ریزش موی آندروژنیتک مشکلی طبیعی است که در اثر مسائل ژنتیک، تغییرات هورمونی و افزایش سن در افراد مختلف بروز می‌کند. این مشکل می‌تواند مردان و زنان را به‌صورت گوناگون تحت‌تاثیر قرار دهد.

ژل ریزش مو

آمارهای موجود در اخبار علمی نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از جمعیت آمریکا از مشکل طاسی رنج می‌برند؛ اما سازمان غذا و دارو این کشور تنها دو دارو را برای درمان ریزش مو تایید کرده است. البته محلول‌های گوناگون زیادی بر پایه ماینوکسیدیل در داروخانه‌ها وجود دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند مشکل ریزش مو را برطرف کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای همه افراد تاثیرگذار نیستند.

همچنین افراد می‌توانند برای درمان ریزش مو از فیناسترید استفاده کنند. دارویی که می‌تواند جریان تستوسترون را در بدن انسان تقویت کند و سرعت ریزش مو را در ۸۰ تا ۹۰ درصد از بیماران مرد کاهش دهد. البته مشکل اینجاست که اگر شما از این دارو استفاده کنید، دیگر هرگز نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. همچنین گفته می‌شود که فیناسترید عوارض جانبی شدیدی هم دارد. به‌عنوان مثال برخی افراد دچار اختلال نعوظ می‌شوند و گروهی نیز درد شدید در بیضه و سینه را تجربه می‌کنند.

از دیگر عوارض جانبی این دارو می‌توان به کاهش میل جنسی و افسردگی اشاره کرد. اینجاست که کشف یک ژل جدید برای درمان ریزش مو فوق‌العاده مهم جلوه می‌کند. در طول دهه‌های گذشته دانشمندان همیشه در درمان ریزش موی آندروژنیتک با چالش‌های سختی مواجه شده‌اند؛ اما حالا به‌صورت اتفاقی یک راه‌حل جذاب در اختیار ما قرار گرفته است.

ژل ریزش مو

دانشمندان برای بررسی بیشتر تاثیر دئوکسی‌ریبوز بر ریزش مو تصمیم گرفتند گروه‌های مختلفی از موش‌ها را تحت بررسی قرار دهند. سپس درمان‌های مختلف را روی موش‌ها آزمایش کرده و در طول فرآیند درمان نیز از آنها عکس‌برداری کردند. نتایج نشان داد که ماینوکسیدیل و ژل دئوکسی‌ریبوز می‌توانند رشد مو را بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در موش‌های مبتلا به ریزش موی آندروژنیتک بهبود ببخشند. هرچند که ترکیب این دو دارو باعث تاثیرگذاری بیشتر نمی‌شود.

در تصاویر بالا گروه NC موش‌های عادی هستند. گروه T1 موش‌های مبتلا به طاسی هستند که هیچ داروی خاصی را دریافت نکرده‌اند. گروه T2 شامل موش‌هایی هستند که یک ژل تقویتی را دریافت کرده‌اند؛ اما در ژل داروی خاصی وجود ندارد. گروه T3 ژل ساخته شده با استفاده از قند دئوکسی‌ریبوز را به‌صورت روزانه دریافت می‌کردند و گروه T4 نیز از ماینوکسیدیل بهره می‌بردند. برای گروه T5 نیز از ترکیب دو دارو استفاده شد.

نتیجه آزمایش دئوکسی‌ریبوز

دانشمندان متوجه شدند که ژل دئوکسی‌ریبوز سبب افزایش عروق خونی و سلول‌های پوست در منطقه موردنظر می‌شود. همین مسئله نیز باعث می‌شود که خون‌رسانی به فولیکول‌های مو بهبود یافته و شاهد رشد موهای قوی باشیم. پژوهشگران قصد دارند در گام بعدی آزمایش‌های انسانی را انجام دهند. اگر نتایج مثبت باشد، می‌توان گفت که یک ژل جالب برای درمان ریزش مو پیدا شده است. همچنین این ژل می‌تواند برای رشد مجدد ابرو پس از شیمی‌درمانی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:
درمان ریزش مو توسط داروی جدید کمپانی فایزر کرونا طولانی مدت در افراد، ریزش مو و مشکلات جنسی را به شدت افزایش می‌دهد آیا کمبود ویتامین D موجب ریزش مو می‌شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*