بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو

نشانه‌های بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو چیست؟

علائم بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو چیست و چطور می‌توان تشخیص داد که چرخ‌ها تعادل ندارند؟ برای بالانس لاستیک‌ها باید چه کار کنیم؟

شاید فکر کنید که خرید خودرو کار دشواری است اما وقتی صحبت از نگهداری و مراقبت می‌شود، قضیه کمی فرق می‌کند و تازه می‌فهمید که قسمت سخت کار شروع شده است. رسیدگی به ظاهر و باطن خودرو و سرویس و نگهداری آن به طور منظم رمز موفقیت هر راننده کاربلدی است.

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو چه علائمی دارد؟

ماشین بدون چه اجزایی دیگر یک خودرو محسوب نمی‌شود؟ بدون وجود موتور، فرمان و لاستیک، نمی‌توان رانندگی کرد و تمام اینها باید در هماهنگی کامل با یکدیگر کار کنند تا به مقصد برسیم. یکی از اجزای مهم هر خودرویی همان‌طور که گفتیم، تایر یا لاستیک است.

به مرور زمان و پس از انقضای تایرها باید نسبت به تعویض آنها اقدام کرد وگرنه ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برایتان رخ دهد. هر لاستیکی یک عمر مفید دارد که با تمام شدن آن مشکلاتی مثل سایش، خرابی و عدم تعادل احساس می‌شود. حتی گاهی اوقات تایرهای خودرویتان را نو کرده‌اید اما باز هم ایراداتی مثل ترک، بالانس نامناسب و یا فشار غیرعادی تجربه می‌کنید که در چنین موقعیتی باید نگاهی به راهنمای خرید بهترین لاستیک برای خودرو بیندازید تا انتخاب درستی داشته باشید.

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو

متاسفانه بالانس نبودن لاستیک‌ها می‌تواند دردسرساز شود و رانندگی شما را با چالش مواجه کند. با این اوصاف نیاز است چرخ‌های خود را حتما بالانس کنید. در مطلب پیش رو تصمیم گرفته‌ایم نشانه‌های بالانس نبودن چرخ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با معایب آن آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیک خودرو

بالانس نبودن لاستیک‌ها

لاستیک‌ها وقتی تعادل خود را از دست می‌دهند که یک طرف سنگین تر از طرف دیگر شود و منظور از بالانس نامناسب چرخ‌ها دقیقا همین است. مشکل بالانس نبودن تایر به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که عبارتنداز:

1. فرسایش نامتوازن

لاستیک‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و ممکن است فرآیند فرسایشی شدن آنها به یک میزان نباشد. مثلا یک چرخ 80 درصد فرسوده شود و دیگری 60 درصد. استفاده نادرست از لاستیک‌ها، فشار هوای نامناسب و فرسایش ناهمگن می‌توانند بالانس چرخ‌ها را به هم بزنند.

2. نصب غیراصولی

وقتی لاستیک‌های خود را تعویض می‌کنید باید دقت داشته باشید که تعادل آنها حفظ شود. نصب نادرست تایرها می‌تواند باعث عدم تعادل آنها شود و شما را با مشکلات بالانس نبودن مواجه کند. قرارگیری نادرست چرخ روی رینگ، نصب نامتوازن و ناهمسانی در تغییرات جزو نصب غیراصولی هستند.

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو

3. ضربه و آسیب

به هر چیزی ضربه بیش از حد توانش وارد کنیم یا می‌ترکد یا ترک بر می‌دارد. ضربه‌های محکم به لاستیک ممکن است باعث پارگی و ایجاد ترک شوند و شکل آن را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید:

۳ کاربرد غیرمنتظره برای لاستیک های کهنه و قدیمی

چرا بالانس چرخ‌های خودرو به هم می‌خورد؟

گاهی اوقات در فرآیند ساخت لاستیک‌ها مشکل وجود دارد و به اصطلاح مشکل مادرزادی دارند و بعضی اوقات رانندگی طولانی و بیش از عمر مفید چرخ‌ها می‌تواند باعث ساییدگی و به هم خوردن تعادل و بالانس شود. وقتی لاستیک‌های جدید می‌خریم یا قصد تعویض و جابه‌جایی لاستیک‌های قدیمی را داریم، بهترین زمان برای ایجاد تعادل است.

بالانس نبودن همان‌طور که گفتیم به دلایل متعددی می‌تواند رخ دهد که در ادامه چندین مورد از مهمترین آنها را ذکر خواهیم کرد. در صورت تشخیص بالانس نبودن لاستیک‌ها باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام داد.

بلبرینگ‌های نامناسب و شوک‌ها

وقتی لاستیک تعادل درست و حسابی ندارد، تمامی ضربه گیرها، اجزای فنر و سایر اجزای مجموعه لاستیک تحت فشار قرار خواهند گرفت و در نتیجه یا دچار پارگی می‌شوند یا ساییدگی بیش از حد بالای جان آنها می‌گردد. در صورتی که تایرهای خود را به موقع تعمیر یا تعویض کنید، چالش کمتری در جاده و موقع رانندگی خواهید داشت.

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو

مصرف سوخت بالا

شاید باورتان نشود اما زمانی که لاستیک‌ها بالانس نباشند، فشار زیادی به موتور وارد خواهد شد و مصرف سوخت افزایش می‌یابد. اگر خودروی شما سوخت بیش از حد مصرف می‌کرد و تمامی گزینه‌های اصلی را بررسی کردید و به نتیجه نرسیدید، بهتر است دنبال پاسخ در تعادل یا بالانس لاستیک‌ها بگردید.

علاوه بر این لاستیک‌هایی که فشار باد کمی دارند می‌توانند باعث به هم خوردن تعادل مصرف سوخت ماشین شوند. خودرو به طور عادی سوخت مصرف می‌کند و اگر بیش از حد سوخت مصرف کردید، حتما به دنبال مشکل باشید. هفته‌ای یک مرتبه مصرف سوخت را بررسی کنید.

ساییدگی ناهموار لاستیک

یکی از قسمت‌های مهم لاستیک که اطلاعات مناسبی از بالانس چرخ‌ها به شما می‌دهد، آج لاستیک است. بررسی منظم آج لاستیک‌ها نباید فراموش شود. گاهی اوقات قسمتی از لاستیک بیشتر ساییده شده که باید در این مواقع مشکلات ناشی از فرمان یا چرخ‌ها را بررسی کرد.

سایش غیرمعمول لاستیک‌ها می‌تواند به مرور زمان باعث نازک شدن یا پارگی و پنچری لاستیک شوند. در صورتی که پنچری و ترکیدگی لاستیک حین رانندگی در سرعت‌های بالا رخ دهد، موقعیت‌های خطرناکی برایتان به وجود می‌آورد.

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو

مشکلات فرمان

فرمان خودروهایی که لاستیک آنها بالانس نیست، دیرتر می‌چرخد و به اصطلاح زمان پاسخگویی آنها با تأخیر رو به رو است. فرض کنید فرمان را به سمت چپ می‌چرخانید اما دیرتر از حد انتظارتان پاسخ می‌گیرید. همچنین این احتمال وجود دارد که نتوانید خودرو را به کنترل خود در آورید و تسلطی روی آن نداشته باشید که خطرناک است.

ارتعاشات

مهمترین نشانه بالانس نبودن لاستیک‌ها، نبود تعادل و حس لرزش در فرمان است. لاستیکی که بالانس نیست لرزش دارد و همین ارتعاش زیاد می‌تواند باقی اجزای خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. باید در چنین موقعیت‌هایی سریعا چرخ‌ها را بالانس کنید تا از وقوع مشکلات بزرگ تر جلوگیری به عمل آورید.

چه زمانی لاستیک‌ها را بالانس کنیم؟

لاستیک‌ها اهمیت بسیار زیادی برای یک رانندگی اصولی و ایمن دارند و در صورتی که دچار مشکل شوند باید سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام کرد. تعویض به موقع چرخ‌ها ضروری است و پس از پایان عمر مفید لاستیک‌ها باید نسبت به تعویض آنها اقدام کرد. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند تنظیم فشار هوا را صبح‌ها انجام دهید. (اگر پس از طی مسافت طولانی بخواهید فشار هوا را تنظیم کنید خطرناک است چرا که به علت گرم شدن تایرها فشار هوای زیادی داخل آنها وجود دارد)

بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو

بالانس لاستیک‌ها باید به طور منظم و دوره‌ای انجام شود تا مطمئن شویم که همه چیز درست است. توصیه شده پس از طی مسافتی 9 تا 13 هزار کیلومتری چرخ‌ها را بالانس کنید و هر زمان نشانه‌های فوق مشاهده شد باید بالانس لاستیک‌ها را جدی گرفت. همچنین تنظیم درست فشار هوای لاستیک‌ها و بررسی رینگ و لاستیک می‌تواند تا حد زیادی مانع بروز مشکلات حاد شود.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که رانندگی باید لذت بخش باشد و راندن با خودرویی که لاستیک فرسوده و نامتعادل دارد هم خطرناک است و هم غیرایمن! لاستیکی که فرسوده شده نه تنها باعث خلق موقعیت‌های خطرناک می‌شود بلکه می‌تواند روی سایر اجزا مثل سیستم تعلیق اثر منفی بگذارد و آنها را فرسوده و از کارافتاده کند.

همچنین بخوانید:
با پمپ باد شیائومی، لاستیک های شما همیشه و همه‌جا سرحال هستند این تکنولوژی جدید شما را از شر بزرگترین دردسر لاستیک خودروها نجات می‌دهد سیر تکامل و تغییرات جذاب تایر خودروها طی ۱۰۰ سال گذشته + عکس بهترین برندهای سازنده لاستیک خودرو در جهان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*