ادبلاکرها گوگل کروم

گوگل کروم تمام ادبلاکرها را مسدود کرد؛ چاره چیست؟

گوگل از ایجاد تغییراتی بزرگ در پروتکل افزونه‌های خود خبر داده که می‌تواند باعث مسدود شدن تمامی ادبلاکرها در گوگل کروم شود. در این شرایط چگونه باید از این افزونه‌ها استفاده کرد؟

گوگل کروم پرطرفدارترین مرورگردسکتاپ و موبایل در سرتاسر دنیاست که هر روز میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند. گوگل قصد دارد در آینده نزدیک تغییراتی مهم در مرورگر خود اعمال کند که می‌تواند تاثیر گسترده‌ای روی افزونه‌های این مرورگر، خصوصا مسدودکننده‌های تبلیغات (ادبلاکرها) داشته باشد. این اقدام گوگل با هدف ارتقای امنیت و عملکرد مرورگر گوگل کروم انجام می‌شود؛ اما نگرانی‌هایی را در خصوص آینده ادبلاکرها در این مرورگر ایجاد کرده است.

ریشه مسدود شدن ادبلاکرها از سوی گوگل کروم کجاست؟

مشا تغییر مهمی که گوگل به‌زودی در مرورگر خود ایجاد خواهد کرد تغییر از پروتکل Manifest V2 به Manifest V3 است. مانیفست V2 سال‌هاست که به‌عنوان پروتکل اصلی تعامل گوگل با افزونه‌هایش به کار می‌رود و امکان دسترسی افزونه‌های مختلف از جمله ادبلاکرها به قابلیت‌های مختلف این مرورگر را برای‌شان فراهم می‌کند.

پروتکل Manifest V3

گوگل تصمیم دارد با ارتقای این پروتکل به Manifest V3 کنترل سفت و سخت‌تری روی افزونه‌های مرورگرش داشته باشد و همین مساله می‌تواند به معنای پایان کار افزونه‌های محبوب و پرطرفداری مثل Adblock یا uBlock Origin باشد.

کمپانی مانتین ویویی حتی زمان‌بندی ارائه و انتشار این پروتکل را نیز اعلام کرده است. طبق اطلاعات مندرج در گزارش گوگل، کنار گذاشتن Manifest V2 از ماه ژوئن در نسخه‌های بتا، توسعه‌دهندگان و Canary گوگل کروم آغاز شده و به محض انجام تست‌ها و نهایی شدن توسعه، تعبیه آن در نسخه نهایی این مرورگر کلید خواهد خورد.

انتقال از Manifest V2 به Manifest V3 می‌تواند تاثیری چشم‌گیر روی چگونگی کارکرد افزونه‌ها داشته باشد و محدودیت‌هایی در عملکردشان ایجاد کند.

برای ادامه استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغات در گوگل کروم چه باید کرد؟

با وجود اینکه هنوز تا جایگزینی پروتکل‌های امنیتی گوگل در مرورگر کروم زمان نسبتا زیادی باقی مانده، اما اثرات اولیه این تغییر همین الان هم قابل مشاهده است. برای مثال با جستجوی نام ادبلاکر مطرحی مانند uBlock در بخش افزونه‌های گوگل کروم در فروشگاه این مرورگر احتمالا نامی از این افزونه مشاهده نخواهید کرد.

ادبلاکرها گوگل کروم

در حال حاضر تنها راهی که برای ادامه استفاده از ادبلاکرها در گوگل کروم پیش روی کاربران این مرورگر باقی مانده استفاده از راهکارهایی ثانویه برای نصب آن‌هاست. گوگل البته به‌طور رسمی این افزونه‌ها را کنار نگذاشته؛ اما مشخصا دنبال ایجاد محیطی محدودتر و ایمن‌تر برای گشت و گذار در اینترنت است.

در این بین، نسخه‌های مخصوص توسعه‌دهندگان (Developer Build) مرورگر گوگل کروم همچنان اجازه نصب افزونه‌ها از منابع غیررسمی را به کاربران خواهد داد؛ هرچند که روی آوردن به این روش‌ها نه تنها نیازمند دانش تکنیکی بیشتر است، بلکه می‌تواند خطراتی امنیتی را نیز برای کاربر در پی داشته باشد.

در این میان بد نیست بدانید که تبعات تعبیه پروتکل Manifest V3 فراتر از گوگل کروم بوده و مرورگرهای دیگری مثل مایکروسافت اج یا اپرا که از موتور کرومیوم استفاده می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته ابعاد این تاثیرگذاری هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. با این وجود در صورتی که تاثیرات این تغییر بیش از حد زیاد باشد ممکن است برخی کاربران این مرورگر به استفاده از گزینه‌های دیگری مثل فایرفاکس که بر پایه کرومیوم ساخته نشده‌اند ترغیب شوند.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا اپل اصرار دارد کاربران آیفون از گوگل کروم استفاده نکنند ۵ قابلیت مرورگر مایکروسافت اج که در گوگل کروم یافت نمی‌شوند چرا گوگل کروم کند شده است و چگونه می‌توان سرعت آن را افزایش داد ۸ دلیل برای اینکه همین حالا از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید ۶ دلیل برای اینکه همین حالا باید از گوگل کروم به مرورگر مایکروسافت اج مهاجرت کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*