بیشترین منابع طبیعی جهان

بیشترین منابع طبیعی جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

هر کشوری به اندازه خود منابع طبیعی و مواد معدنی دارد اما کدام کشورها بیشترین منابع طبیعی جهان را در اختیار دارند؟

وجود هر یک از انسان‌ها در زندگی به منابع طبیعی وابسته است و اگر هر یک از این منابع از بین برود، بی‌شک ساختار نظام‌مند کنونی دچار فروپاشی خواهد شد یا حداقل شرایط سخت می‌شود. برخی از منابع طبیعی تجدیدپذیر هستند و برخی دیگر غیرقابل تجدید و آمارها نشان می‌دهد که جهان هنوز فاصله زیادی با جایگزینی منابعی نظیر سوخت فسیلی دارد.

کشورهایی که بیشترین منابع طبیعی جهان را دارند

احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که منابع اصلی سوخت و مواد معدنی جهان در کدام کشورها قرار دارد. ایران یکی از دارندگان بزرگ ذخایر نفت و گاز جهان است که در فهرست‌های معتبر دنیا قرار می‌گیرد. روسیه، چین و آمریکا از ابرقدرت‌هایی هستند که طبیعتا نامشان باید در فهرست بزرگترین دارندگان ذخایر سوخت و مواد معدنی باشد.

1. ایران

همه ما می‌دانیم که کشورمان از نظر منابع طبیعی غنی است و نفت و گاز طبیعی فراوانی در اختیار دارد. از جمله مهمترین منابع سوخت و مواد معدنی ایران می‌توان به زغال سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد اشاره کرد. همچنین به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر منبع گاز طبیعی بزرگی در پارس جنوبی یافت شده است.

2. شیلی

شیلی

جالب است بدانید که بزرگترین تولیدکننده مس جهان، شیلی است و 29 درصد از تولید جهانی آن را در اختیار دارد. علاوه بر این 22 درصد از لیتیوم دنیا در خاک این سرزمین تولید می‌شود و به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم جهان شناخته شده است.

3. بوتسوانا

بوتسوانا - بیشترین منابع طبیعی جهان

معادن بوتسوانا در جهان از شهرت بالایی برخوردار هستند. تولید اصلی این کشور در زمینه استخراج الماس بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن در یکی از پرسودترین صنایع جهان دارد.

4. مکزیک

مکزیک - بیشترین منابع طبیعی جهان

استخراج منابع طبیعی از معدن در مکزیک، سابقه 500 ساله دارد. عمده‌ترین منابع این کشور عبارتنداز: نقره و طلا. علاوه بر این مکزیک را باید از بزرگان بازار نفت، نقره، طلا، سرب، روی، گاز طبیعی و چوب به حساب آورد.

5. نامیبیا

نامیبیا - بیشترین منابع طبیعی جهان

چه در خشکی و چه در دریاهای نامیبیا می‌توانید الماس استخراج کنید. این کشور سرشار از منابع طبیعی نظیر اورانیوم، مس، روی، سرب، منیزیم، کادمیوم، آرسنیک، پیریت، نقره و طلا است.

6. قزاقستان

قزاقستان

یکی از مهمترین کشورها که دارنده 72 منبع طبیعی به حساب می‌آید، جمهوری قزاقستان است. نفت، گاز، طلا، زغال سنگ، آهن، اورانیوم، منگنز، بوکسیت و کرومیت برخی از منابع طبیعی این کشور محسوب می‌شوند. نفت و گاز نیز 97 درصد از کل درآمدهای منابع طبیعی این دولت را شکل می‌دهند.

7. هند

هند

ارزش برخی منابع طبیعی هند از جمله نفت، گاز، طلا، نقره، سنگ آهن، مس، زغال سنگ، کلسیم و فسفات به طور تقریبی 400 الی 500 میلیارد است. این کشور رتبه چهارم تولید زغال سنگ جهان، رتبه ششم سنگ آهن، سنگ منگنز و سنگ لیتیوم دنیا و سرشار از میکا، بوکسیت، کرومیت، گاز طبیعی، الماس، سنگ آهنک و توریم است. 25 درصد از تقاضای داخلی هند با منابع طبیعی فوق تأمین می‌شود.

8. آمریکا

آمریکا

ارزش تقریبی منابع طبیعی ایالات متحده آمریکا 45 تریلیون دلار است. چوب و زغال سنگ، تشکیل دهنده 90 درصد از منابع این کشور به حساب می‌آید. در سال 2020، آمریکا دارنده بزرگترین ذخایر زغال سنگ جهان بود.

از دیگر منابع طبیعی این کشور می‌توان به مس، طلا، نفت، گاز طبیعی، سرب، مولیبدن، فسفات، عناصر نادر، اورانیوم، بوکسیت، آهن، جیوه، نیکل، پتاس، نقره، تنگستن، روی، نفت، گاز طبیعی و چوب اشاره کرد.

9. چین

چین - بیشترین منابع طبیعی جهان

زغال سنگ و مواد معدنی نادر و کمیاب، 90 درصد ارزش 23 تریلیون دلاری چین را تشکیل می‌دهد. ذخایر عظیم این کشور شامل نفت، گاز طبیعی، طلا، آلومینیوم و… است.

10. استرالیا

استرالیا

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی جهان، استرالیا با تولید 2.4 میلیارد بشکه نفت تا پایان سال 2021 است. البته منابع طبیعی دیگر این کشور شامل زغال سنگ، چوب، مس، سنگ آهن، طلا و اورانیوم می‌شود. بزرگترین صادرکننده زغال سنگ است و 29 درصد از صادرات جهانی این ماده در اختیار آن قرار دارد.

11. روسیه

روسیه

مهمترین منبع طبیعی روسیه، گاز طبیعی است. روس‌ها 1.32 کوادریلیون متر مکعب گاز و نزدیک به 20 درصد از گاز طبیعی کل جهان را در اختیار دارد. منابع مهم دیگر روسیه شامل زغال سنگ، نفت، طلا، چوب و فلزات نادر می‌شود. 6800 تن طلا، روسیه را تبدیل به دومین کشور با ذخایر طلا کرده و در مجموع 12 درصد از کل طلا جهان از آنِ آنهاست.

در گجت نیوز بخوانید:
پیش بینی دستاوردهای هیجان انگیز و شوکه کننده انسان طی ۱۰۰ سال آینده مغز انسان سه نسخه از هر خاطره را ذخیره می‌کند؛ اما چرا؟ کدام موجود زنده اولین بار روی زمین ظاهر شد؟ بررسی انواع سردرد و دلایل ایجاد آنها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*