المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

مقام قهرمانی المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به ایران رسید

تیم منتخب دانش آموزی ایران در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک سال ۲۰۲۴ با کسب نشان طلا در رتبه اول ایستاد و تاریخ ساز شد.

المپیاد نجوم و اختر فیزیک عرصه‌ای بین‌المللی برای رقابت دانش آموزان برگزیده ده ها کشور مختلف از سرتاسر جهان است که در مباحث مختلفی از جمله اخترفیزیک، مکانیک سماوی، نجوم کروی، نورشناسی هندسی و ابزار نجومی، نجوم عمومی و رصد، نجوم عملی و رصد، دینامیک کهکشان‌ها و کیهان‌شناسی برگزار می‌شود. تیم منتخب دانش آموزی کشورمان امسال موفق شد تا با جهشی دو پله‌ای نسبت به سال گذشته، رتبه نخست هفدهمین دوره این رویداد علمی را از آن خود نماید.

برزیل، میزبان افتخار آفرینی دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

در این دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک که در شهر واسوراس کشور برزیل برگزار شد، تیم 5 نفره جمهوری اسلامی ایران با ترکیب آریا کرداری، آروین رسول‌زاده، حنانه خرم‌دشتی، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری لردجانی و به سرپرستی ‌حسین حقی، آرمان وثیق‌زاده و امیرحسین موسوی، توانست با کسب 5 مدال طلا به مقام اول جهانی دست یابد.

در این دوره از مسابقات که 250 دانش‌آموز از 53 کشور شرکت کرده بودند؛ پس از ایران کشورهای آمریکا، رومانی، کانادا، سنگاپور، انگلستان، آلمان، مجارستان، هند و تایلند به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مسابقات سال گذشته‌ که با میزبانی کشور لهستان برگزار شد، ایران با کسب 3 نشان طلا و 2 نشان نقره پس از تیم‌های انگلستان و هند در رتبه سوم قرار گرفته بود. این مسابقات به میزبانی سازمان IOAA از 27 مرداد تا 6 شهریور در کشور برزیل برگزار شد.

آزمون‌های مختلف المپیاد نجوم و اخترفیزیک به طور کلی مباحثی را در بر می‌گیرد که عمدتاً در گرایش دانشگاهی اخترفیزیک و کیهان‌ شناسی که زیر مجموعه‌ی رشته‌ی دانشگاهی فیزیک به شمار می‌رود، کمابیش مطالب پایه‌ای را تشکیل می‌دهد. بنابراین دانش‌آموزان شرکت کننده در المپیاد نجوم و اخترفیزیک با توجه به سطح و نیاز خود باید بخش‌هایی از مباحث فیزیک پایه، مکانیک تحلیلی و پیش‌نیاز‌های ریاضیاتی مربوط به آن را نیز فرا بگیرند.

المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

قوانین کلی شرکت در مسابقات جهانی المپیادهای دانش‌ آموزی ساده است. اعضای تیم‌های شرکت کننده که به نمایندگی از کشور خود روانه‌ی مسابقات جهانی می‌شوند، باید در بازه‌ی سنی کمتر از 20 سال باشند و وارد دانشگاه نشده باشند.

شیوه‌ی نوین این المپیاد در سطح جهانی از سال 2007 به میزبانی کشور تایلند، با الگو برداری از المپیاد دیرپا و محبوب فیزیک، آغاز شد. ایران یکی از کشورهای تأثیرگذار در بنیان‌گذاری این رشته‌ی المپیادی به شمار می‌رود. همچنین کشور ما در طول برگزاری مسابقات جهانی المپیاد نجوم جزو کشورهای برتر از نظر کسب مدال‌های رنگارنگ و مقام‌های تیمی در جهان به شمار می‌رود. چنان‌که در طی این سال‌ها در کسب نتایج جهانی همواره شاهد رشد روز افزون تیم ملی دانش‌ آموزی کشورمان بوده‌ایم.

همچنین بخوانید:
حرکت حیرت‌انگیز مولکول های شیشه قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد خلاص شدن از این هزارتو، تقریبا غیر ممکن است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*