فراری F80

فراری F80 از راه رسید؛ اولین سوپرکار پرچمدار خودروساز ایتالیایی پس از ده سال

فراری از خودرو سوپر اسپرت F80 رونمایی کرد. اف 80 اولین سوپرکار پرچمدار فراری پس از ده سال با قدرتمندترین پیشرانه تاریخ این خودروساز است.

فراری همیشه با فواصل زمانی زیاد پرچمدارانش را معرفی می‌کند و به ندرت محصولات خود را «سوپرکار» می‌نامد. به همین خاطر، این‌که فراری از یک سوپرکار پرچمدار رونمایی کند، اتفاقی عادی در اخبار خودرو نیست. فراری پس از گذشت بیش از ده سال از عرضه لافراری در بازار، به‌تازگی از خودرو پرچمدار جدید خود با عنوان F80 پرده برداشت که نوید تحولی تازه در عرصه هایپرکارها را می‌دهد.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

پیشرانه و سایر مشخصات فنی فراری F80

فراری F80 درست مثل لافراری، خودرو پرچمدار قبل از خود، از یک پیشرانه هیبرید بهره می‌گیرد؛ منتها در آن یک موتور 6 سیلندر جایگزین نمونه 12 سیلندر قبلی شده است. این خودرو سوپر اسپرت به یک موتور بنزین‌سوز 3 لیتری V6 توربوشارژ و سه موتور الکتریکی مجهز است.

موتور بنزین‌سوز مذکور به تنهایی می‌تواند 900 اسب بخار قدرت تولید کند و این سیستم هیبرید مجموعاً 1814 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با این مشخصات فنی، اف 40 قدرتمندترین خودرو تاریخ قراری لقب می‌گیرد. این سوپرکار برای شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 2.15 ثانیه زمان نیاز دارد و ظرف 5.75 ثانیه به حدود 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به گفته فراری، این خودرو حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعتی دارد.

پیشرانه فراری F80

موتور 3 لیتری V6 در ساختار و طراحی اشتراکات زیادی با همان موتور به کار رفته در فراری 296 و خودرو مسابقه‌ای 499P لمانز دارد و علی‌رغم افزایش 237 اسب بخاری خروجی آن نسبت به 296، کماکان وزن آن دست‌نخورده باقی مانده است. مهندسان فراری در زمان‌بندی اشتعال و پاشش سوخت بازنگری و فشار محفظه احتراق را تا 20 درصد در مقایسه با فراری 296 بیشتر کرده‌اند. گیربکس دوکلاچه 8 سرعته فراری F80 هم به‌صورت مشخص برای همین فشار افزایش پیدا کرده کالیبره شده است.

در نتیجه تغییراتی که مهندسان فراری صورت داده‌اند، این خودرو سوپر اسپرت می‌تواند به 9 هزار دور بر دقیقه دست پیدا کند. البته دور موتور این خودرو برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن، تا 9 هزار و 200 دور بر دقیقه محدود شده است.

موتور فراری F80

موتورهای الکتریکی اف 80 همه ساخته خود فراری هستند. در محور جلو دو موتور الکتریکی به‌همراه یک اینورتر و سیستم خنک‌کاری یکپارچه جا گرفته و در محور جلو موتور الکتریکی دیگر پیاده‌سازی شده است. دو موتور به کار رفته در محور جلو امکان گشتاوربرداری را فراهم می‌کنند و می‌توانند تا حدود 210 کیلووات قدرت را از طریق بازیابی انرژی از ترمز به محور جلو برگردانند.

سه وظیفه اصلی به موتور الکتریکی عقب محول شده است؛ استارت زدن موتور بنزینی، بازیابی انرژی و وارد کردن گشتاور بیشتر در مدار در صورت نیاز. این موتور 80 اسب بخار قدرت اضافی را به مجموع خروجی اضافه می‌کند و در حالت بازیابی انرژی قادر به بازیابی 70 کیلووات انرژی است.

چراغ جلو فراری F80

هر سه موتور الکتریکی فراری F80 به یک باتری پک لیتیومی 800 ولتی با ظرفیت 2.3 کیلووات ساعتی متصل شده‌اند و روی هم رفته توان تولید 325 اسب بخار قدرت را دارند.

فناوری ترمز CCM-R Plus، توسعه‌یافته در همکاری با مربمو، سیستم تعلیق فعال با کمک‌فنرهای مجهز به موتور و فناوری Boost Optimization برای تشخیص زمان مناسب برای افزایش شتاب برخی دیگر از ویژگی‌های فنی قابل توجه محصول جدید فراری هستند.

طراحی نمای بیرونی اف 80

طراحی فراری F80 را «فلاویو مانزونی» (Flavio Manzoni) بر عهده داشته است. در طراحی نمای بیرونی این خودرو سوپر اسپرت ایتالیایی المان‌های رترو به وفور به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جلو به سبک فراری دیتونا و طراحی چرخ‌های عقب متاثر از فراری F40 اشاره کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، بیشتر المان‌های آیرودینامیکی خودرو جدید فراری تاثیرگرفته از فرمول 1 هستند. اف 80 به‌خاطر طراحی دماغه و کانال S-Duct، فقط در ناحیه جلو در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت می‌تواند 460 کیلوگرم داون‌فورس یا نیرو رو به پایین تولید کند. با بهره‌گیری از بال عقب فعال و دیفیوزر بزرگ هم قابلیت تولید 590 کیلوگرم داون‌فورس در ناحیه عقب را دارد. مجموعه داون‌فورس این خودرو در 250 کیلومتر بر ساعت به حدود 1000 کیلوگرم می‌رسد.

ساخت سوپرکار اف 80 فراری

سوپرکار پرچمدار جدید فراری بر اساس یک شاسی مونوکوک نامتقارن از جنس فیبر کربن و مواد کامپوزیت ساخته شده است. کل سقف این خودرو از فیبر کربن ساخته شده و ساب‌فریم‌های جلو و عقب آلومینیومی هستند. به‌خاطر همین طراحی نامتقارن شاسی، امکان تنظیم صندلی راننده فراهم شده است. درب‌های پروانه‌ای ساخته جدید فراری هم به‌جز جذابیت ظاهری، ورود و خروج را هرچه راحت‌تر می‌کنند.

کابین سوپرکار جدید فراری

کابین فراری F80 چینش دوصندلی به شکل مرسوم با تمرکز روی راننده دارد. کنترل پنل به سمت راننده متمایل شده و صندلی راننده رنگ قرمز روشن دارد و از نوع باکت است، در حالی که صندلی شاگرد به شاسی متصل شده است.

نکته دیگری که در فضای داخلی این سوپرکار جلب توجه می‌کند، فرمان جدید با قسمت بالا و پایینی تخت است. این فرمان در محصولات آینده فراری هم به کار گرفته خواهد شد.

تاریخ عرضه و قیمت فراری F80

فراری F80 تنها در 799 دستگاه با قیمت 3.6 میلیون یورو برابر با حدود 4 میلیون دلار به‌عنوان گران‌ترین خودرو تاریخ فراری عرضه خواهد شد. تولید این خودرو در انتهای سال 2025 آغاز می‌شود و تا سال 2027 ادامه پیدا خواهد کرد.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*