بزرگترین نیروگاه خورشیدی

تماشا کنید: تکمیل ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در هند

بعد از هشت ماه فعالیت مستمر و شبانه‌‌روزی، پروژه ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در کشور هند به پایان رسید. ایجاد این مزرعه خورشیدی در استان کموتای (Kamuthi) زمان و هزینه زیادی را برای دولت هند در پی داشت، اما در دراز‌مدت سود فوق‌العاده‌ای را به جیب این کشور واریز خواهد کرد. دلیل موفقیت هند این است که به جای سوخت‌های فسیلی و نجدیدناپذیر، این بار بر روی مهمترین منبع سوخت‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده است. با اتمام این پروژه، مزرعه خورشیدی توپز (Topaz) در کالیفرنیای آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی در جهان به مزرعه کموتای تقدیم کرد.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی در کشور هند ساخته شد

انرژی خورشیدی، منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در سراسر دنیا بوده و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می‌رود. به‌طور کلی انرژی متصاعد شده از خورشید در حدود 3.8 در 1023 کیلووات در ثانیه بوده و می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. در ذکر اهمیت پرتو این ستاره، همین موضوع کافی است که حیات ما در این کره خاکی فقط و فقط به واسطه نور خوشید ممکن شده است.

بزرگترین نیروگاه خورشیدیدر مقایسه با مزرعه خورشیدی Topaz با ظرفیت تولید 550 مگاوات برق، این میزان در بزرگترین نیروگاه خورشیدی هند به 648 مگاوات افزایش پیدا کرده تا به این وسیله برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز بیش از 150 هزار منزل کافی به نظر برسد. این مزرعه از 2.5 میلیون ماژول صفحات خورشیدی، 576 مبدل، 154 ترانسفورماتور (دستگاه تبدیل برق ضعیف به برق قوی) و 6 هزار کیلومتر کابل تشکیل شده که به نوبه‌ی خود بی‌نظیر است. گفتنی است این مزرعه در حدود هزار و ده هکتار وسعت داشته و در طی این هشت ماه، 679 میلیون دلار برای دولت هند هزینه برداشته است.

در مقایسه با مزرعه خورشیدی Topaz که با وجود تولید 550 مگاوات برق، حدود 2.5 میلیارد دلار هزینه داشته، پروژه‌ی به اتمام رسیده در کشور هند یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود، زیرا با یک حساب سرانگشتی تقریبا یک پنجم Topaz هزینه داشته است. بد نیست بدانید بزرگترین نیروگاه خورشیدی پیشین طی مدت دو سال ساخته شد که مجددا تاکیدی بر عظمت پروژه ساخت دست هندی‌ها خواهد بود.

آدانی گروه (Adani Group) سرمایه‌گذاری و نظارت بر این پروژه را بر عهده داشته است. مدیر عامل این گروه درباره ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در هند گفت:

پیش از ما، بزرگترین نیروگاه خورشیدی در یک محل آن هم در کالیفرنیا آمریکا قرار داشت. این مزرعه خوشیدی 550 مگاواتی بوده و ساخت آن حدود 3 سال زمان برده است. ما تصمیم گرفتیم تا میزان تولید را از این عدد نیز بالاتر بده و به 648 مگاوات برسیم و خوشبختانه این پروژه را در کمتر از یک سال به پایان رساندیم.

با تکمیل پروژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی انتظار می‌رود هند بعد از آمریکا و چین، در رده سوم بزرگترین کشورهای تولیدکننده انرژی الکتریکی از خورشید قرار بگیرد. البته این کشور به همین میزان بسنده نکرده و ساخت این مزرعه تنها بخش کوچکی از اهداف بلند‌مدت آن‌ها به شمار می‌رود. هند تصمیم دارد تا رسیدن به سال 2022 تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید را برای 60 میلیون خانه فراهم کند، از همین رو 150 هزار خانه کنونی در برابر پروژه بلند مدت این کشور ناچیز به نظر می‌رسد. هدف اصلی هند تولید 40 درصد از نیروی مورد نیازش از منابع تجدیدپذیر و غیر از سوخت‌های فسیلی تا رسیدن به سال 2030 است. با در نظر گرفتن جمعیت میلیارد نفری هند، به عظمت این طرح پی خواهید برد:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*