تراشه اسنپدراگون 835

تراشه اسنپدراگون 835 به صورت رسمی در نمایشگاه CES 2017 معرفی شد

ساعاتی پیش کنفرانس شرکت کوالکام به صورت رسمی در نمایشگاه CES 2017 آغاز شد و تراشه اسنپدراگون 835 (Qualcomm Snapdragon 835) که بدون شک قدرت‌بخش بسیاری از پرچمدارهای سال آینده خواهد بود، به صورت رسمی پیش روی کاربران قرار گرفت.

تا به امروز اخبار بسیاری در رابطه با این تراشه منتشر شده بود، اما نهایتا کوالکام با معرفی کامل آن به شایعات نیز پایان داد. تراشه اسنپدراگون 835 نسل دوم از معماری ساخت FinFET و لیتوگرافی 10 نانومتری سامسونگ ساخته شده که به‌واسطه آن، شاهد افزایش سرعت پردازش اطلاعات و کاهش مصرف برق هستیم.

تراشه اسنپدراگون 835

با اینکه در ساختار این تراشه بیش از 3 میلیارد ترانزیستور گنجانده شده، اما به‌لطف لیتوگرافی 10 نانومتری، اندازه این تراشه کوچکتر از قبل شده است. همچنین بخش زیادی از شایعات و اخبار قبلی در رابطه با این تراشه صحت داشته و باعث شده تا تا تراشه جدید کوالکام بیگانه نباشیم.

هسته‌های پردازشگر کایرو (Kyro)

بدون شک پردازنده و پردازشگر گرافیکی، مهمترین بخش از چنین تراشه‌هایی برای سنجش عملکرد آن هستند چراکه امکان تست و انجام بنچمارک‌های مختلف وجود دارد. در این صورت اعداد و ارقام استاندارد و معتبر، بازگوی قدرت تراشه‌ها طی نسل‌های مختلف خواهند بود.

تراشه اسنپدراگون 835

اگرچه تا این لحظه هیچ بنچمارک رسمی از سوی کوالکام منتشر نشده، اما سازندگان مدعی شده‌اند که مجموعه قدرتمند هسته‌های پردازشگر این تراشه با عنوان “Performance Cluster” (که شامل مجموعه‌ای چهارتایی از هسته‌های پردازشگر با کلاک 2.45 گیگاهرتز و 2 مگابایت حافظه کش می‌شود)، تا 20 درصد قدرتمندتر از نسل گذشته عمل می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که از این مجموعه تنها برای پردازش‌های سنگین استفاده می‌شود.

همچنین مجموعه چهارتایی دیگری از هسته‌های پردازشگر با کلاک 1.8 گیگاهرتز و حافظه کش 1 مگابایت با بازده بالاتر تحت عنوان “Efficiency Cluster” در این تراشه دیده می‌شود که در پردازش‌های سبکتر وارد عمل شده و مصرف بهینه‌ای نیز دارند. به‌گفته کوالکام، مسئولیت پردازش 80 درصد از کل فعالیت‌ها به عهده این بخش خواهد بود.

تراشه اسنپدراگون 835

سازندگان برای هر دو مجموعه، از هسته‌های پردازشگر کایرو 280 (Kyro 280) که به صورت نیمه-سفارشی و براساس معماری کورتکس ARM طراحی شده‌اند، استفاده کرده‌اند. هرچند هنوز سازندگان از میزان سفارشی‌سازی این هسته‌های پردازشگر در تراشه اسنپدراگون 835 سخن نگفته‌اند. اما چیزی که اهمیت بالایی دارد، مصرف بسیار بهینه در کنار عملکرد خوب آن است تا حدی که پیشتر شاهد چنین چیزی از سوی کوالکام و نسل‌های قبلی اسنپدراگون نبوده‌ایم.

اگر از طراحی متفاوت و بهینه شدن پردازش‌های نیمه هادی بگذریم، باید بدانید کوالکام مدعی شده که تراشه اسنپدراگون 835 از نظر مصرف برق به نسبت به اسنپدراگون 821، تا 50 درصد بهینه‌تر است.

پردازشگر گرافیکی آدرنو 540 (Adreno 540)

براساس محاسبات کوالکام، عملکرد پردازشگر گرافیکی تراشه اسنپدراگون 835 در پردازش نرم افزارهای مهمتر، تا 20 درصد بهتر از نسل قبلی خواهد بود. اما شاید عملکرد تراشه‌های نسل جدید در پردازش محتوای واقعیت مجازی نسبت به موارد دیگر اهمیت بالاتری برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. پردازشگر گرافیکی آدرنو 540 با پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 (DirectX 12)، می‌تواند نیاز بسیاری از گیمرها را در این زمینه برطرف کند.

به‌علاوه آدرنو 540 از استاندارد HDR10 مخصوص ویدیوهای HDR و عمق رنگ 10 بیتی نیز به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از عمق رنگ 10 بیتی باعث خواهد شد تا دقت تراشه در پردازش رنگ‌ها، تا 60 برابر نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. همچنین این تراشه با استاندارد ویدیویی “Ultra HD Premium” نیز که برای تلویزیون‌های توسعه داده شده، سازگاری کامل دارد. درنتیجه عملکرد تراشه اسنپدراکون 835 در نمایش دقیق‌تر و عمیق‌تر رنگ‌ها کاملا ملموس خواهد بود.

اما شاید خبر پشتیبانی این تراشه از تکنولوژی “QSync” شرکت کوالکام برای بازی‌خورها بیش از هر مورد دیگری جذاب باشد. این تکنولوژی که عملکردی مشابه با تکنولوژی های “Nvidia G-Sync” و “AMD FreeSync” دارد، با کنترل نرخ بازخوانی صفحه نمایش، بهترین نرخ فریم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا تجربه‌ای خوب و روان از اجرای بازی‌ها پیش روی آنها قرار گیرد.

پردازشگر سیگنال دیجیتال هگزاگون

تراشه اسنپدراگون 835

همواره تراشه‌های شرکت کوالکام همراه با یک پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP) تولید می‌شوند که پردازشگر اختصاصی این شرکت، هگزاگون (Hexagon) نام دارد. معمولا زمانی از این پردازشگرها استفاده می‌شود که پردازنده اصلی با حجم عظیمی از اطلاعات رو به رو باشد. این پردازشگرها زمانی وارد عمل می‌شوند که هسته‌های پردازشگر ضعیف توانایی مدیریت حجم انبوه اطلاعات را نداشته باشند. همچینن عدم ارتباط مستقیم این پردازشگرها با سیستم عامل باعث شده تا هیچ بستر نرم افزاری مشخصی برای تست عملکرد آنها در دست نباشد.

به هر صورت پردازشگرهای سیگنال دیجیتال توانایی بسیار بالایی در مدیریت حجم انبوه اطلاعات را دارند. هرچند پردازشگرهای گرافیکی با چندین میلیارد ترانزیستور، انتخاب مناسب‌تری برای پردازش این اطلاعات هستند اما باز هم نباید توانایی پردازشگرهای سیگنال و نقش نامحسوس آنها را نادیده گرفت.

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیرتر شدن سیستم‌های یادگیری عمیق، کوالکام نیز هگزاگون را با واحد کتابخانه‌ای تانسور فلاو (TensorFlow) و زبان پردازش تصویر “Halide” سازگار کرده تا توانایی محاسباتی این واحد پردازشگر در سیستم هوش مصنوعی به شکل قابل توجهی افزایش یابد. به‌گفته سازندگان، هگزاگون چنین اطلاعات را تا 25 برابر سریع‌تر از هسته‌های پردازشگر مدیریت می‌کند.

تراشه اسنپدراگون 835

پردازشگر سیگنال تصویر اسپکترا 180 (Spectra 180)

پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) که به صورت اختصاصی برای پردازش داده‌های ورودی از دوربین طراحی شده، می‌تواند اطلاعات را با سرعتی فوق‌العاده بالا دریافت و مدیریت کند. به‌خاطر وجود چندین دوربین در محصولات امروزی، بسیاری از تراشه‌ها به حداقل یک نوع از این پردازشگرها مجهز شده‌اند. تراشه اسنپدراگون 835 نیز با بهره‌گیری از پردازشگر سیگنال تصویر اسپکترا 180، مشکلی در مدیریت همزمان اطلاعات ورودی از دوربین‌ها نخواهد داشت.

مودم X16 LTE

تراشه اسنپدراگون 835 همراه با مودم قدرتمند X16 LTE در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این مودم با پشتیبانی از تکنولوژی “LTE Advanced Pro”، اولین ساخته شرکت کوالکام در کلاس مودم‌های گیگابیتی محسوب شده و فوریه سال گذشته بود که به صورت رسمی معرفی شد. از طرفی سازندگان در حال توسعه مودم‌های 5G یا نسل پنجم X50 نیز هستند، اما هنوزی خبری از ادغام آنها با تراشه‌ها فعلی نیست.

فراگیر شدن سیستم های اینترنت بی سیم باعث شده تا بسیاری از سازندگان به‌دنبال تراشه‌ای با عملکرد بهینه باشند چراکه در کنار صفحه های نمایش، مودم‌ها نیز مصرف برق بالایی دارند. مصرف بهینه X16 LTE نیز باعث خواهد شد تا پرچمداران اینده با تجهیز شدن به اسنپدراگون 835، عملکردی مناسب داشته باشند.

سیستم صوتی

با گسترده شدن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، وجود صدای سه‌بعدی نیز لازم خواهد بود. هرچند به‌خاطر طبیعت غیر تعاملی این سیستم‌ها، تشخیص محل دقیق کاربر در این محیط تقریبا غیر ممکن خواهد بود. به همین جهت برخی از سازندگان به‌دنبال راهی برای “رندر کردن” صدا همانند تصاویر هستند.

همین موضوع باعث شده تا کوالکام با بهره‌گیری از تکنولوژی صدای فراگیر دالبی اتمز (Dolby Atmos) در تراشه اسنپدراگون 835، تجربه‌ای مشابه از بازیابی صدا در سالن‌های نشیمن و تئاترها را در اختیار کاربران قرار دهد.

نسل چهارم از سیستم شارژ سریع کوالکام

تراشه اسنپدراگون 835

همانطور که پیشتر نیز اعلام شده بود، تراشه اسنپدراگون 835 از نسل چهارم سیستم شارژ سریع Quick Charge کوالکام پشتیبانی می‌کند. در اسلایدهای رسمی این شرکت که در نمایشگاه CES 2017 به نمایش درآمد، اعلام شده که کاربران با 5 دقیقه شارژ کردن دستگاه خود، می‌توانند تا 5 ساعت از آن استفاده کنند.

البته هوز هیچ آمار و ارقامی از عملکرد این تراشه به صورت رسمی اعلام نشده، اما مصرف بهینه‌تر آن باعث اتلاف انرژی کمتری نسبت به گذشته خواهد شد. این موضوع نیز اهمیت بالایی دارد چراکه اتلاف کمتر انرژی درنهایت باعث دفع گرما می‌شود.

آینده پیش روی تراشه اسنپدراگون 835

تراشه اسنپدراگون 835

انتظارها از تراشه اسنپدراگون 835 بالاست و بسیاری از کارشناسان منتظر عرضه اولین دستگاه مجهز به این سیستم روی چیپ هستند تا عملکرد آن را محک بزنند. هرچند کوالکام تنها تولیدکننده تراشه‌ها در بازار نیست و شرکت‌های هواوی، سامسونگ و مدیاتک نیز حرف‌هایی برای گرفتن دارند. اما احتمالا تراشه اسنپدراگون 835 (Qualcomm Snapdragon 835) بیش از هر تراشه دیگری در کانون توجه کاربران و کارشناسان قرار داشته باشد.

فروشگاه اینترنتی جانبی پخش مستقیم انواع هدایای تبلیغاتی و لوازم جانبی تبلت ،حامی گجت نیوز در پوشش خبری نمایشگاه سی ای اس 2017 (CES 2017)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*