مردم حیوانات خانگی و سگ ها را بیشتر از انسان‌ها دوست دارند!

مردم حیوانات خانگی و سگ ها را بیشتر از انسان‌ها دوست دارند!

پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند که افراد بیشتر از همنوعان خود، به حیوانات خانگی و به خصوص سگ ها عشق می‌ورزند؛ در بررسی این یافته‌ها با ما همراه باشید.

بسیاری از انسان‌ها احساس محبت شدیدی به حیوان خانگی خود دارند و این موجودات را به عنوان یکی از اعضای خانواده قبول کرده‌اند. این احساس قوی باعث شده است تا محققان دست به آزمایشی جالب بزنند تا دلیل علمی پشت این موضوع را پیدا کنند؛ در این بررسی که مقاله مربوط به آن در ژورنال “Society & Animals” به چاپ رسیده است، به 240 داوطلب جوان اخباری ساختگی در مورد حمله به یک انسان یا یک سگ نشان داده شد.

جزئیات اخبار که به صورت تکه‌های روزنامه طراحی شده بود، حمله‌کننده را فردی توصیف کرد که با استفاده از یک چوب بیسبال به قربانی حمله کرده و او را به سختی مجروح کرده است و قربانی هم یا کودکی یک ساله بود و یا یکی از حالت‌های دیگر که شامل فردی سی‌ساله، یک توله‌سگ و سگی شش‌ساله می‌شدند، در نظر گرفته شده بود؛ پس از اینکه داوطلب خبر را مطالعه می‌کرد سوال‌هایی برای اندازه‌گیری میزان ترحم ایجادشده در او پرسیده می‌شد.

تیم دانشمندان آزمایش را با این نظریه پیش بردند که میزان آسیب‌پذیری قربانی که بر اساس سن و یا نژاد تعیین می‌شود، مهم‌ترین عامل ایجادکننده حس ترحم در داوطلب است. پس انجام بررسی‌ها هم مشخص شد که سطح نگرانی و ناراحتی از شنیدن خبر مربوط به حمله به فرد سی‌ساله از همه کمتر بود و سگ شش‌ساله هم به این دلیل در مقام سوم قرار گرفت که آسیب‌پذیری کودکی یک ساله در ذهن داوطلبان بیشتر بود.

پژوهشگران این تحقیق با اختصاص یافتن بیشترین میزان ترحم و دلسوزی برای توله‌سگ خیالی اخبار ساختگی و بررسی‌های دیگر، نتیجه گرفتن که افرادی که با سگ ها به عنوان حیوان خانگی زندگی می‌کنند، این موجودات را همانند کودکان خود دوست دارند و سگ را یکی از اعضای خانواده می‌دادند.

مردم حیوانات خانگی و سگ ها را بیشتر از انسان‌ها دوست دارند!

در مقاله مرتبط دیگری که مدتی پیش در ژورنال “Scientific Reports” به چاپ رسید، دلیل نشان دادن محبت به سگ، بیشتر از بروز دادن این حس به دیگر همنوعان، حالت‌های صورت این موجودات در زمانی که صاحبشان به آن‌ها توجه می‌کند اعلام شد؛ در این بررسی حالت صورت 24 سگ در شرایطی که یک انسان به آن‌ها نگاه می‌کند و یا از موجود رو برگردانده است، آنالیز شد.

تا پیش از انجام آزمایش ذکرشده دانشمندان بر این عقیده بودند که تغییر حالت صورت در حیوانات غیرارادی و غریزی است، اما آزمایش بر روی این موجودات نشان داد که سگ ها در زمانی که به دنبال جلب توجه یک انسان هستند، ابروهای خود را بالاتر می‌برند و چشمان خود را درشت‌تر می‌کنند. برای اطمینان از درستی نتیجه‌گیری‌ها، شرایط مختلف با حاضر بودن خوراکی‌های مورد علاقه سگ ها هم بررسی شدند؛ این پآزمایش‌ها هم اثبات کردند که تغییر حالت صورت سگ برای گرفتن خوراکی بیشتر از انسان‌ها نیست و به روش برقراری این موجود با ما مربوط می‌شود.

مردم حیوانات خانگی و سگ ها را بیشتر از انسان‌ها دوست دارند!

بریجیت والر (Bridget Waller) استاد روانشناسی تکاملی و نویسنده اصلی مقاله مربوط به حالت صورت سگ‌ها در این رابطه می‌گوید نتایج بررسی‌ها درک دانشمندان از نحوه اهلی شدن سگ ها را عمیق‌تر کرده و دانش موجود در مورد تغییرات ایجادشده در این موجودات برای برقراری ارتباط با انسان‌ها را روشن‌تر کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. در مرغداریهای بومی، طیور در سالن همکف از فضای آزاد بیشتری برخوردار‌اند ولی در مرغداریهای صنعتی، طیور آپارتمان‌نشین شده، همه امکانات رفاهی از آب و دان گرفته تا سبد تخم و فضله‌دان را درجا داشته، دیگر به همان چندقدم قبلی هم نیازی نداشته، زودتر فربه و روانه بازار مصرف میشوند.
    برای شرکتهای فروشنده انرژی هم، فروختن انشعاب به جمعیّتِ متراکم چند صد/ده خانواری آسمانخراشها بسیار کم‌خرجتر از فروختنش به اقلیّتِ پراکندۀ چند ده/تک نفریِ روستائیان است.
    این روند غلط ناشی از مغز خُرد برنامه‌ریزان/تصمیم‌گیران اقتصاد کلان، آسیب‌های جبران‌ناپذیر اجتماعی/اقتصادی فراوانی درپی‌داشته که نمونه‌اش همین خانوارهای تک‌نفره‌ای است که برای رهایی از وحشتِ وحدت (توحّش مدرن) به سگ که مثال پستی، ناپاکی و کثافت است پناه‌آورند.

  2. من خرگوشو خیلی دوست دارم

  3. من حتی مار هم بیشتر از انسان ها دوست دارم. البته نه همه ی انسان ها..
    ولی حشرات رو بدم میاد. البته نه از همه ی انسان ها!!!