پاناسونیک GH5s

دوربین بدون آینه پاناسونیک GH5s با توانایی فیلم برداری 4K در شرایط نوری ضعیف معرفی شد

دوربین بدون آینه پاناسونیک GH5s در جریان نمایشگاه CES 2018 با توانایی فیلم برداری 4K معرفی شد. این دوربین بدون آینه قادر است در زمان عدم وجود نور کافی ویدیوهایی باکیفیتی ضبط کند. در ادامه بیشتر با دوربین جدید پاناسونیک آشنا می‌شویم.

دوربین GH5 با تمرکز بر روی قابلیت‌های بخش فیلم برداری ساخته شده بود و اکنون این روال در مدل جدید نیز حفظ شده است. کاربران هدف دوربین پاناسونیک GH5s فیلم برداران هستند، به همین دلیل سنسور آن از نوع دوآل ISO با رزولوشن 10.2 مگاپیکسل است. رزولوشن در این دوربین در مقایسه با وضوح تصویر 20.2 مگاپیکسلی مدل قبلی به نصف رسیده است، اما این موضوع به جای ضعف، نقطع قوت دوربین بدون آینه پاناسونیک GH5s محسوب می‌شود.

این دوربین اکنون حساسیت بیشتری در شرایط نوری ضعیف دارد، به طوری که حداکثر ISO آن در حالت طبیعی 51200 و در حالت گسترش یافته 204800 است. دوربین پاناسونیک GH5s قادر است با نرخ حداکثر 60 فریم بر ثانیه، به ضبط ویدیو با رزولوشن 4K بپردازد. در واقع از توانایی فیلم برداری آن در رزولوشن 2160 در 4096 پیکسل می‌توان با عنوان سینما 4K یاد کرد.

هدف از هر تغییر اعمال شده در دوربین جدید، افزایش توانایی آن برای فیلم برداری است. به عنوان نمونه شرکت سازنده در محصول جدید از ISO دوآل نیتیو (DNI) به کار رفته در دوربین‌های فوق‌ حرفه‌ای Varicam خود استفاده کرده است. اما چرا نحوه کار DNI خاص است؟

پاناسونیک GH5s

در زمان مجهز شدن به آن، درون سیستم دو مدار وجود دارد که یکی دارای رنج بالا و دیگری رنج پایین است. این دو میزان در دوربین پاناسونیک GH5s برابر 400 و 2500 است. به ادعای مدیر تولید پاناسونیک، این موضوع سبب می‌شود دوربین جدید قادر به فیلم برداری با کیفیتی بسیار مناسب در زمان عدم وجود نور طبیعی کافی باشد. اما معنی این دو عبارت چیست؟

نحوه کار دوربین

وقتی به ISO برابر 2500 برخورد می‌کنید، مدار آرامتر که قادر به دریافت نور بیشتری است خاموش شده و مدار دارای سرعت بیشتر شروع به کار می‌کند. این کار سبب کاهش شدید نویز شده و جزییات را حتی در بخش‌های تاریکتر عکس حفظ می‌کند. در زمان استفاده تستی و برابر بودن ISO با 12800، میزان اشباع‌شدگی و کنتراست عکس بسیار قابل قبول و در حد تصاویر ثبت شده با دوربین سونی A7S II بود، محصولی که به عنوان برترین دوربین سونی در زمینه فیلم برداری حین تاریک بودن هوا شناخته می‌شود.

ثبت داده با نرخ 400 مگابیت بر ثانیه (50 مگابایت بر ثانیه) به صورت 10 بیتی و 4:2:2 نیز به افزایش کیفیت ویدیوها کمک می‌کند. نتیجه نهایی، یک ویدیوی HDR با یک میلیارد رنگ است که می‌توان آن را با نمونه‌های ضبط شده به وسیله حرفه‌ای‌ترین دوربین‌ها مقایسه کرد. از آنجایی که از طریق کابل اچ دی ام آی 2.1 می‌توان HDR را به سمت خروجی دوربین پاناسونیک GH5s برد، کاربر قادر خواهد بود بر روی تلویزیون به قضاوت درباره کیفیت ویدیو بپردازد.

پاناسونیک GH5s

برخلاف مدل قبلی، دوربین جدید دارای فیلتر پایین‌ گذر است، مشکلی که در دوربین‌های دارای رزولوشن پایین معمولا یافت می‌شود. همچنین خبری از سیستم تثبیت‌کنندگی درون بدنه (IBS) در این دوربین نیست، به همین دلیل تنها می‌توان از طریق برخی لنزها، از قابلیت تثبیت‌کنندگی نوری تصویر استفاده کرد. به گفته سازنده، این دوربین مخصوص فیلم بردارها و نه عکاس‌ها ساخته شده و دلیل حذف IBS از آن نیز دقیقا همین است. به همین دلیل وزن دوربین پاناسونیک GH5s در مقایسه با GH5 نزدیک به 65 گرم کاهش یافته است.

دوربین پاناسونیک GH5s قابلیت‌های بسیار خوبی نیز برای عکاسی دارد

البته پاناسونیک نیازهای عکاسی را نیز به طور کامل کنار نگذاشته است. این دوربین اکنون از فرمت عکاسی خام (RAW) چهارده بیتی پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با فرمت دوازده بیتی مدل قبلی پیشرفت قابل توجهی است. این تغییر در دوربینی که به شدت به نور حساس است، بسیار مهم ارزیابی می‌شود. در دوربین GH5s سرعت فوکوس 07. ثانیه بوده و می‌‌توان با آن در هر ثانیه 12 فریم ثبت کرد. این تعداد در صورت فعال‌سازی فوکوس خودکار دنباله‌دار به 8 فریم بر ثانیه می‌رسد که همچنان در مقایسه با بسیاری از دوربین‌های نیمه حرفه‌ای مخصوص عکاسی فوق‌العاده بهتر است. با توجه به توان فیلم برداری بالا و قابلیت عکاسی پیاپی، می‌توان دوربین پاناسونیک GH5s را محصولی ایده‌آل برای ورزشکاران خطاب کرد. تشخیص چهره و چشم، فوکوس 225 نقطه‌ای و حالت عکس 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه از دیگر قابلیت‌های این دوربین بدون آینه است.

پاناسونیک GH5s

به عنوان دیگر ویژگی‌های دوربین GH5s پاناسونیک می‌توان به اسلات مموری کارت دوگانه UHS-II SD، یو اس بی 3.1 نسخه C، وای فای، بلوتوث نسخه 4.2 و یک باتری اختیاری در کنار آداپتور میکروفون XLR خارجی اشاره کرد. برای در اختیار داشتن تمامی این قابلیت‌ها، باید 2499 دلار پرداخت کنید که در مقایسه با قیمت مدل قبلی 500 دلار بیشتر است. البته این تنها هزینه خرید بدنه دوربین بوده و هزینه خرید لنز را نیز باید به مبلغ کل افزود. قیمت پاناسونیک GH5s تقریبا برابر دوربین سونی A7S II است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*