مسابقه عکاسی محیط زیست

تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018 معرفی شدند

مسابقه عکاسی محیط زیست 2018 با موضوع تهدیدهای زیست محیطی برگزار شد. در این مسابقه یک ایرانی مقام نخست عکاسی محیط زیست را به خود اختصاص داد. در ادامه تصاویر برگزیده این مسابقه عکاسی را با هم مشاهده می‌کنیم.

مسابقه عکاسی محیط زیست با موضوع تهدید محیط زیست هر ساله توسط موسسه معتبر آب و مدیریت زیست محیطی (CIWEM) برگزار می‌شود. شرکت در این مسابقه هیچ محدودیت سنی، ملیتی و محدودیت حرفه‌ای نداشته و حفاظت از محیط زیست تنها هدف برگزارکنندگان آن است. رتبه نخست مسابقه عکاسی محیط زیست 2018 را یک عکاس ایرانی با عکسی از خشک شدن دریاچه ارومیه به خود اختصاص داده است. همچنین در مقام‌های بعدی نیز نام یک عکاس ایرانی به چشم می‌خورد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

تصاویر برتر مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

1.‌ پایان شناور بودن، اثر سعید محمدزاده از کشور ایران، برنده جایزه عکاس محیط زیست 2018

این عکس بسیار زیبا و البته غم‌انگیز، قایقی را به تصویر می‌کشد که در وسط دریاچه خشک شده ارومیه رها شده است. از دلایل خشک شدن این دریاچه می‌توان به مواردی نظیر تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، حفر چاه‌های غیرقانونی، ایجاد سد‌های متعدد و روش‌های آبیاری مخرب اشاره کرد.

از طرفی طوفان‌هایی که ذرات نمک نیز به آن پیوسته است، چشم‌ها، پوست و ریه‌های ساکنان مناطق اطراف دریاچه را سوزانده و به آنها آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند. به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه، زیستگاه گیاهی و جانوری منطقه نیز با آسیب جدی مواجه شد. البته با شوری بیش از حد (340 گرم در هر لیتر)، آب این دریاچه 8 برابر شورتر از آب‌های اقیانوسی است.

مسابقه عکاسی محیط زیست

2. خشک شدن، اثر چین مون بیشواس (Chinmon Biswas) از کشور هند، برنده جایزه عکاسی تغییرات اقلیمی

در این بخش، عکاس کودکی را به تصویر می‌کشد که در وسط زمینی خشک شده نشسته است. این زمین آسیب‌دیده همانند فلس ماهی ترک دارد. اثرات مخرب خشکسالی، باز ماندن فضای زیرین زمین را به همراه داشته و حتی اگر سطح زمین را به خوبی بپوشانیم باز هم اثرات آن به جا می‌ماند.

مسابقه عکاسی محیط زیست

3. و زندگی برمی‌خیزد، اثر یونس خانی صومعه سفلایی از کشور ایران، برنده جایزه محیط زیست انسان‌ ساخت

در این تصویر، عکاس مادر و دختر کوچکش را در کنار وسایل آسیب‌دیده از زمین لرزه به تصویر می‌کشد. آنها این وسایل را از میان خرابه‌های خانه خود جمع‌آوری کرده‌اند. این عکس پس از زلزله در منطقه سرپل ذهاب (استان کرمانشاه) گرفته شده است. این زلزله در سال 2017 اتفاق افتاد که بر اثر آن متاسفانه بیش از 600 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مسابقه عکاسی محیط زیست

4. لوئی‌ها، اثر اومو کاندیلجیوگلو (Ümmü Kandilcioğlu) از کشور ترکیه، برنده جایزه بخش پایداری در عمل و عادت

در این تصویر مردی را مشاهده می‌کنید که با استفاده از نی، مشغول ساخت دسته‌های حصیری است. در واقع لوئی سرده‌ای شامل حدود 30 گونه از گیاهان است که در زیستگاه‌های مرطوب دنیا، مخصوصا در اطراف تالاب‌ها رشد می‌کند.

مسابقه عکاسی محیط زیست

5. شادی در یک روز بارانی، اثر فردین اویان (Fardin Oyan) از کشور بنگلادش، برنده عکاس محیط زیست سال در بخش جوانان

کودکان بنگلادشی عاشق باران بوده و در هوای بارانی مشغول بازی هستند. کشور بنگلادش با توجه به موقعیت جغرافیایی خود (جلگه دلتایی براهماپوترا گنگ) با وقوع سیل‌هایی به ویژه در فصل مانسون (Monsoon season) مواجه است. دلتای براهماپوترا گنگ، بزرگترین دلتای دنیا شناخته شده و قسمت‌هایی از کشور بنگلادش، بنگال غربی و هند را شامل می‌شود. این جلگه به دلیل حاصل‌خیز بودن به جلگه سبز مشهور است.

فصل مانسون یا بادهای موسمی، به فصلی گفته می‌شود که در آن، بادها در جهت‌های مخالفی می‌وزند. بادهای موسمی در زمستان سرد بوده و از طرف خشکی به سمت دریا می‌روند و بالعکس در فصل تابستان، مرطوب هستند و از دریا به سمت خشکی می‌وزند.

مسابقه عکاسی محیط زیست

6. زندگی شناور در رودخانه‌ای زیر آلودگی‌ها، اثر تاپان کارمکر (Tapan Karmaker)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

در این تصویر، هندوانه فروشی را می‌بینید که در قایقش استراحت می‌کند. قایق این مرد روی آب‌های آلوده رودخانه بوریگونگا (Burigongga) در داکا (Dhaka)، پایتخت بنگلادش، شناور است.

مسابقه عکاسی محیط زیست

7. بولمینگو (Boulmigou)، بهشت قلب‌های فراموش شده، اثر آنتونیو آراگن رنانسیو، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

در این تصویر شاهد کودکانی هستید که با تایر‌های قدیمی که به زودی سوزانده می‌شوند، بازی می‌کنند. این تایر‌ها در معدن بولمینگو در واگادوگو (Ouagadougou)، پایتخت بورکینافاسو، جهت نرم کردن سنگ‌های معدن سوزانده می‌شوند. انجام این کار تبعات زیادی نظیر وقوع آتش‌سوزی، بیماری‌های تنفسی، آلودگی آب‌های زیرزمینی و حتی مرگ را به همراه دارد.

مسابقه عکاسی محیط زیست

8.در جنگل من نه، اثر کلوین کی (Calvin Ke)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

یک میمون ماکاک دم‌خوکی جنوبی (Southern pig-tailed macaqu) بطری پلاستیکی را در دستانش گرفته است. این اثر با نام «در جنگل من نه!»، به آلوده شدن محیط زندگی این میمون اشاره دارد. اگر زیستگاه زندگی این جانور در کشور مالزی، آلوده نشود یک مکان بسیار طبیعی و دست‌نخورده خواهد بود.

مسابقه عکاسی محیط زیست

9. زندگی شهری در سنگاپور، اثر تای وانا (Thigh Wanna)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

در کشور سنگاپور بیش از 80 درصد جمعیت مردم در آپارتمان‌های چندین طبقه زندگی می‌کنند. در این مکان آلودگی هوا یک مشکل اساسی شناخته می‌شود و اکثر مناطق آن با کمبود مراکز درمانی مواجه‌اند.

مسابقه عکاسی محیط زیست

10. لاک‌پشت را نجات بده، اثر جینگ لی (Jing Li)، عکس بسیار تحسین شده مسابقه عکاسی محیط زیست 2018

در این بخش عکاس مردی را به تصویر می‌کشد که سعی دارد لاکپشت گرفتار در زباله‌ها را نجات دهد.

مسابقه عکاسی محیط زیست

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. بیا از بدبختی ایران عکس بگیرن بابا

  2. واقعا این چه بلایی که سر محیط زیست میارن

  3. این عکسا چقدر ادمو تو فکر میبره

  4. اینا گجاشون محیط ریسته