مقایسه اوبونتو و دبیان

مقایسه اوبونتو و دبیان ؛ بهترین توزیع لینوکس برای لپ تاپ، دسکتاپ و سرور

اوبونتو (Ubuntu) و دبیان (Debian) هر دو جزو محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین توزیع‌های لینوکس به شمار می‌روند. در این مطلب قصد داریم به وسیله مقایسه اوبونتو و دبیان بهترین سیستم عامل لینوکس برای لپ تاپ ها، کامپیوترهای دسکتاپ و سرورها را مشخص کنیم.

در صورت علاقه به ورود به دنیای لینوکس، یک خبر خوب و یک خبر بد برایتان وجود دارد. خبر خوب این است که سیستم عامل‌های زیادی در این پلتفرم وجود داشته و دستتان برای انتخاب باز است. خبر بد اینجاست که تعدد توزیع‌های لینوکس شما را برای انتخاب یک سیستم عامل مناسب دچار سردرگمی خواهد کرد.

اوبونتو یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس به شمار می‌رود، اما نمی‌توان با قطعیت گفت این سیستم عامل برای تمامی کاربران و برای تمامی اهداف مناسب است. از سوی دیگر با نام‌های حرفه‌ای‌تری همچون دبیان رو به رو می‌شویم که مجددا برای نیاز تمامی کاربران جوابگو نیست. در این مطلب قصد داریم به وسیله مقایسه اوبونتو و دبیان بهترین سیستم عامل را از بین این دو برای سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ، لپ تاپ و مخصوصا سرورها مشخص کنیم.

اصلی‌ترین تفاوت سیستم عامل اوبونتو و دبیان

از دور، هر دو سیستم عامل مشابه یکدیگر به نظر می‌رسند. به عنوان نمونه مقایسه اوبونتو و دبیان نشان می‌دهد هر دو از یک سیستم مدیریت پکیج یکسان استفاده کرده و در اغلب مواقع پکیج‌های نرم افزاری را برای هر دو مورد پیدا خواهید کرد. با این حال در زیر سطح سیستم عامل، تفاوت‌هایی کلیدی بین آن‌ها وجود دارد.

امکان استفاده از تمامی نرم افزارهای موجود برای اوبونتو در دبیان وجود ندارد. این مشکل از محدودیت‌های لایسنس سیستم عامل دوم ریشه می‌گیرد. به عبارتی تعداد نرم افزارهای رایگان موجود برای اوبونتو به مراتب بیشتر از دبیان است. این موضوع به درایورها نیز سرایت پیدا کرده است، به همین دلیل تمامی سخت افزارهایی که حین نصب اوبونتو به خوبی کار می‌کنند، در دبیان پشتیبانی نخواهند شد.

در سیستم عامل Ubuntu ابزار بسیار مفید و کاربردی Personal Package Archives یا PPAs در اختیارمان قرار دارد. به لطف آن می‌توان به نصب پکیج‌های ناموجود در ریپازیتوری‌های رسمی این سیستم عامل پرداخت. در نتیجه، دستتان به منظور نصب هر گونه نرم افزار در سیستم عامل به شدت بازتر می‌شود. البته محدودیت‌های دبیان به منظور جلوگیری از نصب هر گونه نرم افزار به صورت دلخواه در آن به اندازه محدودیت‌های اعمال شده در سایر توزیع‌های لینوکس نیست، اما در هر صورت باید نسبت به آن مطلع بود.

مقایسه اوبونتو و دبیان نشان داد تفاوت در چرخه آزادی، یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو به شمار می‌رود. این موضوع تاثیر قابل توجهی در نحوه اجرای فرآیندها می‌گذارد.

مقایسه اوبونتو و دبیان برای استفاده در لپ تاپ

احتمالا بر اساس مطالب بخش قبل، به منظور نصب یک سیستم عامل لینوکسی روی لپ تاپ، درباره اوبونتو نظر مثبت‌تری دارید! دلیل اصلی این انتخاب به وجود گستره‌ای از نرم افزارها و درایورها برای این توزیع مربوط می‌شود. این موضوع در صورت داشتن لپ تاپ‌های جدید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اللته در بسیاری از لپ تاپ‌های جدید، برای سخت افزارهای جدید، خبری از درایورهای رایگان نیست، به همین دلیل باید برای دریافت آن‌ها از ریپازیتوری‌های غیر رایگان دبیان استفاده کنید. با این حال، مقایسه اوبونتو و دبیان نشان می‌دهد Ubuntu از نظر پشتیبانی از سخت افزارهای مختلف در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. با در نظر گرفتن نرم افزارهای موجود در PPAs برای یافتن برنامه‌های مورد نظر دردسر کمتری خواهید داشت.

مقایسه اوبونتو و دبیان

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سیستم عامل‌های لینوکس در مقایسه با سیستم عامل‌های ویندوز، قابلیت سفارشی‌سازی آن‌ها است، به این معنی که با کمی دست‌کاری می‌توان دبیان، اوبونتو یا هر سیستم عامل دیگری را روی لپ تاپ مورد نظر سوار کرد. البته بسته به مشکلاتی که احتمالا در پشتیبانی از سخت افزارهای مختلف به آن برخورد خواهید کرد، نیازمند صرف زمان بیشتری خواهید بود.

نکته مهم دیگر، وجود لپ تاپ‌هایی مجهز به اوبونتو به صورت پیش‌فرض است. به همین دلیل اگر این سیستم عامل را از بین توزیع‌های موجود انتخاب کردید، می‌توانید چنین دستگاه‌هایی خریداری کنید. البته با کمی گشت و گذار می‌توانید لپ تاپ‌های کاربرانی که پیشتر سیستم عامل دبیان را روی آن‌ها سوار کرده‌اند خریداری کنید.

مقایسه اوبونتو و دبیان برای استفاده در کامپیوتر دسکتاپ

برخلاف زمان انتخاب یک سیستم عامل لینوکسی برای لپ تاپ، دبیان برای استفاده در کامپیوترهای دسکتاپ گزینه بهتری محسوب می‌شود، مخصوصا اگر پیشتر سخت افزارهای سیستم را با دقت انتخاب کرده باشید. اگر قطعات را شخصا جمع‌آوری کرده و اسمبل کرده باشید، استفاده از دبیان باز هم راحت‌تر خواهد شد. اگر سیستم کامپیوتر دسکتاپ شما قدیمی است، شانس کمتری برای استفاده از دبیان در آن دارید.

فرآیند نصب اوبونتو به مراتب راحت‌تر است. البته کاربری که لینوکس را به ویندوز ترجیح داده است، به احتمال زیاد توجهی به سخت یا راحت بودن نحوه نصب سیستم عامل ندارد!

مقایسه اوبونتو و دبیان

بعد از نصب هر یک از دو سیستم عامل، احتمالا برای راه‌اندازی کارت گرافیک بیشترین زمان را صرف خواهید کرد. در صورت داشتن یک کارت گرافیک ساخت شرکت ای ام دی و تمایل به استفاده از درایورهای موجود در پکیج‌های متن باز، راحت‌تر و سریع‌تر قادر به یافتن و نصب درایور کارت گرافیک خود خواهید بود.

مقایسه اوبونتو و دبیان برای استفاده در سرور

برای دبیان، نسخه‌ای سفارشی برای سرور وجود ندارد. در عوض، تنها بر اساس معماری پردازنده یکی از نسخه‌های این سیستم عامل را به منظور نصب روی سرور مورد نظر انتخاب خواهید کرد. بعد از نصب سیستم عامل، نوبت به نصب نرم افزارهای مورد نیاز می‌رسد. در اینجا می‌توان بر اساس نیاز، از اپلیکیشن‌های مخصوص سرورها یا اپلیکیشن‌های لینوکسی عادی استفاده کرد.

نسخه‌های اوبونتو

برای اوبونتو، نصب‌کننده‌های متعددی وجود دارد. یکی از آن‌ها برای نصب روی دسکتاپ‌ها و دیگری برای سرورها توسعه یافته است. برای دیگر نسخه‌های Ubuntu کاربردهای متفاوت دیگری در نظر گرفته شده است. در نسخه سرور اوبونتو خبری از رابط کاربری گرافیکی نیست، پس پیش از نصب، این موضوع را در نظر داشته باشید.

مقایسه اوبونتو و دبیان نشان می‌دهد بیشتر کاربران برای استفاده از Debian در سرورها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. کاربران حرفه‌ای برای استفاده از دبیان در سرورها دلایل خاص خود را دارند. بیشتر بودن میزان پایداری سیستم عامل یکی از این دلایل است. به عبارتی دبیان به داشتن پایداری بیشتر، حداقل در مقایسه با اوبونتو، مشهور است. وجود پکیج‌های قدیمی‌تر برای این سیستم عامل دلیل این معروفیت محسوب می‌شود. این نرم افزارهای قدیمی طی زمان تست شده و به همین دلیل دارای باگ‌های کمتری هستند.

مزیت استفاده از اوبونتو در سرور، وجود نسخه‌های جدیدتر و در نتیجه پکیج‌های نرم افزاری جدیدتر برای آن است. با این حال برنامه‌های جدید کمتر مورد آزمون و خطا قرار گرفته و به همین دلیل احتمال وجود باگ در آن‌ها بیشتر است.

مقایسه اوبونتو و دبیان

دیگر توزیع‌های لینوکس

در مطلب مقایسه اوبونتو و سنت او اس، بهترین سیستم عامل برای سرور هاستینگ وب را از بین این دو مشخص کردیم. بسته به هدف و کاربرد مورد نظر، سیستم عامل متفاوتی مورد نیاز خواهد بود. باید دید در هر زمینه، کدام سیستم عامل از محبوبیت بیشتری برخوردار است. به عنوان نمونه برای کاربردهای عمومی، اغلب کاربران اوبونتو را ترجیح می‌دهند، اما برای سرورها، تمایل به استفاده از اوبونتو پایین‌تر است.