دانشمندان با نانوروبات‌ها داروهای لازم را به مناطق ‌مورد نیاز بدن می رسانند

در چند سال اخیر نانوروبات‌ها یا همان نانوبات‌ها (Nanobot) راه خود را به دنیای پزشکی هم باز کرده اند.محققان نانوروبات‌های جدیدی ساخته‌اند که می‌توانند در بدن حرکت کنند و داروهای لازم را به مناطق ‌مورد نیاز برسانند. اما چگونگی تطابق این اجزای میکروسکوپی در جریان خون انسان‌ها، از نکته‌های بسیار مورد توجه دانشمندان است.چند ماه پیش بود که محققان دانشگاه سان‌دیگوی کالیفورنیا توانستند نانوبات‌ها را با موفقیت وارد بدن تعدادی موش آزمایشگاهی کنند. چند روز پیش هم موسسه‌ی Technion از ساخت نوع جدیدی از نانوبات‌ها خبر داد. طبق گفته‌ی محققان این موسسه، آن‌ها توانسته‌اند یکی از چالش‌های مهم ساخت نانوبات‌ها، یعنی چگونگی کنترل آن‌ها در بدن را حل کنند.

استفاده از نانومواد اگرچه بخش نوظهوری از علم محسوب می‌شود، اما تا به حال توانسته شهرت زیادی را برای خود در مقابله با مواردی مانند عفونت‌ها، سرطان، دیابت‌های نوع ۱ و حتی باز کردن سد مغزی-خونی، کسب نماید. اما قرار دادن این ذرات ریز در خون چندان ساده نیست و به همین دلیل دانشمندان در پی کشف و شناسایی راه‌های جدید برای استفاده از آنها هستند.این شیوه‌ها شامل پوشاندن نانومواد مغناطیسی در پروتیین‌ها و هدایت مغناطیسی آنها به سمت بخش آسیب‌دیده، شناگرهای میکرورباتی الهام گرفته از حلزون‌ها، و ادغام سازی میکروموتورهایی که قدرت خود را از حباب‌های گازی ناشی از واکنش‌های درون معده دریافت می‌کنند، می‌شود. آخرین رویکرد اشاره شده موجب ارسال اولین محموله‌ی دارویی توسط نانوربات در یک جانور زنده در ماه ژانویه شد، اما شیوه‌ی مغناطیسی تا به حال دستخوش بیشترین پیشرفت شده است.

دانشمندان ETH Zurich و Technion، گزارش طراحی نانوربات‌های جدیدی را داده‌اند که به سهولت قادر به شنا در جریان خون هستند. این دستگاه‌ها با کنار هم قرار دادن یک تکه از پلیمر با دو نانوسیم فلزی مغناطیسی ساخته شده‌اند. گروه سازنده سپس یک میدان مغناطیسی نوسانی را به این نانوربات‌ها اعمال کرده که آنها را وادار به حرکت s شکل می‌کند. ربات‌های کوچک فوق می‌توانند در سرعت تقریبا یک طول بدن در ثانیه حرکت کنند. دانشمندان همچنین اشاره کرده که با میدان مغناطیسی می‌توان مسیر شنای نانوربات‌ها را نیز مشخص کرد. این تحقیق در ژورنالNano Letters منتشر شده است.

 منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*