تست سرعت فلش مموری

5 برنامه کاربردی برای اندازه‌گیری سرعت فلش مموری

دو فلش مموری مشابه سرعت یکسان ندارند؛ با ابزار مناسب می‌توان سرعت فلش مموری خود را به دست آورد و برای فلش‌های ضعیف خود وظایف بهتری در نظر گرفت. در ادامه به معرفی 5 برنامه کاربردی برای اندازه‌گیری سرعت فلش مموری خواهیم پرداخت.

فلش مموری ها شبیه به هم نیستند. همان‌طور که می‌دانید بین USB 2.0 و USB 3.0 اختلاف سرعت قابل توجه‌ای وجود دارد اما حتی بین فلش مموری های موجود در یکی از این دو نوع هم تفاوت سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات ممکن است بسیار زیاد باشد، تا زمانی که از آن‌ها استفاده نکنید متوجه این تفاوت در سرعت‌ها نخواهید شد. تنها راه شناسایی فلش مموری برتر تست کردن آن با برنامه‌های مناسب است.

تست کردن سرعت فلش مموری

تست سرعت حافظه فلش، که به آن benchmarking هم گفته می‌شود آنقدر ساده است که هرکس می‌تواند آن را انجام دهد. تنها ابزار کار هم یکی از برنامه‌های زیر است. با فشردن یک کلید و به سادگی می‌توانید سرعت فلش مموری خود را اندازه‌گیری کنید، اگر هم چندین فلش مموری در خانه دارید به برتری یکی از آن‌ها پی می‌برید.

1.USB Flash Benchmark

USB Flash Benchmark یکی از بهترین برنامه‌های تست سرعت فلش مموری است. این برنامه اطلاعات کاملی در رابطه با فلش مموری شما جمع‌آوری می‌کند و با ارزیابی‌های جامع و گوناگون نتیجه دقیقی به شما می‌دهد. این برنامه عمیق‌ترین آزمایش‌ها را بر روی فلش شما انجام می‌دهد؛ با 15 تست مختلف و استفاده از اطلاعات آزمایشی 1 کیلوبایتی تا 16 مگابایتی، تحلیلی دقیق بر روی حافظه فلش شما انجام خواهد داد.

تست سرعت فلش مموری

خصوصیت قابل ذکر دیگری در رابطه با این برنامه وجود ندارد، به همین دلیل نرم‌افزاری کم حجم و کاربردی است. نتایج به دست آمده را می‌توان آپلود کرد و از طریق یک لینک برای دیگران به اشتراک گذاشت. حرف دیگری در رابطه با USB Flash Benchmark باقی نمی‌ماند، فقط این‌که با استفاده از آن قطعا به نتایج مورد نظر خود خواهید رسید.

2. USBDeview

USBDeview برنامه‌ای رایگان و کم‌حجم است. این نرم‌افزار توسط یکی از شرکت‌های توسعه دهنده قدرتمند به نام Nir Sofer of NirSoft ساخته شده است. این شرکت بیش از 100 عنوان پرتابل و رایگان قوی ساخته که به صورت مجزا می‌توانید آن‌ها را دانلود و نصب کنید، لازم به ذکر است که برای سازمان‌دهی بهتر به برنامه‌های این شرکت می‌توانید از نرم افزار مدیریت NirLauncher نیز استفاده کنید.

تست سرعت فلش مموری

USBDeview کارهای متفاوتی برای شما انجام می‌دهد:

  • فهرست کردن تمامی دیوایس‌های USB متصل شده به کامپیوتر
  • فهرست کردن تمامی دیوایس‌های USB که در گذشته استفاده کرده‌اید
  • نشان دادن اطلاعات سازندگان دیوایس‌های USB
  • فعال کردن، غیر فعال کردن و یا حذف دیوایس‌های USB
  • انجام تست سرعت بر روی فلش مموری

به خاطر گزینه آخر است که نام این برنامه در مقاله ما دیده می‌شود، اما سایر گزینه‌ها می‌توانند دلیل برتری USBDeview نسبت به سایر گزینه‌های موجود باشند.

3. Parkdale

Parkdale برنامه‌ای ناشناس‌تر از دو برنامه قبلی است، این نرم‌افزار سادگی یا پیچیدگی تحلیل و استفاده را به انتخاب شما واگذار می‌کند. QuickAccess انتخابی ساده‌تر است و با یک کلیک نتایج تست سرعت فلش مموری را به شما نشان می‌دهد، FileAccess انتخاب دیگر شما در این برنامه است که تحلیلی کامل‌تر بر روی دیوایس شما انجام می‌دهد و در آخر BlockAccess عمیق‌ترین نتایج را به صورت low-level برای شما به دست می‌آورد.

تست سرعت فلش مموری

برای به دست آوردن سرعت حافظه فلش، QuickAccess کافی است؛ File size را انتخاب می‌کنید (به صورت پیش‌فرض 1 گیگابایت برای شما انتخاب شده است)، سپس Block Size را مشخص می‌کنید (که مقداری بین 64 کیلوبایت و 1 مگابایت دارد)، و در آخر کلید Start را می‌زنید. برای دیوایس‌هایی با حجم کم‌تر، مثلا 4 گیگابایت، File Size با اندازه 100 مگابایت کافی است؛ این انتخاب به برنامه اجازه می‌دهد تا نتایج را به سرعت برای شما آنالیز می‌کند.

4. Check Flash

این برنامه نسبت به باقی نرم‌افزارها پیشرفته‌تر بوده و انتخاب‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. کار شما در این برنامه زیاد سخت نیست ولی اگر به دنبال یک آنالیز ساده و بدون تنظیمات پیشرفته هستد برنامه‌های USB Flash Benchmark یا USBDeview برای شما کافی هستند.

تست سرعت فلش مموری

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Check Flash می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سه مد مختلف برای انجام تست: temp file، logical drive، physical drive
  • چندین حالت تست گوناگون برای به دست آوردن سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات: small pattern set، full pattern set، write pattern و varify pattern
  • انتخاب‌های متعدد برای بررسی سرعت فلش مموری با توجه به طول داده‌ها: one full pass، a manual number of passes، Until First Error Found و Burn it (انتخاب آخر سخت‌گیرانه ترین آنالیز را بر روی فلش شما انجام می‌دهد)

تنها نکته ضعف برنامه، این است که برای انجام تستی تا این اندازه عمیق باید زمان زیادی را منتظر بمانید. انتخاب full pass برای ما 30 دقیقه زمان برد و نتایجی تقریبا مشابه با نتایج به دست آمده از برنامه‌های ساده دیگر دربر داشت، به همین دلیل Check Flash را فقط در صورتی به شما پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال نتیجه‌ای دقیق و موشکافانه در رابطه با سرعت فلش مموری خود هستید.

5. Crystal Disk Mark

پیشنهاد پایانی ما از همه انعطاف‌پذیرتر است. با Crystal Disk Mark می‌توانید بررسی‌های خود را بر روی انواع حافظه‌های HDD، SSD و حافظه‌های فلش انجام دهید. این برنامه به خاطر تنظیمات متعدد خود از 4 برنامه قبلی معروف‌تر است، اما گزارشی که در نهایت به شما نشان می‌دهد نسبت به برنامه‌های قبلی خلاصه‌تر خواهد بود.

تست سرعت فلش مموری

ویژگی‌های کلیدی Crystal Disk Mark به قرار زیر است:

  • از DiskSpd مایکروسافت استفاده می‌کند
  • چهار حالت تست مختلف دارد: Seq Q32T1، 4K Q32T1، Seq و 4K
  • می‌توانید برای اطمینان بیشتر فلش را از 1 تا 9 بار آزمایش کنید
  • برای هر تست، File Size را از 50 مگابایت تا 32 گیگابایت انتخاب می‌کنید
  • بین Random Data و Zero Fill می‌توانید یک گزینه را انتخاب کنید

نکته‌های کاربردی دیگر در رابطه با حافظه های فلش

اگر از سرعت حافظه فلش خود راضی نیستید می‌توانید به جای Fat32، فرمت آن را به NTFS و یا exFAT تغییر دهید. باز هم در صورتی که سرعت آن برای شما کافی نبود می‌توانید خریدن یک حافظه فلش دیگر را در نظر بگیرید.

اگر تعداد حافظه های فلش شما زیاد است و به خاطر کمبود سرعت، بعضی از آن‌ها را کنار گذاشته‌اید می‌توانید به عناوین دیگر از آن‌ها استفاده کنید، برای مثال می‌توانید از فلش مموری خود برای اجرای برنامه‌های پرتابل و یا در صورت نیاز برای نصب ویندوز بهره ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*