بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9

بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 سامسونگ

سامسونگ گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) به دوربینی توانمند مجهز شده و گشودگی دریچه دیافراگم متغیر و امکان فیلم برداری سوپر اسلومون مهمترین قابلیت‌های آن است. در این مطلب به بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 می‌پردازیم.

سامسونگ برای متقاعد کردن کاربران به خرید پرچمداران سال 2017، تغییرات مهمی در طراحی آن‌ها اعمال کرد. ترفند این شرکت به منظور جذب کاربران به خرید سامسونگ گلکسی اس 9 و گلکس اس 9 پلاس به جای دو مدل سری S سال گذشته، به جای تغییر در ظاهر، بهبود فوق‌العاده دوربین بوده است.

پیشتر، عریض‌ترین گشودگی دریچه دیافراگم متعلق به دوربین ال جی وی 30 و هواوی میت 10 بود، اما این میزان در دوربین گلکسی S9 به f/1.5 رسیده است. اما این تنها ویژگی دوربین نیست. در بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 به متغیر بودن گشودگی دریچه دیافراگم آن پی بردیم. این میزان می‌تواند بسته به شرایط بین دو مقدار f/1.5 و f/2.4 تغییر کند. اهمیت این موضوع در زمان فیلم برداری با نرخ فریمی بسیار بالا (سوپر اسلوموشن) و همچنین عکاسی در شرایط نوری ضعیف مشخص می‌شود.

بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 سامسونگ

حین فیلم برداری با نرخ فریمی بالا، شاتر دوربین با سرعت بسیار زیادی کار می‌کند که نتیجه آن، جذب نور کمتر از محیط (به دلیل باز و بسته شدن خیلی سریع) است. به همین دلیل اگر نور کافی در محیط وجود نداشته باشد، عملا نمی‌توان یک ویدیوی سوپر اسلوموشن ذخیره کرد و نتیجه نهایی بسیار تاریک خواهد بود.

البته پیش از این نیز امکان فیلم برداری اسلوموشن با نرخ‌های 120 و حتی 240 فریم بر ثانیه را در برخی دوربین‌های موبایل مشاهده کرده‌ایم، اما آن‌ها با نرخ 960 فریم بر ثانیه‌ای دوربین گلکسی اس 9 تفاوت فاحشی دارند. به این ترتیب می‌توان گفت اگرچه ممکن است داشتن گشودگی دریچه دیافراگم متغیر و عریض و همچنین امکان فیلم برداری با نرخ فریمی بالا دو قابلیت مجزا به نظر برسند، اما ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته و یک نوع وابستگی بین آن‌ها وجود دارد.

بهبود کیفیت عکاسی در تاریکی

دوربین گوشی سامسونگ W2018

در بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 بیش از همه گشودگی دریچه دیافراگم متغیر آن جلب توجه می‌کند. برای بیشتر کاربران، اصلی‌ترین کاربرد این قابلیت به جای امکان‌پذیر شدن فیلم برداری سوپر اسلوموشن، عکاسی در زمان نبود نور طبیعی کافی است.

در دوربین‌های موبایل عادی که گشودگی دریچه دیافراگم ثابتی دارند، برای جبران مشکل نبود نور کافی تنها می‌توان بر روی ISO و سرعت شاتر تکیه کرد، اما در گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، بسته به شرایط، وضعیتی بین دو میزان f/1.5 و f/2.4 انتخاب می‌شود. تاثیر این قابلیت در زمان کافی بودن نور طبیعی محیط، ثبت تصاویر شارپ‌تر است.

دوربین‌های دارای گشودگی دریچه دیافراگم عریض بدون مشکل نیز نبوده و یکی از اصلی‌ترین ایرادهای آن‌ها، انحراف لنز و وجود محوشدگی در عکس‌ها است. در ادامه دو عکس ثبت شده از یک صحنه توسط گلکسی نوت 8 و گلکسی W2018 به عنوان اولین گوشی دارای دوربین مجهز به گشودگی دریچه دیافراگم متغیر سامسونگ را مشاهده می‌کنید.

عکس نمونه سامسونگ W2018 حین عریض‌ترین حالت گرفته شده است، به همین دلیل محوشدگی زیادی در آن دیده می‌شود. وقتی در طول روز نور طبیعی کافی وجود دارد، هیچ نیازی به فدا کردن کیفیت نیست، اما در تاریکی، که عکاسی حین آن اصلی‌ترین نقطه ضعف دوربین‌های موبایل است، استفاده از آن الزامی محسوب می‌شود.

دوربین سامسونگ W2018

سامسونگ گلکسی نوت 8 – سامسونگ W2018

کاهش زیاد گشودگی، به افزایش دقت عکس‌ها کمک فوق‌العاده‌ای خواهد کرد، اما در زمان کاهش زیاد آن و رسیدن به ارقامی همچون f/16 یا f/22، با مشکل کاهش جزییات ثبت شده مواجه می‌شویم. البته این مشکل تنها از لحاظ فنی بررسی شده و موردی نیست که در دوربین گلکسی اس 9 وجود داشته باشد.

تاکنون کمتر فرصت کار با دوربین گلکسی اس 9 و تست عکس‌های ثبت شده با آن در زمان استفاده از گشودگی‌‌های دریچه دیافراگم متفاوت به دست آمده است، اما بر اساس تجربه استفاده از این قابلیت در گوشی سه هزار دلاری سامسونگ W2018، می‌توان گفت با انتخاب f/1.5 به صورت دستی (و عدم قرار دادن آن بر روی حالت خودکار)، تصاویر اغلب دارای محوشدگی خواهند بود. تاثیر خیره‌کننده آن را حین عکاسی در تاریکی شب مشاهده می‌کنید.

به ادعای سامسونگ، به لطف قابلیت جدید دوربین گلکسی اس 9، نزدیک به 28 درصد نور بیشتری در مقایسه با دوربین گلکسی اس 8 دریافت می‌شود. کمک به کاهش نویز در تصاویر تا 30 درصد مزیت مهم دیگر آن است.

عمق میدان کمتر

بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9

حین عکاسی با دوربین موبایل، در صورت نزدیک بودن بسیار زیاد به سوژه، اعداد مربوط به گشودگی دریچه دیافراگم معنا و مفهوم خاصی نخواهند داشت. به عنوان نمونه، ایجاد عمق میدان پایین تصویر بالا که به وسیله یک لنز قدیمی Helios با گشودگی دریچه دیافراگم /2.0 به ثبت رسیده است، با استفاده از دوربین‌های موبایل متداول امکان‌پذیر نیست. با این حال عریض بودن گشودگی در زمینه‌های دیگر مفید واقع می‌شود.

بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 سامسونگ

افکت بوکه، پیشتر تنها بین عکاس‌های حرفه‌ای مطرح بود، اما امروز و به لطف وجود حالت عکاسی پرتره در دوربین‌های موبایل، کاربران عادی نیز قادر به استفاده از آن هستند. اما همچنان عمق میدان پایینی که با استفاده از یک دوربین عکاسی اختصاصی به دست می‌آید، به دلیل محدودیت‌های فیزیکی، در زمان استفاده از یک دوربین موبایل قابل دسترسی نیست.

به همین دلیل گوشی‌سازان به منظور شبیه‌سازی عمق میدان مورد نظر و آن چیزی که در دوربین‌های دارای لنز عریض دیده می‌شود، به راهکارهای نرم افزاری روی آورده‌اند. در گوشی های هوشمند، هر چه سوژه به دوربین نزدیکتر باشد، افکت بوکه بهتر اعمال شده و پس‌زمینه بهتر محو می‌شود.

ویدیوهای سوپر اسلوموشن

در بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 قابلیت بسیار جذاب دیگر آن امکان ضبط ویدیوهایی با نرخ فریمی فوق‌العاده بالا است. این قابلیت با نام “slow-mo” شناخته می‌شود. در این حالت، برای 0.2 ثانیه یک ویدیوی دارای رزولوشن اچ‌دی در نرخ 960 فریم بر ثانیه ضبط خواهد شد. نتیجه نهایی، یک کلیپ 6 ثانیه‌ای است که به شکلی فوق‌العاده آهسته پخش می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مربوط به قابلیت فیلم برداری سوپر اسلوموشن گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس در مقایسه با سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم، انتخاب شدن مهمترین بخش صحنه به صورت خودکار است، بدون این که نیاز به انجام کاری توسط کاربر باشد. به خاطر کوتاه بودن زمان ویدیو، انتخاب صحیح بخش اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. البته می‌توان در صورت دلخواه، این قسمت را به صورت دستی انتخاب کرد. قابلیت اشتراک‌گذاری نتیجه نهایی با دیگران در قالب یک فایل GIF امکان‌پذیر است.

نتیجه‌گیری از بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9

گلکسی اس 9 نخستین گوشی هوشمند مجهز به دوربین دارای گشودگی دریچه دیافراگم متغیر نیست. این قابلیت را 9 سال قبل در نوکیا N86 نیز دیده بودیم! در این گوشی سه وضعیت برای گشودگی دریچه دیافراگم در نظر گرفته شده بود که به ترتیب f/2.4 و سپس f/3.2 و f/4.8 بودند.

بررسی اولیه دوربین گلکسی اس 9 سامسونگ

اما نیاز به طراحی ظریف گوشی های هوشمند مدرن سبب شد گوشی‌سازان قید پیاده‌سازی این قابلیت را بزنند. درست به همین دلیل برخلاف پرچمداران سری N نوکیا در حدود ده سال قبل، امروز در هیچ گوشی هوشمندی فلاش زنون دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی، اکنون امکانات سخت افزاری به منظور استفاده از گشودگی دریچه دیافراگم متغیر بدون نیاز به افزایش ضخامت گوشی فراهم شده است. به این ترتیب بعید نیست در سال‌های آینده، گوشی های هوشمند بیشتری به این ویژگی مجهز شوند.