آپدیت جدید تلگرام برای آی او اس

اپل سرانجام آپدیت جدید تلگرام برای آی او اس را تایید کرد

سرانجام اپل با قبول درخواست پاول دورف، با عرضه جهانی آپدیت جدید تلگرام برای پلتفرم آی او اس موافقت کرد و آن را در فروشگاه اپ استور قرار داد. این درحالیست که پیش از این جلوی انتشار آن را به درخواست روسیه گرفته بود.

دولت روسیه سخت به دنبال حذف پیام رسان تلگرام از اپ استور اپل است. یک روز پس از آنکه پاول دورف، بنیانگذار و صاحب تلگرام از اپل به دلیل عدم پذیرش آپدیت جدید تلگرام برای آی او اس انتفاد کرده بود، کمپانی کوپرتینویی مجبور شد تا آن را بپذیرد. دورف اوایل امروز با انتشار یک توییت از اپل و مدیرعامل آن تیم کوک برای «ارائه آخرین نسخه از تلگرام برای میلیون ها کاربر» تشکر کرد. این خبر به شدت کاخ کرملین را عصبانی کرده است.

آپدیت جدید تلگرام برای آی او اس - توییت پاول دورف

در حالی که اپل به درخواست روسیه تلگرام را به طور کامل از اپ استور خود حذف نکرده است، به نظر می‌رسد آن‌ها برای دلجویی از روسیه اجازه‌ی انتشار آپدیت ماه آوریل تلگرام را در فروشگاه اپلیکیشن های خود صادر نکرده بودند. این قضیه باعث شد تا دورف به این قضیه اشاره کند که اپل طرف مسکو را در این مشاجره گرفته است. سرویس فدرال امنیت روسیه (FSB) کلیدهای رمزنگاری تلگرام را از دورف درخواست کرده بود و به طور طبیعی این درخواست با رد وی مواجه شد. این سرویس می‌خواست از کلیدهای رمزنگاری به منظور شنود مکالمه‌های بین افراد و گروه‌های خاص استفاده کند.

در اوایل سال 2018 میلادی، آژانس فدرال در روسیه سرانجام موفق شد نهاد قانون گذاری ارتباطات و رسانه های روسیه را مجاب به مسدود کردن این اپلیکیشن پیام رسان کند. این آژانس سپس نامه‌هایی را به شرکت‌های اپل و گوگل فرستاد و از آن‌ها خواستار شد تا این اپلیکیشن را از اپ استور و پلی استور دو پلتفرم آی او اس و اندروید حذف کنند. سپس دومین نامه در ماه گذشته برای اپل مبتنی بر حذف تلگرام از اپ استور ارسال شد و همچنین از این شرکت خواسته شد تا ارسال نوتیفیکیشن‌های آپدیت جدید تلگرام را برای کاربران روسی مسدود کند.

آپدیت جدید تلگرام برای آی او اس

این نهاد قانون گذاری به اپل یک ماه برای رعایت خواسته‌هایش وقت داده بود. اگر اپل از اجرای آن سرباز می‌زد، آنگاه به طور کلی اپ استور اپل را در روسیه از دسترس خارج می‌کردند. اپل در طور تاریخ همواره نشان داده است که از دستورات دولت‌ها تبعیت می‌کند. به طور مثال آن‌ها تابستان گذشته پس از آن که دولت چین درخواست حذف اپلیکیشن های VPN‌ را برای کاربران چینی کرده بود، این شرکت فورا اقدام به حذف آن‌ها از اپ استور کرد. و ماه گذشته نیز اپل از توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی با استفاده از CallKit (رابط تماس گیرنده اپل برای برنامه های شخص ثالث) درخواست تغییراتی را داده بود که به مذاق دولت چین خوش آید؛ زیرا آن‌ها اپل را تهدید کرده بودند اگر تمامی اپلیکیشن های توسعه پیدا کرده توسط این رابط را از اپ استور حذف نکند، آن را مانند پلی استور اپل از دسترس کاربران خارج خواهند کرد.

واکنش روسیه به آپدیت جدید تلگرام

ما همچنان منتظر خواهیم ماند تا واکنش طرف دیگر دعوا، کاخ کرملین را در جواب به این اقدام اپل ببینیم. آیا اپ استور به طور کلی در روسیه از دسترس کاربران خارج می‌شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بابا ایفون کار اشتباه نمیکنه شاید یه تاخیری کردع دلیل نمیشه ک

  2. همون تایید نمیکرد بهتر بود…
    پ.ن: بیزار کردین مارو از اخبار تلگرام و پیامرسانها..