مصرف آب

با ایجاد تغییر در سبک زندگی، مصرف آب را تا 55 درصد کاهش دهید

مطابق با مطالعات انجام شده، مصرف آب در کشورهای مختلف فراتر از تصور ماست. محققان معقتدند با انتخاب یک رژیم غذایی درست می‌توان مصرف آب را تا 55 درصد کاهش داد.

با اینکه کره زمین از آب پوشیده شده است، اما آب شیرینی که برای اهداف بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار کم بوده و ما باید مطمئن باشیم که آب را هدر نمی‌دهیم.

بررسی ارتباط میان رژیم غذایی و مصرف آب

مطالعه جدیدی توسط محققان Directorate for Sustainable Resources در رابطه با بررسی تاثیر رژیم غذایی بر منابع آب بدن انجام شد که حاوی خبرهای خوبی بود. اگر می‌خواهید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید، فقط باید غذاهای سالم مصرف کنید.

بر اساس نتایج آخرین تحقیقات، شما می‌توانید آب مورد نیاز تولید مواد غذایی را به سادگی و با انتخاب رژیم غذایی سالم تا 35 درصد کاهش دهید، همانند محدود کردن مصرف گوشت، با اینکه در مجموع نمی‌تواند تنها عامل کاهش مصرف آب مواد غذایی شناخته شود.

نوشیدن آب

اگر شما یک رژیم غذایی ماهی‌خواری یا گیاهخواری را برای سلامت خود انتخاب کنید، این تلاش می‌تواند مصرف آب تولید مواد غذایی را تا 55 درصد محدود کند.

مقایسه مصرف آب 3 کشور پیشرفته جهان

محققان ابتدا با استفاده از اطلاعات سرشماری کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان، میانگین مصرف آب برای تولید مواد غذایی را در این سه کشور مورد بررسی قرار دادند. آنها غذا و نوشیدنی هر فرد، حتی عادات غذایی هر منطقه را برای به دست آوردن میزان آب مورد نیاز تهیه مواد غذایی در نظر گرفتند.

به نظر می‌رسد کشور بریتانیا، به طور متوسط دارای کمترین مصرف آب برای تولید مواد غذایی با مصرف 2575 لیتر در روز به ازای هر نفر است. آلمان و فرانسه هر کدام به ترتیب با مصرف 2929 و 3861 لیتر در روز به ازای هر نفر، در رده‌های بعدی این بررسی قرار گرفتند.

اگر این مقدار مصرف برایتان زیاد به نظر می‌رسد، شما تنها نیستید. اشاره کردن به این نکته که ارقام ذکر شده تمام مصرف آب در طول یک روز نیستند، مهم است. ارقام ذکر شده شامل مصرف خانگی شما یا آب مورد استفاده برای تولید اقلام غیر غذایی که از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید، نمی‌شود. (تنها برای تولید نخ یک پیراهن به 2700 لیتر آب نیاز است)

آب

«اگر شما به تعداد کشورهایی که دارای مصرف 3 الی 4 هزار لیتر در طول روز به ازای هر نفر هستند نگاه کنید، هنگامی که با مصرف خانگی مقایسه می‌شوند مقدار بسیار زیادی به حساب می‌آید.» این توضیح یکی از دانشجویان کشاورزی عضو تیم تحقیقانی، به نام دیوی ونهام (Davy Vanham) بوده که در مصاحبه با BBC بیان شده است.

اگر مردم رژیم غذایی خود را به دستورالعمل‌های غذایی سالم ملی سه کشور معرفی شده تغییر دهند، تنها در مصرف آب مورد نیاز تولید مواد غذایی آن‌ها به مقدار قابل توجهی صرفه جویی می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر روی مصرف آب

میزان صرفه جویی در مصرف به مکانی بستگی دارد که در آن زندگی می‌کنید؛ همچنین تحت تاثیر انتخاب شما مبنی بر میزان مصرف نوشیدنی، شکر اضافه، روغن و محصولات لبنی نیز قرار دارد.

دیوی ونهام در ادامه اظهار داشت:

پیام اصلی آن است که اگر شما قصد دارید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، چه با مصرف گوشت و چه بدون آن (ماهی‌خواری یا گیاهخواری) که البته به نظر شما بستگی دارد، نه تنها برای سلامتی شما مفید است، بلکه برای محیط اطرافتان نیز صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار مفید خواهد بود.

هدر دادن آب

محققان از موارد گفته شده به عنوان تنها راه حل مصرف آب حمایت نمی‌کنند، اما این روش‌ها می‌توانند یک پیروزی ساده برای افرادی باشند که می‌خواهند غذای سالم مصرف کنند. شیوه‌های زیادی برای کاهش مصرف آب وجود دارند که شما می‌توانید آنها را با کمی جستجو پیدا کنید.

این مطالعه نشان می‌دهد که مشارکت‌های کوچک می‌توانند اثرات بزرگی داشته باشند. کمبود آب، بیش از 2.7 میلیارد نفر را حداقل به مدت 1 ماه از سال، تحت تاثیر قرار می‌دهد. انجام دادن کارهایی که می‌توانیم برای کاهش مصرف آب و همچنین تولید کربن انجام دهیم، حائز اهمیت است.