آیفون ایکس آی

آخرین اخبار آیفون ایکس آی (iPhone XI)؛ مشخصات، دوربین، قیمت و زمان عرضه آیفون 2019

آیفون ایکس آی (Apple iPhone XI) یکی از گوشی های آیفون 2019 اپل است. با توجه به افزایش رقابت میان گوشی‌سازان، در این مطلب با بررسی مشخصات فنی، دوربین، قیمت و زمان عرضه آیفون XI، آن چه اپل برای رقابت آماده کرده است را بررسی خواهیم کرد.

اپل در مقایسه با دیگر گوشی‌سازان، دیرتر محصولات جدید خود را در هر سال رونمایی می‌کند. اگرچه تا ماه سپتامبر (شهریور – مهر)، تاریخ متداول رونمایی آیفون‌های جدید، زمان زیادی باقی مانده است، اما تا امروز به اطلاعات خوبی درباره آیفون‌های 2019 دست پیدا کرده‌ایم. در این مطلب قصد داریم آیفون ایکس آی و دیگر گوشی های اپل در سال جاری را مورد بررسی قرار دهیم.

تعداد مدل‌های آیفون‌های 2019 سه مورد پیش‌بینی می‌شود. اپل در سال 2017، گوشی آیفون 8 و 8 پلاس را شبیه به آیفون‌هایی که از چهار سال قبل مشاهده کرده بودیم، طراحی و عرضه کرد. شرکت در کنار آن‌ها، گوشی متفاوت آیفون ایکس را نیز معرفی کرد که با تغییرات زیادی رو به رو شده بود.

آیفون 9

سال گذشته، مجددا سه گوشی آیفون معرفی شد. این مرتبه هر سه مدل از زبان طراحی جدید اپل بهره برده بودند. در سال 2018 برخلاف سال قبل آن، دو گوشی پرچمدار و یک گوشی اقتصادی آی او اسی معرفی شد. بر اساس گفته‌های تحلیلگران و شایعات منتشر شده تا امروز، امسال نیز شاهد سه گوشی iOS شامل آیفون ایکس آی خواهیم بود. مجددا دو مدل پرچمدار و جانشین آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس بوده و یک مدل به عنوان جانشین گوشی اقتصادی آیفون ایکس آر معرفی خواهد شد.

طراحی آیفون ایکس آی

آیفون 6 متعلق به سال 2014 و آیفون 8 متعلق به سال 2017 است. تصویر زیر نشان می‌دهد اپل از آینده‌ نگرانه بودن سبک طراحی گوشی های هوشمند خود اطمینان داشته و چندان میلی به ایجاد تغییرات ظاهری در کوتاه مدت ندارد! بر اساس اخبار، در آیفون ایکس آی نیز تغییرات ظاهری چندانی در مقایسه با زبان طراحی معرفی شده به واسطه آیفون X مشاهده نخواهیم کرد.

آیفون 8 - آیفون 6

آیفون 8 – آیفون 6

گفته‌های یکی از تامین‌کنندگان اصلی اپل، شایعاتی را درباره تغییرات احتمالی سبک طراحی آیفون XI به راه انداخت. این تامین‌کننده به راهکاری برای قرار دادن سنسور RGB و سنسور مجاورت زیر پیکسل‌های فعال نمایشگر گوشی دست پیدا کرده است. بر اساس آن پیش‌بینی می‌کنیم با قرارگیری تعدادی از سنسورهای مهم دستگاه زیر صفحه نمایش، زمینه برای کاهش بیشتر حاشیه‌های اطراف نمایشگر و همچنین کاهش اندازه ناچ فراهم خواهد شد.

یکی دیگر از تلاش‌های اپل، بازگرداندن اسکنر اثر انگشت به آیفون ایکس آی و مدل پرچمدار دیگر است، اما این مرتبه، اسکنر زیر نمایشگر قرار خواهد گرفت. این خبر با یکی از پتنت‌های رویت شده اخیر اپل همخوانی دارد. تصاویر این پتنت به ما نشان می‌داد یک گوشی آیفون مجهز به تاچ آیدی و فیس آیدی قرار گرفته زیر صفحه نمایش، چگونه کار خواهد کرد.

آیفون ایکس آی

درباره بازگشت تاچ آیدی در زمانی که اپل، فیس آیدی را بسیار مطمئن و بهتر از اسکنر اثر انگشت خطاب می‌کند، چندان مطمئن نیستیم، اما با توجه به نحوه پیشرفت کلی سبک طراحی گوشی های هوشمند و از طرفی در نظر گرفتن اطلاعات موجود، افزایش نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه در آیفون ایکس آی بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

ظاهرا اپل برای تغییر ابعاد صفحه نمایش‌‌های آیفون‌های 2019 برنامه‌ای ندارد. بر اساس گفته‌های تحلیلگران، نمایشگرهای دارای ابعاد 5.8 اینچی، 6.1 اینچی و 6.5 اینچی، که به ترتیب به آیفون ایکس اس، آیفون ایکس آر و آیفون ایکس اس مکس تعلق دارند، امسال نیز تکرار خواهند شد. انتظار داریم آیفون ایکس آی به عنوان جانشین آیفون ایکس اس، از همان پنل او ال ای دی 5.8 اینچی آن استفاده کند.

یکی از تغییرات مهم در این زمینه، استفاده از پنل او ال ای دی در گوشی جانشین آیفون ایکس آر است. به این ترتیب گوشی اقتصادی سال 2019 اپل نیز به یک صفحه نمایش دارای رزولوشن بالا، توانایی نمایش عمیق رنگ‌های تیره و حاشیه‌های کم مجهز خواهد شد.

دوربین آیفون‌های 2019

چندی پیش، انتشار رندرهای پنل پشتی آیفون ایکس آی مکس، ساختار ماژول دوربین سه گانه آن را نشان داد. گفته می‌شود اپل چند نمونه اولیه از این گوشی تهیه کرده و در نهایت یکی را به منظور تبدیل به محصولی تجاری انتخاب خواهد کرد. ماژول دوربین سه گانه آیفون ایکس آی نیز همانند میت 20 پرو، مربعی طراحی شده است، با این تفاوت‌ها که سنسورها به صورت مرتب روی چهار گوشه ماژول سوار نیستند.

آیفون ایکس آی

کمی بعدتر، اخبار جدیدتری درباره ساختار دوربین سه گانه آیفون XI Max منتشر شد. بر اساس آن‌ها، سنسورهای دوربین به صورت افقی کنار هم قرار خواهند گرفت. خود ماژول نیز در نیمه بالایی پنل پشتی، در مرکز قرار می‌‌گیرد، به جای این که همچون دوربین آیفون‌های کنونی، در گوشه باشد.

آیفون ایکس آی

گفته می‌شود دوربین گوشی اقتصادی امسال نیز پیشرفت خواهد کرد. ماژول دوربین آیفون ایکس آر 2019 دوگانه بوده و احتمالا از همان دو سنسور به کار رفته در آیفون ایکس اس درونش استفاده خواهد شد. هنوز درباره آیفون ایکس آی نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد، اما با توجه به پرچمدار بودن آن همچون مدل مکس، احتمال وجود دوربین سه گانه در این مدل بیشتر است.

اما در آیفون ایکس آی مکس، سنسورهای دوربین از چه نوعی خواهند بود؟ آیا اپل با افزودن سنسور سوم از نوع سوپر واید، قابلیت‌های دوربین‌های دوگانه ال جی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؟ اخبار، خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.

اپل علاقه خود نسبت به فناوری واقعیت افزوده را طی سال‌های اخیر نشان داده است. به کار رفتن این تکنولوژی در یک گوشی آیفون به کاربر اجازه می‌دهد اشیای مجازی را در دنیای واقعی خلق کرده و نتیجه را از طریق منظره‌یاب گوشی مشاهده کند. به عنوان یک کاربرد بسیار مفید واقعیت افزوده در موبایل می‌توان به اندازه‌گیری ابعاد اشیای مختلف در زمان عدم دسترسی به وسایل اندازه‌گیری اشاره کرد.

آیفون ایکس آی

این قابلیت در حال حاضر چندان دقیق نیست، اما اپل به توسعه آن ادامه می‌دهد. طبق اخبار، سومین سنسور روی ماژول دوربین آیفون ایکس آی یک ToF خواهد بود. این یک ابزار بسیار پیشرفته به منظور تشخیص محدوده است که بر اساس اندازه‌گیری زمان جابه‌جایی نور بین سنسور و دیگر اشیا کار می‌کند! این قابلیت به دوربین اجازه می‌دهد اندازه دقیق یک شی را در هر سه بعد محاسبه کند.

پس برخلاف سایر دوربین‌های موبایل سه گانه‌ای که تا امروز دیده‌ایم، در دوربین آیفون ایکس آی مکس عملا تنها دو سنسور برای عکاسی کاربرد دارند. گفته می‌شود رزولوشن آن‌ها 14 مگاپیکسل و 10 مگاپیکسل است.

آیفون ایکس آی

حذف 3D تاچ

پیش از عرضه آیفون ایکس اس در سال 2018، اخباری درباره تصمیم اپل به منظور کنار گذاشتن قابلیت 3D تاچ شنیده بودیم. البته این اتفاق در یکی از محصولات رخ داد، به طوری که آیفون ایکس آر، فاقد قابلیت تشخیص میزان فشار وارد شده روی نمایشگر است.

اپل در سال 2019 تصمیم دارد ژست‌های حرکتی 3D Touch را در سرتاسر رابط کاربری با یک سیستم دیگر با نام Haptic Touch جایگزین کند. به نظر می‌رسد این ویژگی از طریق انتشار آپدیت نرم افزاری، قابل اضافه شدن به مدل‌های کنونی است. اما دلیل اپل برای این تصمیم چه بود؟

آیفون ایکس آی

قرار دادن سنسورهای تشخیص میزان فشار در ابعاد کم درست زیر شیشه نمایشگر، کار طاقت‌فرسایی بوده و هزینه زیادی در پی دارد. این در حالی است که کاربران هرگز به 3D تاچ به چشم یک قابلیت فوق‌العاده و کاربردی نگاه نکرده و بسیاری نیز از وجود آن به کلی بی‌خبرند! پس حذف 3D تاچ از آیفون ایکس ای و دو مدل دیگر منطقی به نظر می‌رسد.

نباید فراموش کرد دقت بالای نمایشگر آیفون‌های سال‌های اخیر، که انجام کارهایی همچون تایپ سریع و بدون ایراد را روی آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند، مدیون وجود سنسورهای قرار گرفته زیر شیشه صفحه نمایش به منظور فراهم کردن قابلیت 3D تاچ است. پس انتظار داریم اپل حداقل آن را از آیفون ایکس آی مکس، گران‌ترین گوشی خود در سال جاری، حذف نکند.

قیمت و زمان عرضه

اپل طی سال‌های اخیر، آیفون‌های جدید را طی برگزاری رویدادی در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) رونمایی کرده است. اگرچه هنوز درباره زمان دقیق رونمایی آیفون ایکس آی و دو مدل دیگر اطلاعات رسمی و دقیقی وجود ندارد، اما دلیلی نیز به منظور بهم ریختن روال همیشگی دیده نمی‌شود! می‌توان به طور تقریبی، بازه دوازدهم تا نوزدهم سپتامبر (بیست و یکم تا بیست و هشتم شهریور) را برای برگزاری رویداد ویژه اپل اعلام کرد.

برخی معتقدند کاهش فروش گوشی‌ های آیفون در سال 2018، احتمالا اپل را مجبور به تغییر در سیاست‌های قیمت‌گذاری خود خواهد کرد.، اما همچنان انتظار داریم قیمت محصولات در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته باشد، چنان که اپل، قیمت آیفون ایکس اس را نیز در مقایسه با آیفون ایکس سال 2017 تغییر نداده بود. به این ترتیب سه گوشی آیفون ایکس آر 2019، آیفون ایکس آی و آیفون ایکس آی مکس به ترتیب 750 دلار، 1000 دلار و 1100 دلار قیمت خواهند داشت. تنها می‌توان درباره عدم افزایش قیمت‌ها در مقایسه با اعداد اعلام شده خوشبین بود و نباید به کاهش قیمت‌ها دلخوش کرد.

آخرین اخبار آیفون ایکس آی و آیفون های 2019

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. آیفون ایکس آی دیگه چه چرندیه؟!‌اینا اعداد رومی هستن و ایکس آی یعنی ۱۱. به همین سادگی. با این فرمون جلو بردید لاید به آیفون ۱۲ می گید آیفون اکس آی آی و ۱۳ میسه اکس آی آی آی !؟ و چهارده : آیفون آی وی

  2. حالا میبینی دوربین سلفیش باز 7 مگا پیکسله خخخخ

  3. اه اونکه چهار تا دوربین داره خیلی زشت شده واقعا گند زدن تو طراحی

  4. باز خوبه نگفته 1500 تا