11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در زندگی روزمره

استفاده از مدفوع و ادرار برای کاربردهای مختلفی به غیر از استفاده‌ به عنوان کود، موضوعی جالب و جنجالی بوده که برای مدت‌ها دانشمندان آن را مورد توجه قرار داده‌اند. در ادامه با 11 مورد از این کاربردهای غیرمنتظره آشنا می‌شویم.

استفاده از مدفوع و ادرار انسان و جانداران گوناگون به عنوان کود طبیعی برای بارور کردن زمین‌های کشاورزی و محصولات زراعی، سال‌هاست که مورد توجه دانشمندان بوده و حدودا از وقتی که بشر برای اولین بار کشاورزی را آغاز کرد، از این ضایعات استفاده می‌شده است.

با این وجود ساخت کود طبیعی تنها مورد استفاده از مدفوع و ادرار نیست و کاربردهای شگفت انگیزی برای این فضولات وجود دارد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا 11 مورد از این کاربردهای عجیب را با یکدیگر بررسی کنیم.

11 مورد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار

1. ساخت عطر و اودکلن

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

مدتی پیش یک جسم سنگ مانند به رنگ زرد و خاکستری در یکی از ساحل‌های بریتانیا پیدا شد که از روی ظاهر چرب و بوی بد آن می‌توان حدس زد که این جسم بخشی از فضولات نوعی نهنگ مخصوص آب‌های این کشور است.

این سنگ بدبو و روغنی که شامل مقدار زیادی ماده عنبرسائل‌ بود، در سیستم گوارش نهنگ، در اطراف اجسام تیزی مثل منقار ماهی‌های مرکب شکل می‌گیرد و به عنوان ماده اولیه ساخت عطرهای گران‌قیمت در نظر گرفته می‌شود؛ تکه عنبرسائل پیدا شده در ساحل بریتانیا چیزی بین 68 تا 180 هزار دلار قیمت داشته است!

2. رنگ کردن

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

یک نسخه 1،500 ساله از کتاب انجیل که با نام “Codex Purpureus Rossanensis” شناخته می‌شود و به روم شرقی مربوط است، حاوی نوشته‌هایی چاپ‌شده بر روی کاغذ بنفش رنگ است که برای مدت‌ها راز رنگ عجیب آن دانشمندان را به فکر فرو برده بود. با این وجود تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ماده کلیدی استفاده شده برای ایجاد رنگ بنفش، ادرار بوده است!

در این مورد از لیست نمونه‌های عجیب استفاده از مدفوع و ادرار محققان با آنالیز شرایط مقبره‌ای که کتاب مورد نظر در آن کشف شده بود، دریافتند که ماده‌ای با نام اورسین (Orcein)‌ رنگ بنفش مخصوص کتاب را ایجاد کرده است. اورسین از قارچ روسلا (Roccella) استخراج می‌شود و برای تکمیل کردن فرمول ماده، ادرار تخمیر شده را با قارچ مورد نظر مخلوط می‌کنند.

این انجیل بحث برانگیز یک کتاب نیمه‌تمام با 188 صفحه است که نوشته‌های آن با جوهر طلایی و نقره‌ای چاپ شده‌اند و به نظر می‌رسد که مربوط به کشور سوریه و قرن‌های 5 و 6 بعد از میلاد باشد.

3. تهیه غذا!

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

محققان ژاپنی به تازگی موضوع استفاده از مدفوع انسان را به سطح جدیدی بردند؛ به دنبال درخواست سازمان فاضلاب توکیو،‌ دانشمندان ژاپنی تحقیقات خود را بر روی بازیافت حجم زیاد فاضلاب ژاپن متمرکز کردند و دریافتند که می‌توان این فضولات را به استیک تبدیل کرد!

بررسی‌های محققان نشان داد که با جدا کردن پروتئین از باکتری‌های مربوط به فضولات انسانی و ترکیب این پروتئین با کربوهیدرات و چربی می‌توان نوعی ماده گوشت مانند را تولید کرد. این دانشمندان در مصاحبه‌ای گفته‌اند که ماده مورد نظر خوراکی بوده و خطری برای مصرف‌کننده ندارد؛ با این حال شدیدا توصیه می‌شود که استیک بازیافتی ساخته‌شده قبل از مصرف به خوبی پخته شود!

4. تهیه نوشیدنی

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

اگر تصور خوردن استیک تهیه شده از مدفوع باعث به هم خوردن حال شما شد، نمونه بعدی از لیست موارد استفاده از مدفوع و ادرار هم به احتمال قوی همین تاثیر را بر روی شما می‌گذارد؛ یک فرآیند نوآورانه به نام آمنی پروسسور (Omniprocessor) که برای بازیافت فاضلاب انسانی طراحی شده، این امکان را فراهم می‌کند که با جوشاندن مواد فاضلابی و جدا کردن بخار این مواد، آب آشامیدنی قابل مصرف تهیه شود.

با وجود رشد روزافزون جمعیت زمین نیاز به تهیه آب سالم چالشی است که کشورهای مختلف با آن روبه‌رو هستند، اما همانطور که سرمایه‌دار معروف، بیل گیتس می‌گوید،‌ استفاده از روش‌های خلاقانه‌ای مثل آمنی پروسسور می‌تواند این چالش را کاملا برطرف کند. بنیاد خیره گیتس سرمایه لازم برای توسعه این فناوری را تامین می‌کند.

5. ساخت آجر

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

ساخت آجر و مصالح ساختمانی به کمک ادرار یکی از عجیب‌ترین کاربردهای فضولات جانوری است، اما با افزایش جمعیت سیاره به‌کارگیری این مواد برای ساخت و ساز آن‌قدرها هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. با این وجود چگونه می‌توان ادرار را به آجر تبدیل کرد؟

پژوهشگران برای این کار ادرار تازه را با آهک مخلوط کرده و پس از انجام فرآیندهای مختلف و اضافه کردن باکتری و شن، ماده‌ای شبیه به سیمان را به وجود آورده‌اند. نکته جالب در مورد این نوع استفاده از ادرار استحکام جالب‌توجه آجرهاست که همانند سنگ‌آهک قوی هستند و در دمای اتاق سفت می‌شوند.

بنابراین دیگر نیازی به پختن ماده تهیه شده در کوره‌های مختلف نیست، اما در هنگام خشک شدن این ماده بوی نامطبوعی را در محیط پخش می‌کند. این بو تا 48 ساعت پس از به‌کارگیری سیمان مورد نظر باقی می‌ماند.

6. فراوری سوسیس!

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

ایده استفاده از مدفوع برای ساخت سوسیس بسیار مشمئزکننده است، اما باکتری‌های موجود در مدفوع نوزادان موضوع پژوهش‌های دانشمندان برای ساخت نوعی سوسیس بوده که در عین خوشمزگی، سالم هم باشد.

قرن‌هاست که استفاده از باکتری‌های مختلف برای تولید محصولاتی مانند پنیر و ماءالشعیر در بین اقوام مختلف رایج بوده و در همین رابطه می‌توان گفت که به‌کارگیری دو نوع خاص از باکتری‌های مدفوع نوزادان برای ساخت سوسیس فرآوری شده آنقدرها هم عجیب به نظر نمی‌رسد؛ محققان اسپانیایی با استفاده از باکتری‌های استخراج‌شده از داخل پوشک کودکان نوعی سوسیس فرآوری شده از گوشت خوک ساخته‌اند که با نام “Fuet” شناخته می‌شود و بر طبق ادعای این دانشمندان،‌ مزه بسیار خوبی هم دارد!

7. ادرار درمانی

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

استفاده از ادرار گاو برای مصارف درمانی و پزشکی چیزی در حدود 5 هزار سال است که در هندوستان رواج دارد. گروه خاصی از پیروان مذهب هندو که نوشیدن ادرار گاو را ترویج می‌دهند، ادعا کرده‌اند که این مایع حدودا 70 تا 80 بیماری لاعلاج مانند دیابت را درمان می‌کند.

با این وجود دانشمندان خواص درمانی ادرار گاو را تایید نمی‌کنند و این ماده را در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان بی‌اثر معرفی کرده‌اند.

8. سوخت رباتیک

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

ایده تامین سوخت ربات‌های کنترل آلودگی هوا به کمک ادرار مدتی است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این نوع ربات‌ها که با نام “EcoBots” شناخته می‌شوند، نوعی قلب مصنوعی ادرار را به سلول‌های سوختی میکروبی می‌فرستد و از این ماده ضایعاتی الکتریسیته استخراج می‌کند.

این سلول‌های سوختی از میکروب‌های زنده‌ای که در دستگاه گوارش ما به فراوانی یافت می‌شوند، استفاده می‌کنند؛ در فرآیند موردنظر میکروب‌ها ادرار را جذب کرده و الکترون‌هایی را دفع می‌کنند که به جریان الکتریکی تبدیل می‌شوند. البته پیش از این مواد حال به هم زن‌تری هم مانند گنداب‌ها، لجن فاضلاب‌ها و حشرات مرده برای تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به‌کارگیری ادرار برای تامین سوخت ربات‌ها تنها یک نمونه دیگر استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت است.

9. ایجاد مناظر خیره‌کننده طبیعی

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

در مناطق سرسبز کلمبیا و ونزوئلا دشت‌هایی وجود دارد که شامل تپه‌هایی بزرگ با چاله‌هایی شگفت‌انگیز هستند. در گذشته تصور می‌شد که این نوع از عوارض طبیعی زمین به فرسایش خاک و یا فعالیت‌های موریانه‌ها مربوط هستند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مقادیر فوق‌العاده زیادی از مدفوع کرم در طول قرن‌ها این منظره‌ها را به وجود آورده است.

این کرم‌ها که برخی تا 1 متر هم طول دارند، با خوردن خاک و دفع ماده‌ای ساچمه مانند حجم قابل‌توجهی از فضولات خود را در مناطق سرسبز به‌جا می‌گذارند که با جمع شدن آن‌ها،‌ مناظر مورد نظر به وجود می‌آید. این نوع از عوارض زمین با نام «سوراله» “Surale” شناخته می‌شود و نمونه‌های دیگری از آن در گینه نو، اوگاندا و آفریقای جنوبی وجود دارد.

10. برطرف کردن مشکلات گوارشی

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

همانند یکی از موارد قبلی لیست نمونه‌های عجیب استفاده از مدفوع و ادرار، مورد دهم هم به فضولات نوزادان مربوط می‌شود. در سیستم گوارش کودکان تازه متولد شده نوعی باکتری خاص وجود دارد که برای ساخت پروبیوتیک‌های قدرتمندی که برای برطرف کردن مشکلات گوارشی کاربرد دارند، استفاده می‌شود.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که برخی از میکروارگانیسم‌های داخل دستگاه گوارش این انسان‌های کوچک باعث سریع‌تر شدن فرآیند ساخت مولکول‌های اسید چرب با زنجیره کوتاه شده و در نتیجه،‌ بهتر شدن سلامت شکم را به دنبال دارند.

11. کود اقیانوسی

11 نمونه از موارد عجیب استفاده از مدفوع و ادرار در صنعت و زندگی روزمره

نهنگ‌ها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های جانوری ساکن زمین شناخته می‌شوند و همانطور که انتظار می‌رود، این جانداران به صورت دوره‌ای مقدار زیادی مدفوع و ادرار را در آب اقیانوس‌ها تخلیه می‌کنند؛ این مواد ضایعاتی غذای طیف گسترده‌ای از موجودات آبزی را فراهم کرده و چرخه حیات آبزیان را تقویت می‌کنند.

نهنگ‌ها معمولا قبل از رفتن به عمق فضولات خود را در نزدیکی سطح اقیانوس تخلیه می‌کنند و نوعی ماده بد بو و کف مانند را بر روی آب به جا می‌گذارند. این ضایعات حاوی موادی مغذی هستند که معمولا در کف دریاها یافت می‌شوند و رساندن آن‌ها از این طریق به سطح آب، غذای لازم برای زنده ماندن فیتوپلانگتون‌ها را تامین می‌کند. فیتوپلانگتون‌ها یکی از مهم‌ترین ارگانیسم‌های آبزی هستند و در زنده ماندن اقیانوس‌ها نقش مهمی دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. عجب
    جالب اینجاست خیلی با اطمینان بیان میکنند سالم است و خواص مصرف اعلام میکنند
    آب و استیک و…..
    همون طور که خودشون در علم روانشناسی میگن از آسیب های سلامت روان دروغ‌گویی ست . و فکر اینکه یک نفر میتونه به همه چی تسلط داشته باشه خودش نوعی دروغ‌گویی به خود و دیگران محسوب میکنند. (رویکرد لوگوتراپی )

  2. همه چی و از جلو چشممون انداختن

  3. از وقتی ژاپنی ها شروع به خوردن مدفوع کردن صنعتشون داره به چالش کشیده میشه و با سرعت نور میدون رو واسه رقبا باز کردن…خخخ

    • عسلم شما هم دست کمی ازشون نداری با این اظهار نظر نژادپرستانه ات
      مدفوع کسی که به قول خودت مدفوع میخورن رو خوردن اوج جهالته و شما بهش مفتخر شدی 🙂
      دستمال یادت نره بعد اتمام تغذیه ات