خوردن مدفوع بازیافت شده، روشی جدید برای زنده نگه‌داشتن فضانوردان

خوردن مدفوع بازیافت شده، روشی جدید برای تامین غذای فضانوردان!

خوردن مدفوع ایده جدید مطرح‌شده توسط دانشمندان برای تامین غذای فضانوردان در خارج از جو زمین است که در ادامه به بررسی پژوهش‌های انجام‌شده در مورد آن خواهیم پرداخت.

به صورت کلی مسئله غذا در فضا یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو برای کاوش‌های مستقیم انسان، خارج از جو زمین است؛ بردن مواد خوراکی به فضا کاری دشواری بوده و از طرف دیگر، کشاورزی فضایی زمان‌بر و سخت است و به همین دلایل،‌ دانشمندان اخیرا به دنبال روش‌هایی برای بازیافت مدفوع انسان هستند.

خوردن مدفوع بازیافت شده، روشی جدید برای زنده نگه‌داشتن فضانوردان

تصویری از یک توالت فضایی!

شاید در نگاه اول خوردن مدفوع بازیافت شده به شدت دور از ذهن به نظر برسد، اما برخی از متخصصان معتقدند که استفاده از چنین روش‌های غیرمعمولی می‌تواند فرق بین سکونت در زمین تا ابد و یا گسترش قلمرو بشریت در کیهان را مشخص کند.

جزئیات تحقیقات جدید در مورد خوردن مدفوع بازیافت شده در فضا

در همین رابطه، پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University) روشی جدید برای استفاده از میکروب‌ها را کشف کرده‌اند که امکان تجزیه فوق‌العاده سریع مدفوع و ادرار انسان را فراهم می‌کند؛ این روش امکان به وجود آمدن عوامل بیماری‌زا در مواد حاصل‌شده را به حداقل می‌رساند و در عین حال، محصول فرآیند بازیافت را قابل‌خوردن می‌کند.

کریستوفر هاوس (Christopher House) یکی از دانشمندان این تحقیق می‌گوید که تصور خوردن مدفوع بازیافت شده عجیب و تا حدودی تهوع آورد است، اما مواد تولیدی در این فرآیند فرق چندانی با خوراکی‌های که در روی زمین، با بازیافت باقی‌مانده‌های غذایی تولید می‌شوند، ندارد.

در قدم اول، هاوس و همکارانش نوعی مدفوع صنعتی مصنوعی را در یک محفظه 1.2 متری، با مقداری از میکروب‌های مشخص ترکیب کردند و پروسه‌ای به نام «گوارش ناهوازی» (Anaerobic digestion) که درون معده انسان هم رخ می‌دهد و برای تجزیه مواد نیازی به اکسیژن ندارد را شبیه‌سازی کردند.

اما قدم بعدی پژوهش این دستاورد را از سایر اقدامات انجام‌شده برای بازیافت مدفوع و یا مواد ضایعاتی دیگر متمایز کرد؛ تیم پژوهشگران در این مرحله مواد مغذی موجود در مدفوع تجزیه‌شده را جدا کردند و با استفاده از یک راکتور میکروبی، مواد خوراکی را از درون آن‌ها پرورش دادند.

گاز متان تولیدشده در فرآیند گوارش ناهوازی هم به میکروب دیگری با نام متیلوکوکوس کاپسولوتوس (Methylococcus capsulatus) خورانده شد؛ این میکروب گیاهی برای تولید نوع مشخصی از خوراک دام به نام زیست‌توده، در صنایع مختلف کاربرد دارد. گزارش شده است که مواد به دست آمده از فعالیت این میکروب‌ها چیزی در حدود 52 درصد پروتئین داشته و درصد چربی آن هم 36 است که این ماده را به منبع غذایی مناسبی برای فضانوردان تبدیل می‌کند.

از بین بردن آلودگی مدفوع بازیافت شده

برای از بین بردن امکان رشد عوامل بیماری‌زا در مواد به دست آمده هم محققان میکروب‌های مخصوصی را پرورش دادند. این میکروب‌ها در محیط‌های با دمای بالا و قلیایی که برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها مناسب نیستند، زنده می‌مانند.

هاوس در این رابطه اظهار کرده است که سیستم بازیافتی در نظر گرفته شده شبیه به دستگاه تصفیه‌کننده آب در آکواریوم‌ها بوده و مواد استفاده‌شده در صنعت ساخت آکواریوم‌های تجاری، نقش مهمی در تحقیق او و همکارانش داشته است؛ البته این مواد برای واکنش با گاز متان به نوعی تغییر یافته‌اند.

در سطح این مواد میکروب‌هایی وجود دارند که بخش جامد مدفوع را به اسیدهای چرب تبدیل می‌کنند و وظیفه تبدیل این اسیدها به گاز متان هم بر عهده میکروب‌های دیگری در همان سطوح است.

در طول آزمایش‌های انجام‌شده، 49 تا 59 درصد مواد جامد ضایعات در 13 ساعت از بین رفت که این مدت زمان بسیار کم‌تر زمان لازم برای پالایش توسط دستگاه‌های حال حاضر تصفیه آب آکواریوم‌ها است؛ البته همانطور که هاوس می‌گوید،‌ فرآیند توسعه‌یافته توسط تیمش هنوز به مرحله اجرایی کامل نرسیده و زمان و تحقیقات بیشتری برای بهره‌برداری از آن لازم است.

خوردن مدفوع بازیافت شده، روشی جدید برای زنده نگه‌داشتن فضانوردان

البته دانشمندان دیگری از سراسر جهان هم در رابطه با بازیافت این مواد ضایعاتی فعالیت می‌کنند و از طرف دیگر، در سفرهای طولانی مدتی مانند رفتن به سیاره مریخ، همراه داشتن غذا برای کل مسیر و زندگی بر روی سیاره، دشوار بوده و هزینه‌های لازم برای این کار را چندین برابر می‌کند.

‌هاوس در پایان صحبت‌هایش می‌گوید که اگر کسی بتواند با ساخت یک دستگاه پیشرفته، 85 درصد کربن و نیتروژن مواد ضایعاتی را به پروتئین تبدیل کند، روش‌های پرد دردسر و زمان برای تولید غذا در فضا مانند کشاورزی بدون خاک، دیگر در مرکز توجه قرار نمی‌گیرند و در کمال تعجب، می‌توان فضانوردان را با خوردن مدفوع بازیافت شده، در مکان‌های غیرقابل‌تصوری از کیهان زنده نگه داشت!

مقاله این پژوهشگران در ژورنال “Life Sciences in Space Research” به چاپ رسیده است.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. و ضرب المثلی که میگه برو بچه تو گو…خودتو میخوری بدون کنایه و در حقیقت و درستی به واقعیت پیوست😂😂😂😂😂

  2. حواسمون باشه به اسم علم …. به خوردمون ندن

  3. دوستان نکات جالبی بیان کردن خوبه که از جهات مختلف به موضوع نگاه کنیم مثلا در دین مسئله ای به اسم استحاله وجود دارد که باعث میشه جسم ناپاک به پاک تبدیل شه نمیدونم بنده فقیه نیستم و تخصصی ندارم بخواهم در این مورد حکمی صادر کنم
    اما در کل ایده جالب و آینده نگری برای آینده هم از نشانه های خردورزی ست و سوالی که برام پیش اومد این بود که دیگه چیکار میتونیم بکنیم که مجبور به این کار نشیم ؟؟؟
    در گذشته هم وقتی تاریخ ملل میخونیم جمعیت کم نبوده مصداق اینکه گفته میشه در فلان جنگ n نفر کشته شد.

  4. بهداین فکر میکنم که مثلا طرف شکمش کار نکنه بعد دوستش تعارفش میکنه که بفرما فکر کن عن خودته بزن روشن شی?

  5. ولی تمیزه بابا اگه ضرر داشت مرض نداشتن که

  6. اوووووف

    حال بهم زن ترینش اون تصویر توالت فضاییه!!!!

    از تولید به مصرف ???????????

  7. وقتی دین بره کنار و عاقبت روشن فکری ،کار به اینجا میکشه و شرفو منظلته ادمی رخت بر میبنده
    مدفوع حراااامه

    • یه لطفی کن، دین و علم رو با هم یکی نکن
      توو همین دین هم که میگی اگه مطالعه داشته باشی نوشته آدمی اگر چیزی برای خوردن پیدا نکرد و رو به مرگ بود میتونه مدفوع خودشو بخوره، این موضوع رو توو همین مدارس بعد از انقلاب در دروس دینی بهمون یاد دادن 🙂
      اگر متن رو میخوندی که معلومه اصلا نخوندی و مثل همیشه گستاخانه اومدی حرف های بیهوده خودتو اینجا گذاشتی نوشته شده “در سفرهای طولانی مدتی مانند رفتن به سیاره مریخ، همراه داشتن غذا برای کل مسیر و زندگی بر روی سیاره، دشوار بوده و هزینه‌های لازم برای این کار را چندین برابر می‌کند” و “می‌توان فضانوردان را با خوردن مدفوع بازیافت شده، در مکان‌های غیرقابل‌تصوری از کیهان زنده نگه داشت” .
      توی فضا شرایط مثل زمین نیست که کشاورزی و تولید، به راحتی وجود داشته باشه.
      وقتی افرادی مثل تو اینجور متعصب بار میان که فقط حرف یه نفر رو بدون تحقیق گوش میکنند، نتیجه ای بهتر از این هم حاصل نمیشه.
      الان این حرکت دانشمندا به نوعی یه راهبرد مثبت برای بشر قلمداد میشه، چون از یه مورد ضایع و متعفن در نظر ما، با تحقیق و دانش تونستن ماده ای برای بقای همین بشر تولید کنند.
      بهتره به دین رجوع کنی و در باب کسب علم و دانش مطالعه ای داشته باشی که ببینی چقدر تاکید داره؛ اما خب فکر نکنم همچین کاری رو انجام بدی، و اصلا بخوای در مورد چیزی دو خط آگاهی کسب کنی.
      وای بر امثال شما جناب سعید که شرف و منزلت آدمی رو توی جهل و نادانی میدونید و از آگاهی مردم میترسید، وای بر شما …

    • ما با همون چیزی که که شما میگید خیلی وقته گو خور شدیم

    • ادمایی مث شما هستن که جلو پیشترفت علمو میگرن مث عقب مونده ها حرف میزنن یه زره از دهه ۶۰بیا بیرون فاز م-کا-رم ور ندار

  8. چند روز پیش داشتم به خوردن مدفوع توسط انسان فکر میکردم
    البته برای زمانی که دیگه دسترسی به مواد به دلیل کمبود و یا اصلا نبودن ماده غذایی روی زمین ممکن نباشه
    هر چند اتفاق خوشایندی نیست اما امکان داره همچین رخدادی در آینده پیش بیاد
    کاری به مزایاش ندارم، اما عیبی که برای این موضوع بهش برخورد کردم توانایی آدمی در تولید این ماده هست
    انسان در صورتی قادر به تولید مدفوع هست که خوردنی در کار باشه و دستگاه گوارش فعالیت داشته باشه
    اما وقتی زمانی فرا برسه که بخواد از حاصل فعالیت دستگاه گوارش خودش تغذیه کنه تا کی میتونه یه این روند ادامه بده؟
    تا چه مدت میتونه توانایی “تولید” داشته باشه؟
    این یه فعالیت بسته محسوب میشه که سر انجامش نابودیه
    مگر اینکه اتفاق خاصی بیفته 😐

  9. عجب وضعی شده گ..خوری هم شده ایده برای فضا نوردا

  10. نظرسنجی
    سال 2050
    قیمت مواد غذایی بشدت افزایش یافته است.
    اونایی که حاضرن بازیافت شده مدفوعشون رو بخورن مثبت
    اونایی که حاضر نیستن منفی