نسل پنجم اینترنت

برای اولین بار یک ایستگاه قطار با همکاری هواوی به نسل پنجم اینترنت مجهز شد

ایستگاه قطار هونگ کیائو در شانگهای چین برای اولین بار با همکاری هواوی و اپراتور چاینا موبایل به نسل پنجم اینترنت مجهز شد. پروژه راه‌اندازی 5G در این ایستگاه در روز 18 فوریه 2019 آغاز شد.

با رشد و توسعه فناوری 5G بخش‌های گوناگون صنعت هم دگرگون می‌شوند. در آینده نزدیک، فناوری 5G باعث خواهد شد که با دسترسی به بازی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تماشای فیلم‌های 4K و برقراری تماس تصویری با کیفیت فوق‌العاده، زمان انتظارمان در مکان‌های مختلف دیگر خسته‌کننده و ملال‌آور نباشد.

آیا تاکنون به این موضوع فکر کردید که اگر ایستگاه‌های قطار و مترو به فناوری 5G مجهز باشند، چه امکانات مفیدی در دسترس مسافران خواهد بود؟ ایستگاه قطار «هونگ کیائو» در شانگهای چین نمونه‌ای است که می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد.

نسل پنجم اینترنت

شرکت هواوی و اپراتور «چاینا موبایل» پروژه راه‌اندازی شبکه نسل پنجم اینترنت در ایستگاه قطار هونگ کیائو را در روز 18 فوریه 2019 به طور رسمی آغاز کردند. به این ترتیب، ایستگاه قطار هونگ کیائو به نخستین ایستگاه قطار در جهان تبدیل می‌شود که به فناوری 5G مجهز است. انتظار می‌رود تا پایان سال 2019، فضای داخلی این ایستگاه قطار کاملا تحت پوشش شبکه نسل پنجم اینترنت قرار بگیرد و مسافران بتوانند به شبکه 5G و انواع خدمات مبتنی بر آن دسترسی داشته باشند.

 تجربه سفر هوشمند در ایستگاه قطاری که مجهز به 5G است، چگونه خواهد بود؟

  • دانلود فیلم اچ دی با حجم 2 گیگابایت ظرف 20 ثانیه

در مراسمی که روز 18 فوریه به مناسبت آغاز این پروژه برگزار شد، چاینا موبایل و هواوی یک DIS (Digital Indoor System) مبتنی بر 5G را به نمایش گذاشتند که سرعت دانلود آن به 1.2 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. به این ترتیب، مسافران می‌توانند با اتصال به این DIS، فیلم‌های اچ دی با حجم 2 گیگابایت را ظرف 20 ثانیه دانلود کنند.

نسل پنجم اینترنت

  • مسیریابی داخلی دقیق‌تر، جهت‌یابی هوشمندتر و خدمات تحویل غذا

خدمات تعاملی دیگر می‌توانند تحت شبکه 5G به سبک زندگی جدیدی منتهی شوند. پیتر ژو، مدیر بازاریابی ارشد بخش محصولات بی‌سیم هواوی، در این مراسم گفت:

سیگنال‌های آنالوگی که برای DISهای قبلی استفاده می‌شد، دقت کافی نداشتند. به لطف تاخیر پایین فناوری نسل پنجم اینترنت ، ایستگاه قطار می‌تواند حرکت مسافران را با دقت بیشتری زیر نظر داشته باشد و در صورت لزوم ربات‌های بیشتری به کار بگیرد. همچنین می‌تواند به‌سرعت به خدمات ابری مبتنی بر کلان‌داده‌ دسترسی داشته باشد و خدمات هوشمندتری در اختیار مسافران بگذارد؛ خدماتی از قبیل مسیریابی دقیق و پیدا کردن فروشگاه‌هایی که مورد نظر مسافران است.

در روز برگزاری این مراسم، ربات‌های خدمات‌رسان، بازی‌های واقعیت مجازی، بازی‌های ابری و غیره نیز به نمایش گذاشته شدند. ربات‌های خدمات‌رسان که از فناوری‌های متنوعی از قبیل هوش مصنوعی بهره می‌برند، می‌توانند به پرسش‌های مسافران پاسخ بدهند و در مسیریابی راهنمایی‌شان کنند. همچنین بازی‌های واقعیت مجازی و بازی‌های ابری نیز می‌توانند برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری سرگرم‌کننده باشد.

نسل پنجم اینترنت

خدمات 5G در سالن انتظار ایستگاه قطار هونگ کیائو

DISهای 5G هواوی به شکل جعبه‌های کوچکی هستند که روی سقف نصب می‌شوند و می‌توان به راحتی تعویض‌شان کرد. به گفته هواوی، هر DIS مبتنی بر نسل پنجم اینترنت می‌تواند محوطه‌ای به شعاع 25 الی 30 متر را تحت پوشش قرار بدهد. به این ترتیب، برای پوشش کامل این ایستگاه قطار به حدود هزار DIS نیاز است. در قسمت تهیه غذای ایستگاه، هواوی تعدادی DIS نصب کرده که یک شبکه وای فای ایجاد کرده‌اند و مسافران می‌توانند از طریق گوشی های موبایل‌شان به این شبکه متصل شوند.

علاوه بر این، با گسترش کاربردهای شبکه‌های 5G، ایستگاه‌های قطار مجهز به 5 جی می‌توانند از تماس‌های تصویری با کیفیت 4K و خدمات دیگر هم پشتیبانی کنند و تجربه سفر بهتری به مسافران ارائه نمایند.

نسل پنجم اینترنت

ژانگ جیان مینگ، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد و فناوری اطلاعات شهرداری شانگهای، در این مراسم گفت:

DISهای 5G تجربه سفر جدیدی پدید خواهند آورد و مسافرت در دوران جدید لذت‌بخش‌تر از همیشه خواهد شد. این ایستگاه قطار نشان خواهد داد که کاربردهای فناوری 5G چگونه می‌توانند به بهبود تجربه کاربری کمک کند و چه مزایایی برای عموم خواهد داشت.

ایستگاه قطار هونگ کیائو یکی از مهم‌ترین مراکز حمل‌ونقل آسیا است. سالانه بیش از 60 میلیون مسافر از طریق این ایستگاه جابه‌جا می‌شوند و در شلوغ‌ترین زمان سال، تعداد مسافران این ایستگاه به بیش از 330 هزار نفر در روز می‌رسد.

در دوران 5G، همه اپراتورهای موبایل باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهترین استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنت باشند تا بتوانند تقاضای فزاینده کاربران تلفن‌های همراه برای دسترسی به اینترنت پرسرعت را پاسخ بدهند.

دشواری‌های راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت

درست است که فناوری 5G می‌تواند پهنای باندی بالا، تاخیری پایین و سرعتی فوق‌العاده عرضه کند، اما به دلیل قدرت نفوذ پایین در فرکانس‌های بالا، پیاده‌سازی پوشش داخلی 5G کار راحتی نیست. در مکان‌هایی مانند ایستگاه قطار هونگ کیائو که ساختمان‌های زیادی دارد، حجم ترافیک زیاد است و مسافران پرتعدادی در رفت‌وآمدند، راه‌اندازی پوشش داخلی 5G چالش‌برانگیز است. به همین دلیل اپراتور چاینا موبایل DISهای 5G هواوی را برای این کار انتخاب کرده است.

به گفته هواوی، در حال حاضر DISهای 5G این شرکت تنها محصول برای راه‌اندازی پوشش داخلی 5G هستند که امکان سفارش تجاری آن به‌صورت عمده وجود دارد.

نسل پنجم اینترنت

راه‌اندازی شبکه 5G در یک ایستگاه قطار فقط آغاز ماجرا است. فناوری 5G علاوه بر این‌که شبکه‌ای با سرعت و ظرفیت بالا فراهم می‌آورد، می‌تواند پایه و اساسی برای اتصال دستگاه‌ها و فناوری‌های گوناگون باشد. با گسترش فناوری 5G، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا، شهر هوشمند، ویدیوهای اولترا اچ دی و مواردی از این قبیل بدون تردید با چشم‌اندازهای نویدبخشی مواجه خواهند بود.

با شتاب‌گیری استفاده صنعتی از فناوری 5G، هواوی می‌کوشد تا با همکاری شرکای تجاری‌اش، سرعت گسترش شبکه‌های داخلی 5G را افزایش دهد، به رشد کاربردهای 5G در حوزه‌هایی مانند ساختمان‌های هوشمند، پزشکی بی سیم و حمل‌ونقل ریلی هوشمند کمک کند و توسعه هوشمند جوامع بشری را آسان کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*