مجرمان سایبری

بزرگترین مجرمان سایبری جهان را بشناسید

امروزه جرایم سایبری همگام با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده مردم از فضای مجازی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در همین رابطه سازمان پلیس فدرال آمریکا (FBI) لیستی از بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان را منتشر کرد.

طبق آخرین گزارشی که توسط مرکز تحقیقاتی گارتنر منتشر شده است، به صورت سالانه جرایم سایبری به سازمان‌ها و کاربران جهان حدود 1.5 تریلیون دلار خسارت می‌رسانند و در هر 39 ثانیه یک عملیات هکری با موفقیت انجام می‌شود. در همین رابطه کارشناسان معتقدند در سال 2021 میزان خسارت‌های ناشی از جرایم سایبری از 6 تریلیون دلار نیز فراتر خواهد رفت. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد هر هکر پس از انجام پروژه‌های موفقیت‌آمیز خود حدود 30 هزار دلار درآمد کسب می‌کند و مدیران این گروه‌های هکری نیز به واسطه انجام هر پروژه به سود حدود 2 میلیون دلاری دست پیدا می‌کنند.

مرکز تحقیقاتی گارتنر پس از بررسی‌های جدید خود اعلام کرد حدود 60 درصد جرایم سایبری توسط گوشی های موبایل انجام می‌شود که 80 درصد از این میزان نیز به واسطه اپلیکیشن‌های آلوده صورت می‌گیرد. با توجه به رشد چشمگیر میزان جرایم سایبری، سازمان پلیس فدرال آمریکا (FBI) لیستی را تحت عنوان بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان را بر روی سایت خود منتشر کرد تا مردم سراسر جهان با این مجرمان سایبری آشنا شوند. در ادامه جزئیات این لیست را بررسی می‌کنیم.

بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان

مغز متفکر بدافزاری

رتبه نخست لیست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب جهان به یوگنی میخایلویچ بوگاچف، یکی از بزرگترین طراحان بدافزار جهان اختصاص دارد که بیشتر وی را با لقب اسلاویک می‌شناسند. وی بوت نت گیم اور زئوس که یک تروجان بسیار خطرناک برای بانک‌های جهان محسوب می‌شود را طراحی کرده است. اسلاویک در سال 2014 پس از سرقت 100 میلیون دلاری از قربانیان این بوت نت مجرم شناخته شد که در تحقیقات بعدی مشخص گردید وی با سازمان‌های اطلاعاتی روسی نیز همکاری‌های نزدیکی دارد. گفتنی است مقام‌های امریکایی اعلام کردند هر فردی اطلاعاتی را منتشر کند که باعث دستگیری بوگاچف شود، به وی جایزه‌ای به مبلغ 3 میلیون دلار اهدا خواهد شد.

هکرهای دموکرات

در سال 2015 و 2016 گروهی از هکرها به سرورهای کمیته ملی دموکرات حمله کردند که در نهایت پس از گذشت چند سال مقام‌های قضایی آمریکا در تاریخ 13 ژوئیه 2018 آنها را متهم شناخت. در واقع دو گروه جاسوسی که به روسیه وابسته بودند به سرورهای کمیته ملی دموکرات آمریکا حمله کردند و اطلاعات مهمی را به سرقت بردند. گفتنی است این اطلاعات به صورت آنلاین به عنوان بخشی از کمپین نفوذ سیاسی برای حمایت از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد. در بررسی‌های متعددی که در خصوص این پرونده انجام شد، 12 افسر نظامی روسیه نیز متهم شدند. مقام‌های قضایی آمریکا معتقدند آنها به عنوان قسمتی از گروه‌های جاسوسی APT28 (خرس فانتزی) و APT29 (خرس کوچک) محسوب می‌شوند.

مجرمان سایبری

هکرهای یاهو

در سال 2014 حدود 4 هکر به سرورهای مرکزی یاهو حمله و اطلاعات بیش از 500 میلیون کاربر را سرقت کردند. سرانجام در سال 2017 وزارت دادگستری آمریکا آن هکرها را به عنوان متهم معرفی کرد. یکی از این هکرها به نام کریم باراتف مدتی بعد در کانادا دستگیر شد و پس از انتقال به آمریکا در دادگاه عالی این کشور به 5 سال حبس محکوم گردید. بررسی‌ها نشان می‌دهد 3 هکر دیگر به نام‌های الکسی بلان، دیمیتری الکساندرویچ و ایگور سوچین از این گروه که دو نفر از آنها به عنوان فرمانده اطلاعاتی سرویس امنیت فدرال محسوب می‌شوند، در حال حاضر در روسیه به سر می‌برند.

هکرهای ایرانی

در فوریه سال 2019 میلادی دولت آمریکا 4 هکر با ملیت ایرانی را به اتهام توطئه با یکی از ماموران اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا به عنوان متهم معرفی کرد. این گروه از هکرهای ایرانی برای مدیریت حملات سایبری خود به وسیله پست الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی، از مامور اطلاعاتی نیروهای هوایی آمریکا اطلاعاتی محرمانه‌ای را دریافت می‌کردند. گفتنی است یکی از این هکرها با نام بهزاد مصری در نوامبر سال 2017 میلادی به علت هک کردن سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی پخش نشده شبکه تلویزیونی HBO متهم شناخته شد. هک کردن قسمت‌های پخش نشده سریال بازی تاج و تخت و انتشار آنلاین آن در فضای مجازی نیز از سایر اقدامات قبلی بهزاد مصری محسوب می‌شود.

مجرمان سایبری

هکر سرود ملی

فوجی وانگ نخستین عضو یکی از گروه‌های بزرگ هکری جهان شناخته می‌شود که تنها نام اصلی و هویت واقعی وی شناسایی و منتشر شده است. کارشناسان ثابت کرده‌اند که وی در عملیات هکری Anthem یا سرود ملی که در سال 2014 انجام شد، نقش به‌سزایی داشت. بر اساس اطلاعات منتشر شده وی زیر پوشش یکی از واحد‌های جاسوسی سایبری چین فعالیت می‌کند و در حال حاضر در کشور چین به زندگی خود ادامه می‌دهد. دولت آمریکا نیز اتهام‌های وی را به صورت رسمی از اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد.

هکرهای ارتش الکترونیکی سوریه

دولت آمریکا در ماه سال 2016 اطلاعات سه عضو گروه هکری ارتش الکترونیکی سوریه را منتشر کرد که در مدت کوتاهی یکی از سه عضو دستگیر و به آمریکا انتقال پیدا کرد، اما هم‌اکنون دو هکر دیگر به نام‌های احمد الاقا و فراس داردار تحت تعقیب هستند.

مجرمان سایبری

عضو گروه هکری کره‌ای

پارک جین هیوک 34 ساله که اهل کره شمالی است در سپتامبر سال 2018 توسط مقام‌های آمریکایی به عنوان متهم شناخته شد. وی یکی از اعضای گروه هکری لازاروس بوده که به دولت کره شمالی وابسته است. پارک جین هیوک در سال 2016 طی حمله گسترده باج افزار وانا-کرای که به بانک مرکزی بنگلادش انجام شد نقش به‌سزایی داشت. در سال 2016 نیز برای هک کردن سیستم مرکزی شرکت پیمانکار وزارت دفاع آمریکا به نام لاکهید مارتین اقدام‌های متعددی را انجام داد. وی در سال 2014 در پروژه هک شرکت سونی پیکچرز نیز نقش داشته است. پارک جین هیوک در سال 2014 سیستم سینماهای زنجیره‌ای AMC آمریکا را مورد حملات سایبری قرار داد و طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از عملیات‌های هکری و جاسوسی موفق در سراسر جهان انجام داده است.

باند زئوس

در سال 2014 گروهی از هکرها به دلیل انتشار یک تروجان خطرناک به نام زئوس شناسایی و محکوم شدند. مقام‌‌های آمریکایی با بررسی‌های متعدد توانستند 9 نفر از آنها را شناسایی کنند که البته 3 نفر از این گروه همچنان تحت تعقیب هستند. گفتنی است پس از محکومیت این افراد نیز کدهای تروجان زئوس به صورت آنلاین در فضای مجازی انتشار یافت که چنین اتفاقی باعث شد سایر گروه‌های هکری به واسطه این کدها تعداد زیادی تروجان خطرناک دیگر را برای هک بانک‌های جهانی تولید و منتشر کنند.

مجرمان سایبری

هکرهای بانکی

7 هکر که در توسعه و انتشار بدافزار بانکی گازنیم نقش به‌سزایی داشتند پس از سال‌ها بررسی توسط مقام‌های قضایی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان متهم معرفی شدند. مقام‌های قضایی به کمک عملیات‌های اطلاعاتی گسترده توانستند دو نفر از این گروه 5 نفره را دستگیر کنند، اما همچنان 5 نفر دیگر تحت تعقیب هستند. بررسی‌ها حاکی از آن است که این هکرها زیر نظر دولت روسیه حملات خود را انجام می‌دادند.

هکرهای چینی

دو هکر به نام‌های ژو هوآ و ژانگ شیلونگ با همکاری یکدیگر گروهی را ایجاد کردند که عملیات این گروه به دولت‌های خارجی آسیب زیادی رساند. بر اساس بررسی‌های انجام شده آنها تحت گروه هکری چینی APT10 عملیات‌های خود را انجام می‌دادند. سرانجام در دسامبر سال 2018 میلادی آنها بعد از هک کردن سیستم مرکزی 45 شرکت بزرگ، آژانس اطلاعاتی و مراکز خدماتی آمریکایی به عنوان بزرگترین مجرمان سایبری جهان معرفی شدند. شرکت‌های آی بی ام، اچ پی و ویسما به عنوان قربانیان این هکرها محسوب می‌شوند.

بر اساس لیست بزرگترین مجرمان سایبری جهان بیش از 50 درصد از حملات هکرها با هدف مالی صورت می‌گیرد و به همین دلیل کاربران خانگی در خطر قرار دارند و باید در اولین فرصت بر روی سیستم‌های خود برنامه‌های امنیتی نصب نمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ما در راه دفاع و جلوگیری از دزدی های امریکا این کارو میکنیم

  2. خیلی باحاله همش وابسته ان به کشور هایی که با امریکا مشکل دارن چین ایران روسیه کره شمالی پس خود امریکایی ها چیکار میکنن فقط میشینن از حملات جلوگیری میکنن؟

  3. وطنم پاره تنم خخخخ

  4. تو هرچی اخر باشیم تو والیبال و بدبختی و هک اولین خوبه

  5. ینی هکر های ایرانی رتبه دارن توشون