طراحی های جانی آیو

نگاهی به بهترین طراحی های جانی آیو برای کمپانی اپل

طراح ارشد اپل پس از حدود سی سال در حال ترک کوپرتینو است تا شرکت طراحی خودش را با نام LoveFrom راه‌اندازی کند. محصولات این کمپانی با طراحی های جانی آیو (Jony Ive)، ساده و در عین حال زیبا بودند. در ادامه به 10 مورد از بهترین‌ آن‌ها نگاهی گذرا خواهیم داشت.

جانی آیو در نزد «استیو جابز» بنیان‌گذار اپل، یکی از مورد اعتمادترین طراحان بود. او کسی است که پشت عرضه‌ی آیمک های خوش رنگ در سال 1998 قرار داشت. علاوه بر iMac، طراحی بسیاری از محصولات دیگر کمپانی را نیز باید به نام او نوشت؛ از جمله آیفون، آیپاد و آیپاد مینی. حتی در خلق سیستم عامل iOS 7 و معماری اپل پارک نیز مشارکت داشت. طراحی های جانی آیو سبب شد که محصولات اپل، ساده با قابلیت کاربری آسان و برخوردار از جلوه‌های مدرن زیبایی‌شناسی باشند و همین موضوع، به برگ برنده‌‌ی آن‌ها در بازار تبدیل شود.

بهترین طراحی های جانی آیو

آی مک جی ۳ (iMac G3)

آی مک جی 3

با این محصول، مولفه‌ی رنگ نیز وارد طراحی دستگاه‌های آی مک شد و ظاهر آن‌ها از حالت بی روح خاکستری، بیرون آمد. آی مک جی 3 در ابتدا با رنگ آبی روشن عرضه شد؛ اما پس از استقبال مشتریان، اپل 10 رنگ دیگر را هم ارائه کرد. استیو جابز، آیمک G3 را دستگاهی از سیاره‌ای دیگر با طراحی زیباتر توصیف کرده بود. همچنین گذر از فلاپی درایور به سمت درگاه USB را نیز همین کامپیوتر استارت زد.

آی مک جی ۴ (iMac G4)

آی مک

جانی آیو به طراحی های مدرن خود برای اپل ادامه داد و با کوچک کردن ابعاد مدل G3، کامپیوتر آی مک جی 4 را خلق کرد. او با تداوم همین رویکرد، موفق شد این اواخر ضخامت دستگاه‌ها را به چند میلی‌متر کاهش دهد.

آی بوک جی ۴ (iBook G4)

آیبوک جی 4

جانی آیو را باید کسی بدانیم که در ترویج لپتاپ های باریک سفید رنگ، نقش اصلی را ایفا کرد. در واقع پیش از دستگاه‌های مک بوک، iBook بود که با طراحی کامپکت خود، دل بسیاری را برد. این دستگاه دارای باتری، ماوس و کیبورد داخلی بود تا به معنای واقعی کلمه، پرتابل باشد. علاوه بر رنگ سفید، گوشه‌های گرد شده‌ی آن هم برای کاربران تازگی داشت. رونمایی از لپ تاپ آی بوک جی 4 به اکتبر 2003 بازمی‌گردد و تا سال 2005، مدل‌های جانشین موفقی برای آن عرضه شد.

آیپاد (iPod)

آیپاد

موزیک پلیر آیپاد با امکانات فراوانی که داشت، هنوز در یادها باقی مانده است. این گجت صوتی توانست به راحتی جای واکمن سونی و سایر CD پلیرها را بگیرد؛ چرا که کوچک‌تر، سبک‌تر، زیباتر، دارای کیفیت صوتی بهتر و حافظه بیشتر بود. همچنین دسترسی به پلتفرم موسیقی دیجیتال اپل، iTunes را فراهم می‌کرد.

آیپاد مینی (iPod Mini)

آیپاد مینی

مهم‌ترین عامل موفقیت آیپاد، طراحی گیرای آن بود. اپل با هدایت جانی آیو، سایز آن را کوچک‌تر و آیپاد مینی را معرفی کرد؛ دستگاهی که رنگ‌های چشمگیری داشت و به سرعت، موجب جلب توجه علاقه‌مندان موسیقی شد. وزن ناچیز و ابعاد حداقلی، آن را خاص جلوه می‌داد و حتی استیو جابز هم آیپاد مینی را، دستگاهی «بسیار زیبا» توصیف کرد.

آیفون (iPhone)

آیفون

اما نمی‌توان از طراحی های جانی آیو سخن گفت و به آیفون اشاره‌ای نکرد. زمانی که ما درگیر موبایل هایی با دکمه‌های فیزیکی بودیم؛ اپل به معرفی یک گوشی با نمایشگر تمام لمسی می‌اندیشید. نخستین نسل آیفون که صفحه نمایشی 3.5 اینچی و قابلیت‌هایی نوآورانه‌ داشت، همگان را مجذوب خود کرد؛ دستگاهی که بُعد تازه‌ای از صنعت گوشی های هوشمند را شکل داد و شاهکار دیگری از جانی آیو بود.

آیپد (iPad)

آیپد

غول کوپرتینویی در ادامه‌ی طراحی‌های متفاوت خود، آیپد را با صفحه نمایش بزرگ 9.7 اینچی تولید کرد تا جایگزین لپتاپ ها برای استفاده‌های تجاری و سرگرمی شود؛ دستگاهی خوش‌دست و شیک که مطابق مد روز بود. این را می‌توان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های جانی آیو پس از عرضه‌‌ی آیفون دانست. جالب اینکه برای نخستین بار، خود او هم در ویدیوی تبلیغاتی محصول حضور یافت تا از زیبایی‌های آن سخن بگوید.

آی او اس ۷ (iOS 7)

آی او اس 7

طراحی های جانی آیو از محصولات سخت افزاری اپل هم فراتر رفت و به مقوله نرم افزاری کشیده شد. او در طراحی و ارائه آپدیت آی او اس 7 در سال 2013، به کمپانی یاری رساند. به این ترتیب، ظاهر سیستم عامل موبایلی اپل متحول شد و تغییرات زیادی را به خود دید؛ از جمله نوتیفیکیشن های نیمه شفاف، رنگ‌های ملایم و چندین بهینه‌سازی دیگر که جلوه‌گر سادگی، زیبایی و سازمان‌یافتگی بودند.

اپل واچ (Apple Watch)

اپل واچ

دیگر محصول شکوهمند کوپرتینونشین‌ها، اپل واچ است که به عنوان اولین گجت پوشیدنی سلامت‌سنج کمپانی در سال 2014 عرضه شد. طراحی این ساعت هوشمند هم به جانی آیو سپرده شده بود. از ویژگی‌های آن باید به بدنه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ، نمایشگر مستطیل شکل، دکمه دیجیتال Crown و بند قابل تعویض اشاره کنیم؛ گجتی که زیبا، قدرتمند و دارای امکانات متنوع برای انجام امور روزمره بود.

اپل پارک (Apple Park)

اپل پارک

در نهایت به ساختمان بزرگ و معروف کمپانی می‌رسیم. پس از اینکه استیو جابز و جانی آیو متقاعد به ساختن یک دفتر کار جدید شدند، او با تجسم آینده «اپل پارک» را طراحی کرد؛ مجموعه‌ای که در سال 2017 به روی کارکنان گشایش یافت. اپل پارک در زمینی به مساحت 260 هزار متر مربع، پذیرای بیش از 12 هزار کارمند است. محیط ساختمان کروی آن هم به 1.6 کیلومتر می‌رسد.

با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان گفت که جانی آیو نه تنها طراح محصولات؛ بلکه خالق غول کوپرتینو هم بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خوب اینکه دیگه ی چیز عادی

  2. با اینکه خیلی با کمپانی اپل حال نمی کنم ولی نمیشه کتمان کرد که محصولات این شرکت با هر بار ارائه شدن چند پله استانداردهای کیفی دنیا رو جابجا می کرد. نمونه اش همین آی مک G3 با اینکه برای حدود 20 سال پیشه ولی هنوز هم از نظر ظاهر و کیفیت در برابر محصولات فعلی که تو کشورمونه برابری می کنه.
    فکر کنم دوران سربازیم بود که برای یگانمون یکی گرفته بودن(شاید هم ضبط و ثبت کرده بودن!!!) اصلا نمیشه شگفتی خودمو از این گجت بیان کنم