مزایای مصرف ماهی

آیا اطلاعاتی درباره مزایای مصرف ماهی در اختیار دارید؟

آیا تاکنون درباره مزایای مصرف ماهی تحقیق کرده‌اید؟ ما شما را با تعدادی از مزایای مصرف ماهی برای سلامتی انسان، آشنا خواهیم کرد.

ماهی را می‌توان یکی از سالم‌ترین مواد غذایی دانست که حاوی مواد مغذی مهمی همانند پروتئین و ویتامین D است، همچنین یک منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای بدن و مغز بسیار مهم هستند. ما در این مقاله قصد داریم تعدادی از مزایای مصرف ماهی را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای مصرف ماهی

ماهی سرشار از مواد مغذی مهم است

ماهی دارای مواد مغذی بسیار مهمی همانند پروتئین با کیفیت بالا، ید، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بوده که اکثر افراد با کمبود آن مواجه هستند. گاهی وقت‌ها برخی گونه‌های چربی می‌توانند سالم باشند و به همین دلیل، ماهی ‌های چرب همانند قزل آلا، سالمون، ساردین، ماهی تن و خال مخالی در گروه مواد مغذی مبتنی بر چربی بالا قرار دارند. اینطور که پیداست، ماهی دارای ویتامین D (یک ماده مغذی محلول در چربی) بوده که افراد زیادی دچار کمبود آن هستند. ماهی های چرب دارای اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای عملکرد بدن و مغز بسیار مهم هستند؛ اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش بسیاری از بیماری‌ها موثر هستند. مصرف حداقل یک یا دو بار در هفته ماهی های چرب به منظور رعایت میزان مصرف امگا 3، توصیه می‌شود.

کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی

مزایای مصرف ماهی

دو مورد از شایع‌ترین دلایل مرگ زودرس در جهان را می‌توان حملات قلبی و سکته مغزی دانست. یکی از مواد غذایی سالم که فواید زیادی برای قلب دارد، ماهی است. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که مصرف منظم ماهی می‌تواند باعث کاهش ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های قلبی شود، همچنین نتایج یکی دیگر از مطالعات انجام‌شده بر روی 40 هزار مرد در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد مصرف منظم این ماده غذایی در طول هفته توانسته احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را نسبت به سایر افراد تا 15 درصد کاهش دهد. محققان بر این باورند که انواع چربی ماهی‌ها می‌توانند به علت افزایش اسید چرب امگا 3 برای سلامت قلب، مفید باشند.

مواد مغذی ماهی در رشد افراد تاثیر دارد

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و نمو بدن ضروری هستند؛ این اسیدها را با نام اسید داکوزاگزائوئیک (DHA) هم می‌شناسند که برای رشد مغز و چشم اهمیت دارند و به همین علت به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود که اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف کنند. توجه داشته باشید که برخی ماهی‌ها دارای جیوه زیادی هستند و این مسئله می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در زمینه رشد مغز شود؛ بد نیست بدانید که زنان باردار باید ماهی‌هایی همانند سالمون، ساردین و قزل آلا را مصرف کنند که جیوه کمی دارند، همچنین باید از مصرف ماهی‌های خام یا نپخته اجتناب کنند، زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشند که به جنین آسیب وارد کنند. لازم به ذکر است که زنان باردار نباید بیشتر از 340 گرم در هفته، ماهی مصرف کنند.

تاثیر مواد مغذی ماهی در سلامت مغز

عملکرد مغز با بالا رفتن سن، کاهش می‌یابد. در صورتی که عملکرد ذهن تا حدودی کاهش یابد، طبیعی‌ست، اما احتمال ایجاد برخی بیماری های عصبی همانند آلزایمر هم وجود دارد. بر اساس اطلاعات موجود، افرادی که مصرف ماهی بیشتری دارند، کمتر دچار زوال عقل خواهند شد، همچنین مطالعات جدید نشان داده‌اند که مصرف ماهی به صورت هفتگی می‌تواند باعث قدرتمندتر شدن بافت‌های مهم عملکرد مغز در بخش‌هایی که وظیفه تنظیم احساسات و حافظه را بر عهده دارند، شود.

تاثیر ماهی در جلوگیری و درمان افسردگی

مزایای مصرف ماهی برای درمان افسردگی

افسردگی یک بیماری ذهنی شایع بوده و از علائم آن می‌توان به غمگین بودن، کاهش انرژی، بی‌اشتهایی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت‌ها اشاره کرد. با این که افسردگی به اندازه بیماری های قلبی یا چاقی مورد بحث قرار نگرفته است، اما به طور کلی، افسردگی در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است. مطالعات نشان داده‌اند کسانی که به طور مرتب ماهی مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها کمتر است، بنابراین درمان افسردگی را می‌توان یکی دیگر از مزایای ماهی دانست. نتایج آزمایشات متعدد نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند با افسردگی مبارزه کرده و اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش دهند. بهتر است بدانید که اسیدهای چرب ماهی و امگا 3 ممکن است در سایر شرایط روحی همانند اختلال دو قطبی هم تاثیرگذار باشند.

ماهی سرشار از ویتامین D است

ویتامین D به عنوان یک هورمون استروئید در بدن عمل کرده و حدود 41.6 درصد از جمعیت ایالات متحده آمریکا با کمبود آن مواجه هستند. ماهی و محصولات آن را می‌توان به عنوان یکی از بهترین منابع تغذیه‌ای ویتامین D عنوان کرد. در هر 113 گرم ماهی سالمون پخته‌شده، چیزی در حدود 100 درصد ویتامین D موجود است. برخی روغن های ماهی همانند روغن کبد ماهی کاد هم سرشار از ویتامین D بوده و با خوردن یک قاشق غذاخوری از آن، بیشتر از 200 درصد مقدار مورد نیاز روزانه بدن، فراهم می‌شود. در صورتی که در معرض نور خورشید قرار نگیرید و ماهی های چرب را هم به طور منظم مصرف نکنید، ممکن است به مصرف مکمل‌های ویتامین D نیاز داشته باشید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی همانند دیابت نوع 1، زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن اشتباها به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و آن‌ها را از بین ببرد. نتایج مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد مصرف روغن ماهی یا امگا 3 منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان و همچنین نوعی از دیابت بارداری در بزرگسالان می‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D موجود در ماهی و روغن ماهی هم می‌توانند خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را کاهش دهند. برخی کارشناسان معتقدند که مصرف ماهی ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکروزیس (ام اس) را کاهش دهد، اما شواهد کمی در این زمینه وجود دارد.

ماهی و تاثیر آن در جلوگیری از آسم

مزایای مصرف ماهی برای درمان آسم

یکی از بیماری‌های شایع بوده و نشان دهنده وجود التهاب مزمن در دستگاه تنفسی را می‌توان آسم دانست. آمار افراد مبتلا به بیماری آسم در طول دهه‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم ماهی، خطر ابتلا به بیماری آسم را در کودکان تا 24 درصد کاهش خواهد داد، اما هیچ تاثیر قابل ملاحضه‌ای در بزرگسالان نخواهد داشت.

ایجاد سلامت بینایی در سنین بالا

دژنراسیون ماکولا (AMD) از شایع‌ترین علت نابینایی در سنین بالا است. برخی شواهد نشان می‌دهند مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند از بروز این بیماری جلوگیری کنند. نتایج یکی از مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف منظم ماهی، خطر ابتلا به AMD را تا 42 درصد در زنان کاهش خواهد داد. مطالعات دیگری هم نشان داده‌اند که مصرف یک بار ماهی در هفته با کاهش خطر ابتلا به AMD همراه است.

بهبود کیفیت خواب

اختلالات خواب به یک مشکل باورنکردنی در جهان تبدیل شده است. افزایش نور آبی در مکان خواب می‌تواند موجب ایجاد اختلال شود، اما برخی محققان معتقدند که کمبود ویتامین D هم بدون تاثیر نخواهد بود. نتایج یکی از مطالعات 6 ماهه‌ای که بر روی 95 مرد میانسال انجام شد، نشان داد که مصرف 3 بار ماهی سالمون در هفته می‌تواند منجر به بهبود خواب و عملکرد روزانه انسان شود. محققان بر این باورند که علت بروز اختلالات خواب به کمبود ویتامین D مرتبط است.

آماده سازی ماهی برای مصرف، آسان است

مزایای مصرف ماهی

ماهی را می‌توان بسیار خوشمزه توصیف کرد، همچنین آماده کردن آن برای مصرف هم آسان است، به همین علت هم باید آن را در رژیم غذایی قرار داد. مصرف یک یا دو بار ماهی در طول هفته برای دریافت کامل مزایای آن، توصیه می‌شود. در صورت امکان، ماهی‌های دریا را جایگزین ماهی‌های پرورشی کنید؛ معمولا ماهی‌های دریا، امگا 3 بیشتری دارند و کمتر به آلودگی دچار می‌شوند. ماهی را می‌توان به صورت پخته، سرخ کرده، خشک شده و آب‌پز مصرف کرد و جهت سرو با انواع سبزیجات و دانه‌ها، ترکیب کرد.

جمع‌بندی

ماهی سرشار از پروتئین بوده و انواع چرب آن هم، منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 به حساب می‌آید که برای سلامت قلب، مفید هستند، همچنین سایر مزایای ماهی را می‌توان حفظ سلامت بینایی و روان در سالمندان دانست. آماده سازی ماهی بسیار آسان است، بنابراین شما می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.