خودرو خارجی

سایپا نمی‌تواند 50 هزار دستگاه خودرو خارجی را به مشتریان تحویل دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت سایپا به دلیل مشکلات واردات قطعات خودرو نمی‌تواند 50 هزار دستگاه خودرو خارجی را به مشتریان تحویل دهد.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار کشور عنوان کرد کمبود قطعات یدکی خودرو پس از خروج آمریکا از برجام و شدت گرفتن تحریم‌ها به مشکل اصلی مالکان خودروهای خارجی تبدیل شده است؛ زیرا این قطعات به صورت CKD به کشور وارد می‌شدند و خودروسازان فقط فرآیند مونتاژ آنها را انجام می‌دادند. هم‌اکنون دولت چین قطعات یدکی خودروهای خارجی را به ایران ارسال نمی‌کند که این موضوع باعث عدم ارائه خدمات پس از فروش توسط خودروسازان خواهد شد. ولی ملکی تاکید کرد تعهدات شرکت سایپا حدود 350 هزار دستگاه خودرو است که از این میزان 40 هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شده و تحویل 60 هزار دستگاه دیگر نیز به زودی انجام خواهد شد.

ناتوانی سایپا در تحویل 50 هزار دستگاه خودرو خارجی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد شرکت سایپا از 350 هزار دستگاه خودرویی که متعهد شده است به مشتریان تحویل دهد، حدود 200 هزار دستگاه خودرو را در مرحله آماده‌سازی قرار دارند و به مشتریان تحویل داده خواهند شد، اما طبق اعلام مدیرعامل سایپا این شرکت خودروسازی توانایی تحویل 50 هزار دستگاه خودرو خارجی را ندارد و به همین دلیل برای این تعداد از خودروها طرح جایگزین را ارائه خواهد داد؛ از این 50 هزار خودرو خارجی، 14 هزار دستگاه برلیانس، 34 هزار دستگاه انواع رنو و 1700 دستگاه ولوو (خودرو سنگین) است.

خودرو خارجی

ولی ملکی در ادامه افزود بر اساس گفته‌های مدیرعامل سایپا تحویل 1700 دستگاه خودرو ولوو امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چراکه تامین قطعات مورد نیاز برای تولید ولوو ممکن نیست و از سویی شرکت سایپا برای تولید 1700 دستگاه ولوو حدود 2 هزار میلیارد تومان متضرر خواهد شد؛ چراکه مشتریان در زمان ثبت نام حدود 50 میلیون تومان پیش‌پرداخت به حساب سایپا واریز کردند، اما در حال حاضر قیمت هر دستگاه ولوو به 1 میلیارد تومان افزایش یافته است.

80 درصد قطعات مورد نیاز وارداتی هستند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد با تامین نشدن قطعات یدکی، شرکت‌ها در ارائه خدمات پس از فروش ناتوان خواهند بود. از سویی 80 درصد قطعات مورد نیاز برای تولید برخی از خودروها از خارج کشور تامین می‌شود که با مشکلات واردات قطعات، تولید این محصولات نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. ولی ملکی افزود در حال حاضر قطعات یدکی مورد نیاز خودروهای خارجی در کشور به چالش تبدیل شده است و حوزه ارائه خدمات پس از فروش با مشکل روبه‌رو است. از این رو افرادی که قصد واردات خودروهای خارجی را دارند می‌بایست پاسخگو باشند؛ زیرا در صورت داخلی شدن تولید خودرو، با بسیاری از این مشکلات مواجه نمی‌شدیم.

خرابی ماشین‌آلات خطوط تولید و تعطیلی کارخانه‌ها

این عضو عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان خاطرنشان کرد:

هرچند دولت چین از لحاظ اقتصادی رقیب آمریکا محسوب می‌شود، اما به دلیل وجود تهدیدهایی که در خصوص قطع روابط تجاری وجود دارد، چینی‌ها قطعات یدکی خودرو را به ایران ارسال نمی‌کنند. از سویی تحریم‌ها باعث شد که تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع نیز به کشور وارد نشود که همین موضوع تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها را به دلیل خرابی ماشین آلات خط تولید به همراه داشت. قطعات مورد نیاز این ماشین‌آلات در کشور تولید نمی‌شوند یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خوب هر گیر آورده واقعا درباره ی مردم چی فک کرده

  2. خوب بیخود کرده فروخته که حالا نمیتونه ماشینهای مردم رو بده

  3. من واقعا نمی دونم چرا از مردم ایران برای داشتن انرژی هسته ای یا نداشتنش نظرسنجی نمیشه

    آقا یک همه پرسی بزارید ببینید نظر مردم راجع به انرژی هسته ای چیه؟

    مردم انرژی هسته ای می خوان و ماشین پراید آشغال 50 میلیونی و سیب زمینی کیلویی 9 هزار تومن یا انرژی هسته اصلا نمی خوان و حداقل برلیانس 320 (که عکسش رو گذاشتید) که قبل از شروع تحریم ها 50 میلیون بود و سیب زمینی کیلویی 1000 تومن!!!!!!

    یک نظر سنجی همه چیز رو مشخص می کنه، چرا انجام نمیشه!!!!

    با سپاس

  4. کجاست اون شخصی که آدرس لینک رینگ آلومینیومی می داد!!!

    باید گریست

    با سپاس

  5. مدیرعامل سایپا الان به سبک جوکر یه فیلم از خودش میگیره میگه: سوپرایز

    بدنه کارت ملی و در قوطی نوشابه نمیتونیم تولید کنیم بعد میان ادرس رینگ اسپرت و جنگنده و ماهواره میدن مردم تو فقر و فلاکت دارن دست و پا میزنن گوشت 110 تومنی سیبزمینی 10 تومن یه سفر ساده دو روزه شمال رفتیم 840 هزارتومن خرج گذاشت رو دستمون تازه هیچکار خاصی هم نکردیم یه خونه متوسط یه خواب گرفتیم

    واقعا شرایط عجیب شده ادم کرایه خونه ها رو میبینه عذاب میکشه دیگه به بالای سرمون رسیده از همه چیز زده شدیم

    • ولی با این وجود همه رو آزمایشی از جانب خداوند متعال می دونیم، و دعا می کنیم که وضع از این بدتر نشه…!
      بعدشم میشینیم و واسه هر بدبختی که داریم جوک درست می کنیم…خاک بر سرمون

      فرانسه واسه افزایش چند درصد مالیات ببین چیکار می کنن…ما مثلا با این همه ادعا و فرهنگ در پیتمون هر بلایی سرمون بیارن لال می شیم و هیچ عکس العملی نداریم…واقعا که….