طراحی بدون حاشیه

تلاش برای رسیدن به طراحی بدون حاشیه گوشی‌سازان را وارد بازی‌های خطرناکی کرد!

طراحی بدون حاشیه گوشی های هوشمند دلخواه تمامی کاربران است، اما این اتفاق نباید به هر قیمتی رخ بدهد! متاسفانه گوشی‌سازان برای رسیدن به گوشی های تمام صفحه، دست به اقدامات عجیبی می‌زنند!

تلاش گوشی‌سازان برای ساخت گوشی های هوشمند داری طراحی بدون حاشیه، آن‌ها را وارد بازی‌های خطرناکی کرد! در این مسیر، شاهد خلق سبک‌های طراحی عجیبی بودیم. هدف از طراحی بدون حاشیه گوشی هوشمند افزایش زیبایی ظاهری آن است، اما برخی راهکارهای ارائه شده برای دستیابی به این هدف، با وجود نزدیک کردن گوشی‌سازان به این سبک طراحی، زیبایی ظاهری محصولات آن‌ها را نشانه رفته‌اند.

طراحی بدون حاشیه گوشی به هر قیمت ممکن!

داستان با طراحی ناچ استایل پرسر و صدای اپل در گوشی آیفون ایکس شروع شد و به راهکارهای عجیب دیگری همچون استفاده از حفره روی نمایشگر ختم شد. اکنون زمزمه‌هایی از قرارگیری دوربین سلفی زیر صفحه نمایش در گوشی های هوشمند آینده شنیده می‌شود.

البته نباید از سایر راهکارهای متداول همچون دوربین سلفی پاپ آپی غافل شد. برخی ایده‌ها نیز به صورت منحصربه‌فرد، تنها در یک یا چند گوشی هوشمند شرکتی خاص مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان نمونه باید به دوربین چرخان سامسونگ گلکسی ای 80 اشاره کرد.

طراحی بدون حاشیه

ایده بعدی گوشی‌سازان برای دستیابی به طراحی بدون حاشیه بدون قرار دادن عنصری مزاحمت‌آمیز روی نمایشگر، استفاده از دوربین سلفی زیر صفحه نمایش است. به عقیده ما، این کار کیفیت عکس‌های سلفی را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما متاسفانه شرکت‌ها برای نظر کاربران احترامی قائل نبوده و چشم و گوش بسته، فقط به طراحی بدون حاشیه فکر می‌کنند! کمتر کاربری طراحی ناچ استایل را می‌پسندد، اما گوشی‌سازان برای سه سال به ساخت گوشی هایی منطبق با این استاندارد ادامه دادند.

ابتدا اعلام شد اوپو مشغول توسعه‌ی فناوری دوربین زیر نمایشگر است. یک روز بعد از این که گوشی اوپو با دوربین سلفی زیر صفحه نمایش در یک ویدیوی تبلیغاتی رخ نشان داد، این گوشی‌ساز چینی اعلام کرد از اولین دوربین زیر صفحه نمایش انتظار بالایی نداشته باشید! این اتفاق را می‌توان با اولین سری اسکنرهای اثر انگشت زیر نمایشگر مشابه دانست که در اولین نسخه‌ها، عملکرد ضعیفی داشتند.

گوشی‌سازان به خاطر پی بردن به علاقه زیاد کاربران برای گرفتن عکس‌های سلفی، استفاده از سنسورهای دارای رزولوشن بالا و گشودگی دریچه دیافراگم عریض را در دستور کار قرار داده‌اند، اما اکنون تصمیم گرفته‌اند در مسیر دستیابی به طراحی بدون حاشیه واقعی آن را فدا کنند. واقعیت این است که تا توسعه صفحه نمایش‌هایی با توانایی عبور نور به شکلی کارآمد برای ثبت تصاویر باکیفیت، زمان زیادی نیاز است.

طراحی بدون حاشیه

شرکت اوپو عقیده‌ مشابهی با گوگل دارد. این شرکت معتقد است از طریق راهکارهای نرم افزاری همچون استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر پیشرفته‌تر، می‌توان محدودیت‌های سخت افزاری را از سر راه برداشت. اگرچه شرکت گوگل نشان داد این ایده کاملا شدنی است، اما بر اساس اولین نمونه عکس‌های منتشر شده از دوربین سلفی زیر نمایشگر اوپو، یکسان‌سازی کیفیت آن با دوربین‌های سلفی عادی به زمان قابل توجهی نیاز دارد.

خوشبختانه یا متاسفانه از این راهکار راه گریزی نیست! اپل و سامسونگ به عنوان بزرگترین گوشی‌سازان دنیای اندروید و آی او اس، در تلاش برای توسعه راهکارهای اختصاصی خود به منظور جاسازی دوربین سلفی زیر صفحه نمایش هستند. بعد از قرارگیری اسکنر اثر انگشت زیر پنل اصلی و در ادامه عرضه چند گوشی هوشمند مجهز به اسپیکر روگوشی زیر صفحه نمایش، اکنون نوبت به جابه‌جا کردن دوربین سلفی رسیده است. می‌توان پیش‌بینی کرد دیگر عناصر سخت افزاری همچون سنسورهای تشخیص نور محیط و مجاورت نیز به زودی به زیر پنل اصلی منتقل خواهند شد.

حذف ناچ از گوشی های آیفون 2020

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، اپل حداقل در یکی از گوشی های سال 2020 خود، طراحی بدون حاشیه را به شکلی کاملا متفاوت پیاده‌سازی خواهد کرد. بر اساس تحلیل شرکت Credit Suisse، تنها سازنده گوشی های آی او اسی در دنیا، برای رسیدن به طراحی بدون حاشیه مورد نظرش، احتمالا قید سیستم تشخیص چهره پیشرفته فیس آیدی را خواهد شد.

به این ترتیب تاچ آیدی بعد از حذف شدن از دو سری گوشی های سال 2017 و 2018، در سال آینده به دستگاه‌های آی او اسی بازگشته و این مرتبه زیر نمایشگر قرار خواهد گرفت. البته قابلیت‌هایی همچون انیموجی، به لطف قرارگیری سنسور دوربین سلفی خاص اپل زیر صفحه نمایش، همچنان در دسترس خواهند بود.

راهکارهای بهتر برای رسیدن به طراحی بدون حاشیه

دوربین‌های سلفی پاپ آپی، چرخشی، دورانی و اسلایدری راهکارهای به مراتب بهتری به شمار می‌روند، حتی اگر به افزایش یک یا دو میلی‌متری ضخامت گوشی منجر شوند. به عنوان یکی از بهترین روش‌های رسیدن به طراحی بدون حاشیه که تا امروز دیده‌ایم، باید به نحوه پیاده‌سازی دوربین سامسونگ گلکسی ای 80 اشاره کرد.

در این روش، نه تنها دوربین سلفی از بالای صفحه نمایش حذف شده است، بلکه می‌توان از همان دوربین سه گانه اصلی با توانایی ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی برای گرفتن عکس‌های سلفی بهره برد.

تلاش برای رسیدن به طراحی بدون حاشیه واقعی نباید به ظاهر یا قابلیت‌های گوشی خدشه‌ای وارد کند. طراحی ناچ استایل مثال بسیار خوبی است، چرا که با وجود کمک به حذف حاشیه‌های بالای صفحه نمایش، سبب افزوده شدن زائده‌ای آزاردهنده به بالای آن شد. گوشی‌سازان در ادامه به راهکارهایی همچون افزودن قابلیت سیاه کردن اطراف ناچ برای مخفی کردن آن روی آوردند! به این ترتیب، با وجود حذف حاشیه‌ فیزیکی بالای صفحه نمایش، حاشیه‌‌ای به صورت نرم افزاری در اینجا ایجاد شد!

استفاده از دوربین زیر نمایشگر نیز ایده مناسبی به نظر نمی‌رسد، مگر این که گوشی‌سازان آن‌ها را تا چند سال در آزمایشگاه‌ها، داخل یک سری نمونه اولیه به کار برده و بعد از برطرف شدن تمامی محدودیت‌ها، در گوشی های هوشمند تجاری به کار ببرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

18 دیدگاه

  1. هر شرکتی که نتونه گوشی بدون حاشیه داشته باشه خیلی راحت کنار میره

    همین الان می تونید سقوط بخش گوشی سازی خیلی برندهای دارای حاشیه رو بررسی کنید

    حتی الان گوشی تاشونده داره روی بورس میاد و شرکتی که از این قافله عقب بمونه، کارش تمومه

    من خودم گوشی بدون حاشیه تاشونده رو حتی اگر 5G هم نباشه، و سخت افزار قوی نداشته باشه، به گوشی فول امکانات حاشیه دار ترجیح می دم

    با سپاس

  2. تا اینجا فقط سونی هست که با برنامه پیش میره تا یه تکنولوژی رو بدون نقص نکنه استفاده نمیکنه روی گوشیاش دقیقا مثل جریان سنسور اثرانگشت که میگفتن سونی چرا اثرانگشت نمیزاره رو گوشیاش بعد روی زد فایو بهترین اثرانگشت بازار رو استفاده کرد بنظر من طراحی بی حاشیه قشنگه.ولی برا استفاده مزخرفه چون آسیب پذیر تره و بعد موقع بازی کردن یا فیلم نگا کردن یا استفاده درست یهو دستت میره یه گوشه از صفحه و باعث اعصاب خوردی میشه

  3. خود من با یگوشی ناچار داشت کار کردم واقعا مسخره بود همش توی چشم ادم هست. یه ایده الکی و ناکارامد که هدفش فقط خالی کردن جیب کاربر هست یه زیبایی الکی. طرح شکست خورده

  4. آیفون دیگه باید خیلی شیک کنار بکشه

  5. صفحه نمایش بدون حاشیه در حد محصولات سامسونگ کافیه و
    رقابت بیش از این فقط وسواس فکری محسوب میشه.

  6. وقتی همه یه خطر داشته باشن انگار کسی نداره

  7. همشون بنجل به تمام معنا هستن .فقط سونی چه با حاشیه باشه چی بی حاشیه.هیچ یک از کارهای سونی بی حکمت نیست.تنها برندی که نیازی به جیب بری و جلب مشتری با دروغ پردازی و تبلیغات نداره سونی هست بلکه به فکر رضایت مشتری هست و بر خلاف برندهای بنجل چینی اهل بازار گرمی هم نیست

    • سونی رو میگی ؟؟؟…!!!
      من گوشیه سونی زده بودم که دوربین 22 تحویل مردم دادم که با دوربین ۸ مگایی ها توان رقابت نداشت ؟!
      Z3 خالم بود با یه بار اب رفتن صفحه نمایشش عین اسفنج از بغل نم داد؟
      در حال حاضر
      تنها شرکتی که در تبلیغات
      بازی با اعداد و ارقام انجام میده ،فقط شرکت سونیه …!
      الان قرار نیس سونیه ژاپنو با تعصب طرف بگیریم
      گذشت اون زمون
      الان همه ژاپنن
      تو عصر رقابت
      یک نفر نامفهومه ….

    • دوست عزیز این روال که سونی در پیش گرفته نه از روی حکمت بلکه از روی ناتوانی مهندسان بخش موبایل یا سیاست فسیلی مدیرانش هست. سونی نه در بخش راهبردی و نه در بخش نوآوری محصولات و نه در بخش
      سخت افزار و کانفیگشون هیچ وقت حرفی برای گفتن نداشت. چون تعدادی فسیل اداره اش میکنن(چقدر این موضوع برای ماها آشناس) که هیچ درکی از دنیای خلاقیت ندارن

      • تازه اینم بگم کاری به مدل های دیگه شرکت sony ندارم
        ولی اگه یک دستگاه z5 رو فقط اگه تونستید در تعمیر گاه از نزدیک ببینید !
        برد قطعات الکترونیکی جان مادرتون از نزدیک جنسشو با برد سامسونک مقایسه کنید …! ماله سونی انگار لواشکه …🤣 اون قدر بی کیفیت هست ،
        صفحه نمایش انگار اون شیرینی پولکیا هس ؟ جفت اون یعنی لحضه جدا شدن دیدم که میگم
        صدای خرده نون داد ،
        سونی در بخش موبایل فقط ادای ادمای مغرور رو در میاره !
        ملت ژاپن عین مردم ایران ،افسرده ، عقده ایی ،و سوپر دانا هستن ، صرفا لج دارن تا عقب نمونن ، اونم اقتصادی نه ، معنوی ،!
        وعلا هر احمقی میفهمه سونی در بخش موبایل فقط انگار یه مگس گاهی رد میشه ،گاهی میاد ،
        برندای دیگه هم یه خارش دماغ دارن بس !
        خیری ندیدم از سونی که ندیدم ،
        یعنی بشین خونه کیت بخر از اون پیشرفتشو بزن ……

  8. بهترین روش فعلا سامسونگ و بس

  9. سامسونگ خوب کار کرده و از همه بهتره طراحیش نظر شما چیه؟

  10. تا الان ک خوب اومدن جلو مخصوصا ساموسنگ

  11. بقیه ششون که از پس این بازی خطر ناک خوب بر اومدن

  12. فقط ایفون ضرر کرده