آیفون 11 و شش ویژگی اساسی که در آن وجود ندارد

اپل ویژگی‌ها و قابلیت‌های تازه‌ای را برای آیفون 11 معرفی کرده است اما iPhone 11 هنوز چند ویژگی اساسی را کم دارد، چیزهایی که در گوشی‌های مدرن دیگر پیدا می‌شوند.

آیفون 11 شاید یک دوربین اولترا واید، حالت شب و قابلیت شارژ سریع (نسخه پرو) داشته باشد اما هنوز یک محصول کامل نیست و چند ویژگی نسبتا مهم در آن غایب است.

اپل همیشه در اضافه‌ کردن ویژگی‌های جدید به گوشی‌های آیفون، به تدریج پیش می‌رود. البته این تاخیر معمولا عمدی است، در واقع آن‌ها همیشه منتظر می‌مانند تا یک تکنولوژی به تکامل برسد و هنگامی که جواب خود را پس داد و قابل اعتماد شد، آن را اضافه می‌کنند. به همین دلیل است که گوشی آیفون 11 در واقع یک گوشی موقتی در نظر گرفته می‌شود، حداقل تا زمانی که اپل، ویژگی‌های مرسوم دیگر گوشی‌های هوشمند را به سرزمین خود بیاورد.

شش ویژگی اساسی غایب در آیفون 11 – iPhone 11

معمولا در هنگام معرفی یک آیفون جدید، اکثر مخاطبان یک سوال را تکرار می‌کنند:«آیا اپل در نهایت آن ویژگی گوشی‌های دیگر را اضافه خواهد کرد؟». در رابطه با آیفون 11، اپل در واقع تعدادی از ویژگی‌های مورد انتظار را به آن اضافه کرده است. مانند دوربین اولترا واید و حالت شب که قطعا کارآمد خواهند بود و البته شارژ سریع، حداقل برای آیفون 11 پرو. بعضی از ویژگی‌های عادی این روزها، همانند یو اس بی تایپ سی و یک صفحه نمایش روان و سریع، چیزی بود که در این نسخه نیز وجود ندارد. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به دلایل مختلف در آیفون جدید وجود ندارند اما اگر در نهایت اضافه شوند، ما با آیفون متفاوتی رو به رو خواهیم بود. به همین دلیل است که باز هم تکرار می‌کنیم، آیفون 11 همانند یک گوشی موقتی است، تا زمانی که شرکت سازنده، این ویژگی‌های کلیدی را به آیفون‌هایش بیاورد.

– یو اس بی Type-C

آیفون 11

در این روزها وقتی به مسئله شارژ کردن می‌پردازیم، یو اس بی تایپ C یک قابلیت عادی و بدیهی است. تقریبا همه موبایل‌های اندرویدی از آن بهره می‌برند و حتی آی پاد پرو و لپ تاپ‌های مک بوک پرو خود شرکت اپل دارای یو اس بی تایپ C هستند! قطعا دارندگان آی پاد یا مک بوک، خوشحال می‌شوند که از همان شارژر و کابل برای شارژ آیفون خود نیز استفاده کنند. اما متاسفانه، هنوز هم برای شارژ گوشی‌های اپل، به کابل لایتنینگ نیاز دارید.

البته وضعیت آیفون 11 پرو بهتر است. نسخه پرو، با یک فست شارژر 18 واتی و یک مبدل یو اس بی تایپ سی به کابل لایتنینگ عرضه می‌شود. این بدین معناست که می‌توانید آیفون را مستقیما به پورت یو اس بی Type-C لپ تاپ مک بوک پرو خود متصل کنید، آن‌ هم بدون نیاز به آداپتور.

اپل این مبدل‌ها را باید در سال 2016 عرضه می‌کرد، همان زمان که مک بوک پروهای دارای یو اس بی تایپ سی را معرفی کرده بود. اما دیر عرضه کردن بهتر از هرگز عرضه نکردن است، این طور نیست؟

– صفحه نمایش سریع‌تر و روان‌تر

آیفون 11

اگر یک چیز می‌توانست گوشی‌های iPhone 11 را غیر قابل توقف کند، آن صفحه نمایش‌ 90 هرتزی (Hz) بود.

این گوشی از صفحه نمایش 60 هرتزی بهره می‌برد که خوب است اما صفحه نمایش‌های 90 هرتزی سریع‌تر و روان‌تر هستند و تاثیر زیادی در احساسی که یک گوشی به شما می‌دهد، دارند. شاید یک ضرورت نباشد اما از آنجایی که گوشی‌های وان پلاس، ریزر و ایسوس با صفحه نمایش 90 هرتزی عرضه خواهند شد، گوشی‌های اپل (و حتی نام‌های بزرگ دیگر همچون سامسونگ) با همه طراحی‌های زیبا و تکنولوژی‌های مختلف، قدیمی به نظر می‌رسند.

البته شاید اپل دلیل قابل توجهی برای این کار داشته باشد. صفحه‌ نمایش‌های این چنینی، باتری بیشتری استفاده می‌کنند. اپل در مورد عمر باتری iPhone 11 شعارهای زیادی داده است و شاید طرفداران، عمر باتری را به صفحه نمایش 90 هرتزی ترجیح دهند، خصوصا وقتی که صفحه نمایش 60 هرتزی هم به اندازه کافی خوب جلوه می‌کند.

برای کسانی که نمی‌دانند، Hz به ری‌فرش ریت یا همان نرخ تازه‌سازی اشاره دارد. هرچه قدر این نرخ بالاتر باشد، فریم‌های بیشتری در ثانیه بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند. وقتی نرخ تازه‌سازی و فریم‌ در ثانیه بالاتر باشد، انیمیشن‌های باز یا بسته شدن نرم افزارها و بخش‌های مختلف گوشی روان‌تر به نظر می‌رسند. این در نهایت باعث می‌شود که گوشی به شما حس بهتر و پریمیوم‌تری بدهد.

– طراحی بدون ناچ

آیفون 11

اپل باید راهی برای پنهان کردن دوربین سلفی و سنسورهای تشخیص چهره و باقی در پشت صفحه پیدا کند. ما هنوز نمی‌دانیم که اپل از ناچ راضی است یا در تلاش است تا راهی پیدا کرده و بدون کاهش کیفیت دوربین سلفی و سنسور فیس آی دی، بتواند یک طراحی بدون ناچ ارائه دهد.

طراحی بدون ناچ در حال حاضر امکان پذیر است، همانند وان پلاس 7 پرو که فوق العاده به نظر می‌رسد. دوربین سلفی در وان پلاس مخفی است و هنگامی که به آن نیاز داشته باشید، از بالای گوشی بیرون می‌آید.

اما اپل از سنسور تشخیص چهره نیز بهره می‌برد که از دوربین سلفی پیشرفته‌تر است و فضای زیادی را اشغال می‌کند. مخفی کردن این سنسورها کار سختی است؛ آن قدر سخت که گوگل تصمیم گرفته برای گوشی گوگل پیکسل 4، به همان سبک و سیاق گذشته بازگردد تا بتواند تکنولوژی رادار سولی (Soli) را برای تشخیص چهره لحاظ کند.

– سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای (in-display)

آیفون 11

تنها راهی که می‌توانیم آیفون بدون ناچ داشته باشیم، حذف سنسورهای تشخیص چهره و به طور کلی ویژگی فیس آی دی است. این خواسته بزرگی است اما اپل به جای آن، می‌تواند از سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای استفاده کند. وجود سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای باعث می‌شود تا نیازی به فیس آی دی نباشد.

مشخص است که اپل چرا تاکنون به سراغ آن نرفته است، این تکنولوژی هنوز در وضعیت ایده‌آلی قرار ندارد، خصوصا برای بخش‌هایی همچون سامانه پرداخت اپل (Apple Pay) که نیازمند تامین امنیت بالایی هستند.

ما این تکنولوژی را در گوشی‌های گلکسی اس 10 و نوت 10 سامسونگ داریم و کسانی که آن را امتحان کرده‌اند، اعتقاد دارند که به روانی و یکپارچگی سنسورهای اثر انگشت قدیمی نیست. شاید همه چنین حسی را نداشته باشند، اما مشخص است که سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای هنوز کمی کند و غیردقیق است.

اما تجربه فیس آی دی هم در گوشی‌های آیفون ایکس چندان خوب نبوده است! فیس آی دی آیفون ایکس هم در مقایسه با سنسورهای اثر انگشت، کند و غیر دقیق به نظر می‌رسد. باید دید این تکنولوژی بر روی آیفون‌های جدید چه عملکردی خواهد داشت.

 – شارژ وایرلس (بی‌سیم) معکوس

آیفون 11

ویژگی شارژ وایرلس معکوس در سال 2018، در گوشی‌های هواوی دیده شد و در سال 2019، به گوشی‌های گلکسی اس 10 و نوت 10 آمد. این ویژگی طراحی شده تا به شما اجازه دهد وسایل بی‌سیم دیگر خود همچون یک ساعت هوشمند یا هدفون بی‌سیم را با کمک گوشی خود شارژ کنید. کافی است گزینه ‌مربوطه را در گوشی فعال کنید و هر زمان که گوشی شما با یک دیوایس دیگر که از قابلیت شارژ بی سیم Qi پشتیبانی می‌کند برخورد کرد، فرایند شارژ شدن وسیله دوم به صورت خودکار آغاز می‌گردد.

شایعه شده بود که آیفون 11 دارای این ویژگی خواهد بود و دارندگان اپل واچ یا ایرپاد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند اما مشخصا چنین اتفاقی رخ نداد. نکته جالب دیگر این است که طبق شایعات، این گوشی در واقع دارای فن آوری شارژ وایرلس معکوس است اما اپل به صورت نرم افزاری آن را غیرفعال کرده است. اگر این شایعه واقعیت داشته باشد، آن وقت می‌توان انتظار داشت که با انتشار یک آپدیت در آینده نزدیک، این ویژگی در اختیار دارندگان گوشی مذکور قرار گیرد.

– عدم پشتیبانی از اینترنت 5G

آیفون 11

شاید برای بسیاری ناامید کننده باشد که iPhone 11 از اینترنت 5G پشتیبانی نمی‌کند، آن هم در حالی که نسل پنجم شبکه تلفن همراه در زمینه ارتباطات بی‌سیم، به زودی به یک استاندارد تبدیل خواهد شد.

اینترنت 5G وعده سرعتی را داده است که اگر در دسترس شما قرار گیرد، انتظار کشیدن برای چیزهای مختلف، به خاطرات می‌پیوندد. از سوی دیگر، نسل پنجم هنوز فراگیر نشده است و تنها در چند شهر (آن‌ هم تنها در بخش‌هایی خاص!) در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

با این تفاسیر، مشخص است که پشتیبانی آیفون 11 از اینترنت 5G حداقل در سال 2019، یک مسئله اجباری نیست. آن هم وقتی قیمت گوشی را بالاتر می‌برد و هنوز زیرساخت‌های شبکه 5G آماده نیست تا همه جا از آن استفاده کنید.

نظر شما در مورد آیفون 11 چیست‌؟ کدام ویژگی اساسی در آن وجود ندارد؟ 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. طراحی گوشی اش عالیه از نظر من

  2. بابا طراحی پشتش رو درست کنه بقیش بخوره تو سر اپل و تیم کوک

  3. وا
    مگه اپل رقیبه ؟!

  4. چ مقاله بیخودی بود الان گفتم ببینم چی نوشتبن
    اخه تابپ سی واسه چیشه اپل

  5. در مقابل رقباش اصلا و ابدا ارزش خرید نداره مخصوصا جلوی میت 30 پرو.