قیمت خودرو

افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر قیمت خودرو می‌گذارد؟

با توجه به اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، در خصوص قیمت خودرو شایعه‌های مختلفی مطرح شده است، اما این افزایش نرخ بنزین چه تاثیری بر قیمت ماشین می‌گذارد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با افزایش قیمت بنزین به دلیل اثر تورمی آن قیمت بسیاری از کالاها نیز با افزایش مواجه خواهد شد. کارشناسان بنزین را جزو کالاهای استراتژیک می‌دانند که افزایش قیمت آن بر روی زندگی مردم تاثیر مستقیم می‌گذارد. از این رو آیا باید منتظر افزایش قیمت ماشین باشیم یا اینکه با کاهش استقبال مردم از خرید خودرو شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

آیا قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند؟

در ادوار اخیر هر زمانی که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، قیمت خودروهای بنزینی به خصوص خودروهای پرمصرف نیز با کاهش مواجه شد، اما قیمت خودروهای کم مصرف کاهش پیدا نکرد و حتی احتمال افزایش قیمت این نوع از خودروها وجود دارد. فعالان بازار بر این باورند که قیمت خودروهای هیبریدی که قیمت آنها در حال حاضر نیز بسیار نجومی است با شرایط فعلی تغییری پیدا نخواهد کرد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اگر قیمت خودروهای کم مصرف و ارزان‌قیمت نیز با کاهش مواجه شود، این کاهش قیمت موقتی خواهد بود و پس از اینکه شرایط به حالت عادی بازگشت، افزایش قیمت بنزین آزاد باعث می‌شود قیمت خودروهای کم مصرف که کاهش یافته مجددا به قیمت عادی خود برگردند. همچنین اگر قیمت خودرو اعم از پرمصرف و کم مصرف کاهش پیدا نکند، افراد متوسط و ضعیف جامعه بیش از پیش با فشار مواجه خواهند شد.

برای مثال اگر مالک یک خودرو پراید که ظرفیت باک آن 30 لیتر بنزین است، قصد داشته باشد از تهران به رشت مسافرت کند، به طور کلی در رفت و برگشت حدود 650 کیلومتر را طی خواهد کرد؛ با توجه به اینکه سایپا مصرف سوخت پراید به ازای هر 100 کیلومتر را 7 لیتر اعلام کرده است، این خودرو به 50 لیتر بنزین نیاز دارد که مالک این خودرو با قیمت 3 هزار تومان به ازای هر لیتر باید حدود 150 هزار تومان هزینه کند. بنابراین چنین هزینه سوختی برای قشرهای ضعیف جامعه سنگین بوده و برای آنها سفر یک روزه به شمال دشوار خواهد شد.

گفتنی است فعلان بازار پیش‌بینی کرده‌اند قیمت خودروهای پرمصرف چون تیانا، نیسان پیکاپ، پاژن، کادنزا، سورنتو، تویوتا FJ، تویوتا پرادو، مورانو، بی ام و X3 اتاق قدیم، بی ام و X5، جنسیس کوپه، جنسیس، ماکسیما و آزرا 6 سیلندر طی روزهای آینده با کاهش اندکی روبه‌رو می‌شوند.