فناوری دوربین زیر نمایشگر

مدیرعامل ردمی در مورد فناوری دوربین زیر نمایشگر می‌گوید

مدیرعامل شرکت چینی ردمی صحبت‌های تازه‌ای را در مورد فناوری دوربین زیر نمایشگر ارائه کرده است که نشان می‌دهد فاصله‌ی زیادی با رسیدن به تولید انبوه این فناوری باقی مانده است.

شن ییرن، مدیرعامل شرکت اوپو ماه گذشته خبر داد که از این ماه گوشی اوپو فایند ایکس 2 به تولید انبوه خواهد رسید. بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که شاهد حضور یک دوربین در زیر نمایشگر این گوشی باشیم. اما امروز لو ویبینگ، مدیرعامل شرکت ردمی صحبت‌هایی را در مورد فناوری دوربین زیر نمایشگر انجام داده است. او عنوان کرده که با ظرفیت‌های فنی کنونی، ترکیب نمایشگر و دوربین با یکدیگر غیرممکن است. همچنین مسیر طولانی تا به تولید انبوه رسیدن محصولی با بهره‌گیری از این فناوری وجود دارد.

لو ویبینگ می‌گوید به کار گیری دوربین درون نمایشگر (CUP) می‌تواند به دستیابی به نمایشگر تمام صفحه‌ی واقعی٬ بدون قربانی کردن فضایی از نمایشگر در گوشی‌های هوشمند منجر شود. اما مشکلات زیادی سر راه به کار بردن این فناوری با توجه به فناوری‌های نمایشگر کنونی وجود دارد. به عبارت ساده‌تر٬ این فناوری بین تراکم پیکسلی و انتقال یک نمایشگر تضادی را ایجاد می‌کند.

چرا شانس به تولید انبوه رسیدن فناوری دوربین زیر نمایشگر کم است؟

تراکم پیکسلی کنونی حدود 400ppi است و در این سطح از حساسیت پیکسل٬ انتقال نور دوربین بسیار کم است. این تاثیر بسیار مهمی روی عکس‌ها می‌گذارد. اگر تراکم پیکسلی پایین باشد٬ انتقال نور افزایش پیدا می‌کند. بنابراین شکاف بزرگی بین تراکم پیکسلی در دوربین و نمایشگر وجود دارد. به نوبه خود٬ این امر باعث بروز پدیده‌هایی مانند لکه‌های رنگی در ناحیه‌ی دوربین می‌شود.

به همین خاطر٬ با ظرفیت‌های فنی کنونی دستیابی به راه حل موثری که بتواند هم نمایشگر و هم دوربین را در نظر بگیرد٬ غیرممکن است. گرچه شیائومی موفق شد در سال 2019 به یک فناوری مبتنی بر دوربین‌های درون نمایشگر دست پیدا کند٬ اما هنوز از دستیابی به تولید انبوه آن فاصله‌ی زیادی دارد.