مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا با هواوی پی 30 پرو و گلکسی نوت 10 پلاس

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا با هواوی پی 30 پرو و گلکسی نوت 10 پلاس بهتر توان دوربین پرچمدار تازه وارد سامسونگ را نشان می‌دهد. دوربین، اصلی‌ترین نقطه قوت Galaxy S20 Ultra به شمار می‌رود.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، پرچمداری غول‌پیکر با نمایشگر سوپر امولد بسیار باکیفیت 6.9 اینچی و دارای توان پردازشی فوق‌العاده به لطف استفاده از تراشه اسنپدراگون 865 و 12 گیگابایت رم است. با این حال، در بررسی این گوشی، هیچ چیز به اندازه دوربین آن جلب توجه نمی‌کند!

وجه تمایز این گوشی با سایر پرچمدارانی که به سنسورهایی با رزولوشن بالا و قادر به ثبت عکس‌های باکیفیت مجهز شده‌اند، داشتن وضوح تصویر 108 مگاپیکسل و توانایی زوم دیجیتالی تا 100 برابر است. سامسونگ حالت زوم فضایی دوربین پرچمدارش را Space Zoom نام‌گذاری کرده است.

هواوی پی 30 پرو یکی از اولین گوشی‌هایی بود که قابلیت زوم بدون کاهش کیفیت بیشتر از دو الی سه برابر را فراهم کرد. به همین دلیل رقیب خوبی برای مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا محسوب می‌شود. سومین رقیب در این مطلب، سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس است. به وسیله بررسی عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی بهتر به تفاوت زوم اپتیکال 2 برابری با 5 برابری و 10 برابری پی خواهیم برد.

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا

در قسمتی دیگر از مقایسه، رقیب دیگری را وارد کردیم. شیائومی می نوت 10 که در بازارهای خارج از چین با نام شیائومی می 10 شناخته می‌شود، اولین گوشی مجهز به سنسور دوربین موبایل 108 مگاپیکسلی است. به همین دلیل تنها رقیب برای ارزیابی کیفیت عکس‌های با رزولوشن بسیار بالای گلکسی اس 20 اولترا به شمار می‌رود.

قبل از مقایسه عکس‌های گرفته شده با سه دوربین Galaxy S20 Ultra و همچنین Huawei P30 Pro و Galaxy Note 10 Plus در حالت زوم، بد نیست به مقایسه عکس‌های آن‌ها در شرایط عادی بپردازیم.

با توجه به افزایش رقابت بین گوشی سازان برای افزایش توانایی دوربین پرچمداران خود به منظور گرفتن عکس‌هایی باکیفیت حین نبود نور طبیعی در محیط و مخصوصا تاریکی شب، در صحنه دوم، چنین شرایطی را برای مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا با دو مدل دیگر انتخاب کردیم.

مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا از نظر قابلیت زوم

سه عکس اولین و دومین ردیف در بالا را در نظر بگیرید. در این دو صحنه، به اندازه دو برابر بزرگنمایی انجام دادیم. این حداکثر میزان زوم اپتیکال لنز سنسور ثانویه دوربین گلکسی نوت 10 پلاس است. به عبارتی در این میزان، بزرگنمایی حداکثری، با کمترین میزان کاهش کیفیت صورت می‌گیرد. لنز سنسور دوم دوربین گلکسی نوت 10 پلاس تله فوتو نام داشته و لنز مخصوص زوم گلکسی اس 20 اولترا و هواوی پی 30 پریسکوپی شناخته می‌شود.

برای مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا از نظر عملکرد باید بدانید از لنز پریسکوپی به منظور دریافت داده از مرکز فریم استفاده کرده و اطلاعات مربوط به پیرامون آن را از سنسور 108 مگاپیکسلی اصلی دریافت می‌کند. با این ترفند، اگرچه مرکز فریم بسیار شارپ و پرجزییات دیده می‌شود،‌ اما با دور شدن از مرکز، از میزان شارپنس کاسته خواهد شد. در این صحنه، دوربین هواوی پی 30 پرو عملکرد تقریبا مشابهی داشت.

اگرچه سامسونگ، دوربین پرچمدار سال 2020 خود را قادر به بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تا 10 برابر خطاب می‌کند، اما زوم 10x از نوع هیبریدی – اپتیکال است. حداکثر بزرگنمایی اپتیکال خالص این دوربین، 4 برابر است. حین زوم 4 برابری، از نظر شارپنس و کنتراست، عکس دوربین گلکسی اس 20 اولترا در مقایسه با هواوی پی 30 پرو وضعیت بهتری دارد.

در ردیف اول روی دیوارها، در عکس گرفته شده با دوربین Galaxy S20 Ultra جزئیات بیشتری دیده می‌شود. در ردیف دوم، عکس‌های به ثبت رسیده با همین دوربین موبایل مجددا جزئیات بیشتری از کوه‌های واقع در دور دست ارائه می‌کنند. طبق انتظار دوربین سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس در این مرحله قادر به پا به پا شدن با دو گوشی دیگر نیست، چرا که در بزرگنمایی 4 برابری از حداکثری توانایی لنز تله فوتو آن عبور کرده و وارد زوم دیجیتالی شده‌ایم.

بهترین کیفیت عکس حین بزرگنمایی در دوربین هواوی پی 30 پرو حین زوم 5 برابری حاصل می‌شود. در این مرحله، کیفیت عکس گرفته شده با دوربین پرچمدار هواوی از عکس دوربین گلکسی اس 20 اولترا بیشتر است، هر چند این اختلاف چندان زیاد نیست. با دقت و ریزبینی در عکس گرفته شده با دوربین هواوی پی 30 پرو، روی دیوار و مخصوصا دیوار جزئیات بیشتری مشاهده خواهید کرد.

در صحنه دوم، هواوی پی 30 پرو بعد از زوم 5 برابری جزئیات کمتری از کوه‌های اطراف به ثبت رسانده است، هر چند از نظر کنتراست، وضعیت بهتری دارد. مجددا گلکسی نوت 10 پلاس با توجه به استفاده از زوم دیجیتالی در حالت 5x قادر به رقابت با دو دوربین موبایل دیگر نیست.

هیچ کدام یک از این دوربین‌های موبایل قادر به زوم اپتیکال 10 برابری نیست، اما به محض این که وارد محدوده زوم دیجیتالی می‌شوید، اختلاف به جای افزایش، کاهش پیدا می‌کند! مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا در زوم 10x نشان داد برتری آن در مقایسه با دو دوربین دیگر نسبی است. این در حالی است که با توجه به اندازه درشت سنسور دوربین این گوشی، انتظار بیشتری داشتیم.

در زوم 30 برابری گلکسی نوت 10 پلاس را حذف کردیم. در این مرحله مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا با دوربین هواوی پی 30 پرو معنی پیدا می‌کند. در زوم 30x دوربین Galaxy S20 Ultra با اختلافی قابل توجه دوربین Huawei P30 Pro را پشت سر می‌گذارد. دوربین گوشی‌های هوشمند عادی، حتی آن‌هایی که به لنز تله فوتو با قابلیت زوم اپتیکال 2 یا 3 برابری مجهز هستند، هرگز نمی‌توانند در 30x بزرگنمایی، عکس‌هایی با این کیفیت به ثبت برسانند.

سامسونگ، دوربین گوشی گلکسی اس 20 اولترا را قادر به زوم 100 برابری با کمترین میزان کاهش جزئیات خطاب می‌کند. این حالت با نام Space Zoom شناخته می‌شود. در آن سو حداکثر میزان زوم دوربین هواوی پی 30 پرو 50 برابر است. همانطور که پیشتر در تیزرهای تبلیغاتی پرچمدار سال 2020 سامسونگ دیده بودیم، در زوم 100x فقط می‌توانید به دیدی کلی از منظره‌ای بسیار دور دست پیدا کنید و عکس گرفته شده در این حالت، عملا بدون استفاده است. عکس با زوم 50x دوربین هواوی پی 30 پرو نیز در وضعیت مشابهی قرار می‌گیرد.

مقایسه دوربین Galaxy S20 Ultra در تاریکی شب

داشتن سنسور کوچک، توانایی برای دریافت نور از محیط را در گوشی‌های هوشمند کاهش داده است. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین چالش‌های آن‌ها در مقایسه با دوربین‌های دیجیتالی، عدم توانایی برای گرفتن عکس‌های شفاف در تاریکی و حین نبود نور طبیعی است. محدودیت دیگر آن‌ها، عدم امکان استفاده از لنزی با فاصله کانونی بالا روی سنسور دوربین محسوب می‌شود، چرا که به افزایش شدید ضخامت بدنه منجر خواهد شد.

حال با ادغام این محدودیت‌ها، وضعیت وخیم می‌شود؛ در این قسمت از مقایسه تصمیم داریم توانایی دوربین سه گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس و هواوی پی 30 پرو، حین زوم در تاریکی شب را بررسی کنیم! در دو صحنه پایین، هیچ زومی صورت نگرفته و به همین دلیل عکس‌ها با استفاده از سنسور رنگی اصلی دوربین گوشی‌ها گرفته شده‌اند.

در حالت بزرگنمایی 2 برابری، دوربین گلکسی نوت 10 پلاس عملکرد بهتری در مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا ارائه کرد. همانند وضعیتی که در نمونه عکس‌های بالاتر در روشنایی روز مشاهده شد، در مرکز فریم، عکس شارپ است، اما با دور شدن از مرکز و رسیدن به لبه‌ها شارپنس کاهش پیدا می‌کند. دلیل این امر، دخالت سنسور رنگی برای دادن اطلاعات به سنسور دارای لنز پریسکوپی است. در عکس به ثبت رسیده با دوربین گلکسی نوت 10 پلاس وضعیت در سرتاسر فریم یکسان است.

در دوربین Galaxy Note 10 Plus به وسیله فعال‌سازی حالت عکاسی در شب، کیفیت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد، اما Night Mode گلکسی اس 20 اولترا روی عکس گرفته شده با Galaxy S20 Ultra تاثیری نداشت! عکس‌های دارای پسوند NM بعد از فعال‌سازی حالت عکاسی در شب داخل نرم افزار دوربین ثبت شده‌اند.

اما باید دید با افزایش میزان بزرگنمایی، وضعیت چگونه پیش خواهد رفت. در عکس‌های با زوم 4 برابری در حالت عادی (بدون فعال‌سازی حالت اختصاصی عکاسی در شب) عکس ثبت شده با دوریین گلکسی اس 20 اولترا با اختلافی قابل توجه وضعیت بهتری دارد. شارپ‌ترین عکس در مقایسه با دو دوربین موبایل دیگر توسط پرچمدار سال 2020 سامسونگ به ثبت رسیده و از نظر محدوده دینامیکی نیز در وضعیت بهتری قرار دارد. دوربین هواوی پی 30 پرو در زوم 4x عملکرد ضعیفی در دریافت نور نشان داد و محدوده دینامیکی عکس گرفته شده با دوربین آن بسیار پایین است.

در عکس گلکسی نوت 10 پلاس با وجود افزایش نویز، روشنایی قابل قبول بوده و محدوده دینامیکی در وضعیتی مناسب قرار دارد. همچنین با وجود وارد شدن دوربین به محدوده زوم دیجیتالی، جزئیات چندان از بین نرفته است. روی هم رفته، عملکرد دوربین Galaxy Note 10 Plus حین زوم 4 برابری در تاریکی شب، بیشتر از حد انتظار بود. البته در صورت استفاده از سنسور رنگی اصلی (فاقد لنز تله فوتو) برای بزرگنمایی 4 برابری، کیفیت کاهش شدیدی خواهد داشت.

با فعال‌سازی حالت عکاسی در شب، تغییراتی دیده می‌شود. دوربین هواوی پی 30 پرو با فعال‌سازی Night Mode توانست نور بیشتری از محیط جذب کند، هر چند همچنان محدوده دینامیکی آن قابل قبول نیست. همچنین با وجود توانایی لنز پریسکوپی آن برای بزرگنمایی اپتیکال 4 برابری، جزئیات قابل توجهی از محیط ثبت نشده است. در عکس دوربین گلکسی اس 20 اولترا، در مقایسه با زمان خاموش بودن نایت مود، سایه‌ها کمی روشن‌تر شده و نویز کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل جزئیات بیشتری قابل مشاهده است.

دوربین گلکسی نوت 10 پلاس مجددا به وسیله فعال‌سازی Night Mode عکس بسیار خوبی گرفت. عکس در اینجا در مقایسه با زمان خاموش بودن حالت نام برده روشن‌تر شده و نویز، کاهش نسبی داشته است.

با افزایش زوم به 5 برابر، از آن جایی که دوربین هواوی پی 30 پرو به سنسور دارای لنز پریسکوپی تکیه می‌کند، جزئیات عکس‌‌ها افزایش پیدا کرده است. با این حال، از نظر دریافت نور و محدوده دینامیکی، دوربین هنوز عملکرد خوبی نداشته و قسمت‌هایی که نورپردازی روی آن‌ها به خوبی صورت گرفته است، همچنان داخل تصویر تاریک دیده می‌شوند. به وسیله ویرایش عکس بعد از ثبت کردن آن می‌توان این مشکلات را از بین برد، اما هدف اصلی در مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا با چند رقیب دیگر، یافتن دوربین دارای قابلیت گرفتن عکس‌های بهتر بدون ویرایش است.

در اولین صحنه، نویز عکس گرفته شده با دوربین گلکسی نوت 10 پلاس باز هم افزایش یافته است. در دومین صحنه وضعیت بدتر است، چرا که برخلاف صحنه اول، این مرتبه از لنز تله فوتو استفاده نشد و 5 برابر زوم، تمام دیجیتالی صورت گرفت. در دو صحنه زیر، دوربین Samsung Galaxy S20 Ultra از همه نظر عملکرد بهتری به نمایش گذاشت.

وقتی حالت عکاسی در شب فعال شد، وضعیت در زوم 5x با زوم 4x تفاوتی نداشت. دوربین هواوی پی 30 پرو هنوز در دریافت نور از محیط دچار مشکل است. این در حالی است که پیش از این، هواوی پی 30 پرو را مجهز به یکی از بهترین دوربین‌های موبایل برای عکاسی از مناظر تاریک می‌دانستیم.

این بخش از مقایسه دوربین گلکسی اس 20 اولترا نشان داد در تاریکی، حین بزرگنمایی 2 برابری، کیفیت عکس‌های آن بهتر از تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی نوت 10 پلاس نیست. در این حالت، گلکسی نوت 10 پلاس با اختلافی قابل توجه عملکرد بهتری عرضه می‌کند! در زمان بزرگنمایی 4 الی 5 برابری، سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا از اصلی‌ترین رقیب خود یعنی هواوی 30 پرو (به خاطر داشتن لنز پریسکوپی) عملکرد به مراتب بهتری ارائه می‌کند.

مقایسه عکس‌های 108 مگاپیکسلی گلکسی اس 20 اولترا

شیائومی می نوت 10 اولین گوشی هوشمند دارای سنسور دوربین موبایل 108 مگاپیکسلی است. از آن جایی که این سنسور دوربین توسط سامسونگ توسعه پیدا کرده، از همان ابتدا در انتظار به کار رفتنش در یک پرچمدار ساخت دست غول کره‌ای به منظور بررسی دوربین آن با شیائومی می نوت 10 بودیم.

می نوت 10 - گلکسی اس 20 اولترا

با افزایش رزولوشن به 108 مگاپیکسل، هر دوربین دارای چالش‌های خود برای مدیریت جزئیات است. دوربین گلکسی اس 20 اولترا در حدس رنگ‌ها دقیق عمل نکرده و به همین دلیل عکس‌های دارای رزولوشن بالا، دقیقا واقعیت صحنه را منعکس نمی‌کنند.

در دوربین شیائومی می نوت 10، فیلتر Quad Bayer بهتر جزئیات را تفسیر کرده و رنگ‌ها را حدس می‌زند. البته در تصاویر گرفته شده با دوربین پرچمدار چینی نیز همچنان مصنوعاتی در قسمت‌هایی از فریم دیده می‌شود، اما روی هم رفته، عکسی با جزئیات و کیفیت بهتر به ثبت رسانده است.

در صحنه دوم، انتخاب برنده دشوار می‌شود. در اطراف ساعت یا روی دیوار، جزئیات ثبت شده توسط هر دوربین از دیگری بیشتر نیست. با ریز شدن در دو عکس زیر متوجه خواهید شد نحوه پردازش تصویر در دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا کمی کار را خراب کرده است.

در سومین صحنه، رنگ‌ها در عکس گرفته شده با دوربین گلکسی اس 20 اولترا کمی شاداب‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسند. با این حال در تصویر ثبت شده با دوربین شیائومی می نوت 10، تاور کرین (جرثقیل) قرار گرفته در دور دست دارای جزئیات بیشتری است.

در عکس‌های زیر، رزولوشن از 108 مگاپیکسل به وسیله تکنیک Pixel-Binning کاهش پیدا کرده است. شیائومی همانند دیگر گوشی‌های هوشمند دارای سنسوری با رزولوشن بالا (48 مگاپیکسلی‌ها)، با نسبت 4 در 1 از Pixel-Binning استفاده می‌کند، به همین دلیل وضوح تصویر 27 مگاپیکسل است. در سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا نسبت 9 در 1 بوده و رزولوشن به 12 مگاپیکسل تقلیل پیدا می‌کند. در یکی از مطالب پیشین به مقایسه نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا در رزولوشن 108 مگاپیکسلی در برابر 12 مگاپیکسلی پرداختیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*