اخبار دروغ درباره ویروس کرونا

کمپین 7 شبکه‌ی اجتماعی برای مقابله با اخبار دروغ درباره ویروس کرونا

شبکه‌های اجتماعی تبدیل به بازیچه دست افراد بی‌سواد به منظور انتشار اخبار دروغ درباره ویروس کرونا شده‌اند! این اخبار غلط درباره کروناویروس، از چند جهت به مردم آسیب وارد می‌کنند.

ویروس کرونا این روزها تیتر اول همه رسانه‌های خبری است و در بیشتر شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌های مربوط به آن به شدت داغ هستند. مردم سراسر دنیا به خاطر شیوع این بیماری به شدت ابراز نگرانی می‌کنند. حال شایعه‌پراکنی و انتشار اخبار دروغ در شبکه‌های اجتماعی وضعیت را برای آن‌ها بدتر کرده است. هفت شبکه اجتماعی و وب سایت پربازدید دنیا با امضای یک توافق‌نامه تصمیم گرفتند پلتفر‌م‌های خود از پست‌ها و مطالب غلط و دروغین مربوط به بیماری جدید پاک کنند.

ضربه شدید اخبار دروغ درباره ویروس کرونا به جوامع

انتشار اخبار دروغ درباره ویروس کرونا از چند جنبه به شدت به مردم آسیب وارد می‌کند. اخبار ناصحیح با آتش تند، استرس شدیدی به جان مردم انداخته و سبب بروزی بیماری‌های روحی – روانی جدی در آن‌ها می‌شوند. از طرفی در این بازه زمانی که همه باید سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند، استرس و اضطراب به شدت خطرناک است.

یک سری دیگر از مطالب غیر علمی و ناصحیح درباره ویروس جدید به مردم اطلاعات غلط داده و آن‌ها را گمراه می‌کند. به این ترتیب افراد خود را در معرض ابتلا به بیماری کووید 19 قرار خواهند داد.

بر اساس گزارش جدید ZDNet، هفت شبکه اجتماعی و وب سایت بزرگ دنیا به تازگی برای مقابله با انتشار اخبار دروغ درباره ویروس کرونا با یکدیگر دست همکاری داده‌اند. این وب سایت‌ها شامل فیس بوک، گوگل، لینکدین، مایکروسافت، ردیت، توئیتر و یوتیوب است.

این وب سایت‌ها تصمیم دارند در شرایط حساس کنونی بهتر ارتباط کاربران با یکدیگر را میسر کرده و آن‌ها را از اخبار و اطلاعات غلط درباره کووید 19 دور نگه دارند. از طرفی دیگر، این وب سایت‌ها تلاش در جهت افزایش تولید محتواهای علمی و صحیح به منظور اطلاع‌رسانی را افزایش داده‌اند. آن‌ها تصمیم دارند در این مسیر با دولت آمریکا، آژانس‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین دیگر سازمان‌های ضروری همکاری کنند. هفت وب سایت نام برده از دیگر پلتفرم‌ها، وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دعوت کردند به طرح مقابله با شایعه‌پراکنی و از طرفی تولید محتوای پایش شده درباره ویروس کرونا بپیوندند.

یک شایعه که به شدت در سرتاسر ایالت متحده آمریکا جنجال به پا کرد، دستور دونالد ترامپ به منظور قرنطینه کل کشور بود. این شایعه به سرعت دست به دست شد و کاربران زیادی بعد از شنیدنش، تلاش کردند موضوع را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. شورای امنیت ملی آمریکا (NSC) خیلی سریع به وسیله انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد خبری از قرنطینه سراسری نیست. در ادامه از مردم درخواست شد اخبار صحیح مربوط به کروناویروس را فقط از طریق مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیردار در ایالات متحده دنبال کنند.

اخبار دروغ درباره ویروس کرونا

شبکه‌های اجتماعی بزرگ همچون فیس بوک و توئیتر مدتی است با جدیت مشغول غربالگری در پلتفرم‌های خود بوده و پیام‌های غیر علمی و ناصحیح که به مطالبی همچون تئوری‌های توطئه می‌پردازند را حذف می‌کنند. گوگل در حرکتی مشابه، همه اپلیکیشن‌های نامناسبی که اخیرا با محوریت کروناویروس توسعه یافته و منتشر شده‌اند را از گوگل پلی استور پاک کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اصلا نباید به این شایعات توجهی کرده
    باید همه جیز و خوند ولی باور نکرد