کنفرانس WWDC 2020 اپل

جمع‌بندی کنفرانس WWDC 2020 اپل ؛ از آی او اس 14 تا تراشه کامپیوتری اپل

کنفرانس WWDC 2020 اپل نیز سرانجام برگزار شد. اپل در این رویداد از آی او اس 14، مک او اس جدید و دیگر سیستم‌عامل‌های محصولات خود رونمایی کرد.

کنفرانس توسعه دهندگان اپل برای نخستین بار در طول تاریخ به صورت کاملاً آنلاین برگزار شد. مقصر اصلی این اتفاق را می‌توان شیوع کروناویروس از چین دانست، اما این بدان معنا نیست که هیچ چیز بزرگی توسط غول کوپرتینویی معرفی نشد. هرچند تمرکز اصلی کنفرانس WWDC (توسعه دهندگان اپل) روی دستاوردهای نرم افزاری شرکت اپل و ارتباط با توسعه دهندگان برای تولید محصولات تازه‌ی پلتفرم‌های این شرکت است، اما این شرکت با یک رونمایی سخت افزاری ما را شگفت زده کرد.

جمع‌بندی کنفرانس WWDC 2020‌ اپل

اگر این کنفرانس را از دست داده‌اید نگران نباشید، ما در این مقاله به جمع‌بندی کنفرانس WWDC 2020‌ اپل خواهیم پرداخت و شما را با هر آنچه در این رویداد اتفاق افتاده است آشنا خواهیم کرد.

آی او اس 14

کنفرانس WWDC 2020 اپل

در طول 10 سال گذشته، مهم‌ترین خبرها در مورد ستاره‌ی درخشان شرکت اپل، آیفون و سیستم عامل قدرت بخش آن،‌ iOS 14 بوده است. امسال اپل از آی او اس 14 رونمایی کرد و بخش عظیمی از نطق اصلی کنفرانس توسعه دهندگان خود را به توضیح قابلیت‌های جدید آن اختصاص داد. قابلیت‌های تازه‌ی iOS 14 به شرح زیر است.

  • ویجت‌های صفحه هوم: کاربران اندروید مدت‌هاست که عاشقانه از ویجت‌ها استفاده می‌کنند، اما کاربران آیفون چنین امکانی ندارند. خوشبختانه همراه با آی او اس 14 اپل این امکان را به کاربران خود خواهد داد تا بتوانند صفحه هوم آیفون خود را با تغییرات دلخواه همراه کنند.
  • کتابخانه‌ی اپلیکیشن: از آنجا که آی او اس برخلاف اندروید فاقد اپ دراور است، همه چیز در صفحه هوم به نمایش درمی‌آید. اپل با نسخه جدید آی او اس می‌تواند اپلیکیشن‌ها را به صورت کاملاً خودکار در گروه‌هایی مرتبط با یکدیگر دسته‌بندی کند.
  •  تصوثر در تصویر: آی او اس 14 به شما اجازه می‌دهد در کنار هر کاری که با آیفون خود انجام می‌دهید، در یک پنجره‌ی شناور به تماشای یک ویدیو نیز بپردازید.
  • اپلیکیشن‌های پیشفرض: یکی دیگر از قابلیت‌های تازه آی او اس، ارائه‌ی امکان تغییر اپلیکیشن‌های پیشفرض به کاربران است. به طور مثال شما می‌توانید مرورگر خود را از سافاری به کروم تغییر دهید.
  • پیام‌رسان اپل: سیستم پیام‌رسان اپل به کاربران اجازه‌ی ارسال پیام‌های گروهی را خواهد داد.
  • اپ کلیپس: اپل به کاربران آیفون‌ها اجازه خواهد داد پیش از دانلود کامل اپلیکیشن‌ها، با دانلود بخشی از آن‌ها بتوانند اپ‌ها را اجرا کرده و آزمایش کنند.
  • کار کی: شما می‌توانید از آیفون خود به عنوان سوئیچ اتومبیل خود استفاده کنید.

آیپد او اس 14

کنفرانس WWDC 2020 اپل

دومین سری از آیپد او اس که نسخه‌ی مستقل از آی او اس است، در کنفرانس WWDC 2020 اپل معرفی شد. این نسخه علاوه بر تمام قابلیت‌های جدید آی او اس 14 چند ویژگی منحصر به فرد را نیز شامل می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • سایدبار جدید: اپل با تغییر نسخه‌ی آیپد اپلیکیشن‌ها، استفاده از آن در صفحه‌ی بزرگ تبلت‌هایش را آسوده‌تر کرد. به طور مثال یک سایدبار جدید را به برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر Mail و Photos اضافه کرده است.
  • تشخیص دست‌خط: اکنون می‌توانید با اپل پنسل روی صفحه‌ی آیپد یادداشت کنید و آن متنی تایپ شده را به شما تحویل خواهد داد. این قابلیت Scribble‌ نام دارد.

مک او اس Big Sur

کنفرانس WWDC 2020 اپل

بخشی از نطق اصلی کنفرانس WWDC 2020 اپل به نسخه‌ی جدید سیستم عامل قدرت‌بخش کامپیوترهای اپل که macOS Big Sur نام دارد اختصاص داشت. اگر چه اپل این به‌روزرسانی را بزرگ‌ترین آپگرید از سال 2001 می‌داند، اما هیچ تغییر بنیادی در مورد چگونگی کارکرد آن وجود ندارد. در عوض تغییرات انبوهی در طراحی این سیستم عامل به وجود آمده و قابلیت‌های جدید از آی او اس به آیپد او اس انتقال پیدا کرده است.

در واقع اپل تلاش می‌کند چهره‌ی تمام سیستم عامل‌های خود از جمله iOS، iPadOS، watchOS، tvOS و macOS را تا حد ممکن شبیه به یکدیگر کند. همه چیز از آیکون‌ها گرفته تا رنگ‌ها و انیمیشن‌ها در macOS Big Sur الهام گرفته از دیگر سیستم‌عامل‌های شرکت اپل است.

واچ او اس 7

کنفرانس WWDC 2020 اپل

نسخه‌ی جدید سیستم عامل واچ او اس مخصوص ساعت‌های هوشمند اپل، واچ او اس 7 نام دارد. قابلیت‌های جدید زیادی به این سیستم عامل اضافه شده است، ولی هیچ یک از آن‌ها انقلابی نیستند. اپلیکیشن Workout اکنون نام جدید Fitness را به خود گرفته است، مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری ارائه می‌شود و همچنین می‌توانید واچ فیس‌هایتان را با خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید یا واچ فیس برندهای مختلف را دانلود کنید.

تی وی او اس 14

کنفرانس WWDC 2020 اپل

همچنین در کنفرانس WWDC 2020‌ اپل از نسخه جدید سیستم عامل تی وی او اس نیز رونمایی شد. به لطف این نسخه، ارتباط Siri با اپل تی‌وی بهتر از همیشه شده است،‌ می‌توانید با استفاده از قابلیت تصویر در تصویر، دوربین‌های امنیتی را نیز در کنار صفحه‌ تلویزیون خود بررسی کنید و یا اگر هر هشداری به وجود آمد، به صورت خودکار آن در کنار صفحه به نمایش درآید.

مک‌های مبتنی بر ARM

کنفرانس WWDC 2020 اپل

اپل در این رویداد از هیچ سخت افزاری رونمایی نکرد، اما یک معرفی بزرگ سخت افزاری برای آینده داشت. این کمپانی رسماً اعلام کرد که به زودی کامپیوترهای مک قدرت گرفته از چیپست‌های ساخت خود را ارائه خواهد کرد. این چیپست‌ها مبتنی بر فناوری ARM خواهند بود و در حال حاضر فقط برای کامپیوترهای مک، و نه مک بوک‌ها و آی‌مک‌ها ساخته خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واسه ایران با توجه ب تحریما و برنامه های روتین مورد استفاده چندان سخت افزار اپل ب کار نمیاد