نابودی ویروس کرونا

احتمال نابودی ویروس کرونا پیش از ساخت واکسن وجود دارد

متخصص بیماری‌های عفونی از ایتالیا معتقد است کروناویروس پیش از ساخت واکسن به خودی خود از بین خواهد رفت. اما سایر کارشناسان درباره نابودی ویروس کرونا چه دیدگاهی دارند؟

در حال حاضر بیماری کووید 19 که از ویروس کرونای جدید ناشی شده است همچنان به عنوان یک بحران جهانی محسوب می‌شود و در این بین محققان پیش‌بینی‌های مختلفی را درباره آن بیان می‌کنند. در همین راستا یک متخصص ایتالیایی بر این باور است که احتمالا ویروس کرونا پیش از ساخت واکسن به خودی خود ضعیف خواهد شد و از بین خواهد رفت.

بررسی احتمال نابودی ویروس کرونا

پروفسور متئو باستتی (Matteo Bassetti)، متخصص بیماری‌های عفونی از ایتالیا مدعی شد بررسی بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 نشان می‌دهد ویروس کرونا آن قدرت اولیه خود را از دست داده است. وی افزود ویروس کرونا در ماه مارس و آوریل سال 2020 همانند یک ببر خشمگین ظاهر شد، اما در حال حاضر به یک گربه وحشی تبدیل شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی از ایتالیا افزود هم‌اکنون حتی بیماران سالمند دارای سن 80 یا 90 سال نیز پس از مدت کوتاهی درمان شده و از بیمارستان ترخیص می‌شوند و می‌توانند بدون نیاز به دستگاه به صورت طبیعی نفس بکشند. این در حالی است که چند روز قبل از آن تا پای مرگ نیز رفته بودند. در واقع اگر چنین افرادی در ماه‌های گذشته به این ویروس مبتلا می‌شدند احتمال مرگ آنها بسیار زیاد بود.

پروفسور متئو باستتی در ادامه بیان کرد بر این باورم بیماری کویید 19 تغییر پیدا کرده و عوامل مختلفی چون رعایت نکات بهداشتی، قرنطینه و پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی باعث کاهش چشمگیر شدت شیوع آن شده است. علاوه بر این، بهبود سطح درمان‌هایی که برای مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده نیز توانسته است شدت شیوع آن را کاهش دهد. طبق اعلام متئو باستتی این احتمال وجود دارد که پیش از ساخت واکسن کرونا، شاهد نابودی این ویروس باشیم.

مخالفت با ادعای ضعیف شدن کروناویروس

در حال حاضر طبق اعلام شرکت‌های تولید کننده واکسن، واکسن کرونا در مرحله انجام آزمایش‌های بالینی روی انسان بوده و به احتمال زیاد در سال 2021 روانه بازار خواهد شد. علاوه بر این، برخی از کارشناسان با ادعای پرفسور باستتی موافق نیستند. در همین راستا دکتر آنجلا راسموسن، یک متخصص از دانشگاه کلمبیا اعلام کرد هیچ نوع شواهدی از این که کروناویروس قدرت خود را از دست داده باشد مشاهده نشده است.

دکتر آنجلا راسموسن افزود البته در حال حاضر میزان شدت و شیوع کروناویروس کاهش پیدا کرده است، اما دلیلی مبنی بر تضعیف این ویروس محسوب نمی‌شود. همچنین دکتر اسکار مک‌لین از دانشگاه گلاسکو عنوان کرد چنین ادعایی فقط طبق مشاهدات مربوط به آزمایشات کرونا است که یک ادعای خطرناک محسوب می‌شود. هرچند ما فرضیه ضعیف شدن کرونا را تکذیب نمی‌کنیم، اما در حال حاضر شواهد قطعی از چنین فرضیه‌ای وجود ندارد.