آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

اندازه گیری فاصله و تخمین مسافت‌های گوناگون به کمک تلفن‌های همراه وعده بسیاری از اپلیکیشن‌ها و توسعه دهندگان بوده، اما آیا واقعا یک اسمارت‌فون می‌تواند چنین قابلیتی داشته باشد؟

اندازه گیری فاصله به کمک تلفن همراه ایده بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های نرم‌افزاری گوناگون بوده که برای دستگاه‌های اندرویدی و آی او اسی ارائه می‌شوند. در ادامه قصد داریم تا این موضوع را از نگاهی دقیق‌تر بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

از زمان ساخت اولین تلفن‌های هوشمند، گجت‌های متعددی به صورت فشرده و در عین حال با حفظ کارایی اولیه در داخل این کامپیوترهای جیبی جا داده شده‌اند. تصور کنید که قبل از وجود این اسمارت‌فون‌ها مجبور بودید که برای پخش موسیقی، انجام محاسبات ریاضی، عکاسی و هزار و یک کار دیگر گجتی جداگانه و مخصوص آن کار را تهیه کنید، اما سال‌هاست که این موبایل‌ها در یک بسته جم و جور قابلیت‌های بی‌شماری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

از طرف دیگر انواع مسافت سنج‌ها و مترها و خط‌کش‌های گوناگون برای اندازه گیری فاصله و طول و عرض اشیا به کار گرفته می‌شوند و معمولا این ابزار پیچیدگی خاصی هم ندارند. در همین رابطه، قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی بیاندازیم که برای اندازه‌گیری فاصله به کمک تلفن‌های هوشمند ساخته شده‌اند؛ آیا لازم است که متر و خط‌کش‌های خود را با این سرویس‌ها معاوضه کنیم؟

اندازه گیری فاصله با اپلیکیشن Google Measure

وقتی برای اپلیکیشن‌های تخمین ابعاد و فاصله‌ها در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، یکی از اولین نتایج جستجوی شما اپلیکیشن کمپانی گوگل با نام Google Measure است؛ اپلیکیشنی که به کمک دوربین تلفن هوشمند و نرم‌افزار AR Core گوگل که بر اساس فناوری واقعیت افزوده (AR) کار می‌کند، امکان تعیین ابعاد اجسام مختلف را همانند تصویر زیر برای کاربر فراهم می‌کند:

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

در توضیحات این اپلیکیشن در سرویس گوگل پلی، نوشته شده که این نرم‌افزار مخصوص تخمین ابعاد وسایل و اجسامی بوده که در طول روز با آن‌ها سر و کار داریم. گفته شده که برای استفاده از اپ مورد نظر باید سیستم عامل اندروید اسمارت‌فون شما ورژن 7 یا بالاتر باشد و با گرفتن دوربین گوشی به سمت سطوح صافی مانند میز یا در و اجسام این‌چنین، با لمس نمایشگر تلفن همراه کار تخمین اندازه‌ها شروع می‌شود.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

رابط کاربری و نکات کلی

رابط کاربری اپلیکیشن اندازه گیری فاصله Google Measure بسیار مینیمالیستی بوده و به محض ورود به اپ دوربین تلفن هوشمند شما فعال شده و شما باید دوربین را به سمت سطح صاف و مستقیم مورد نظرتان بگیرید. پس از تشخیص جسم مورد نظر، حلقه سفید رنگ داخل صفحه به رنگ نارنجی درمی‌آید و یک نقطه در وسط حلقه نشان داده می‌شود.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

در این شرایط امکان تعیین نقطه شروع اندازه‌گیری و نقطه پایان وجود دارد و خطی مجازی روی صفحه نمایشگر اسمارت‌فون ابعاد مورد نظر را در لحظه و حتی با تغییر دادن زاویه دوربین تعیین می‌کند. پس از تعیین فاصله دلخواه، باید دکمه مخصوص انجام محاسبات و تهیه تصویر سوژه را لمس کنید تا عکس نهایی از ابعاد مورد نظر تهیه شود.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

با این تفاسیر و پس از انجام آزمایش‌های مختلف برای سطوح گوناگون، اپلیکیشن اندازه گیری فاصله کمپانی گوگل را می‌تواند در چند نکته زیر خلاصه کرد:

  • این نرم‌افزار با سطوح براق کمی مشکل دارد
  • سطوح سیاه رنگ باعث سردرگمی و ناهماهنگی در سیستم واقعیت افزوده اپلیکیشن می‌شوند
  • هرچه به شی مورد نظر خود نزدیک‌تر باشید، دقت اندازه‌گیری هم بالاتر می‌رود
  • در فاصله یک متری، خطای اندازه گیری فاصله در حد 2 سانتی‌متر است
  • برای رسیدن به نتیجه درست باید دقیقا جلوی شی مورد نظر باشید، چرا که زاویه‌های دیگر باعث ایجاد خطا می‌شوند
  • اپلیکیشن در حالت عمودی بودن اشیا و همچنین استفاده از اپ در فضای خالی همانند حالت‌های دیگر بازدهی ندارد

شما می‌توانید نرم‌افزار Google Measure را از این لینک دانلود کنید.

اندازه گیری فاصله در آیفون

تلفن‌های هوشمند کمپانی اپل پس از ارائه سیستم عامل آی او اس 12 – iOS 12 اپلیکیشنی به نام Measure را به صورت پیش‌فرض روی خود دارند. همان‌طور که از نام نرم‌افزار پیداست، کار تخمین مسافت و فاصله و ابعاد گوناگون در دستگاه‌های آی او اس بر عهده این اپلیکیشن بوده و در مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی، اپل این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون جستجو و دانلود نرم‌افزارهای دیگر و غیر اورجینال، از قابلیت اندازه گیری فاصله به کمک دوربین گجت خود بهره ببرند. البته ممکن است که گوگل هم در آینده اپلیکیشن خود را به صورت پیش‌فرض روی تلفن‌های هوشمند اندرویدی قرار دهد.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

در توضیحات نرم‌افزار Measure در اپ استور کمپانی اپل نوشته شده که این اپلیکیشن امکان اندازه‌گیری ابعاد، قد افراد و اندازه طول و عرض اجسام مربعی و مستطیلی را فراهم می‌کند و آیفون یا آیپد شما را به یک دستگاه اندازه‌گیری دقیق تبدیل می‌کند.

رابط کاربری اپ مورد نظر همانند ورژن کمپانی گوگل ساده بوده، اما در مقایسه با Google Measure احساس می‌شود که توسعه دهندگان اپل وقت بیشتری روی بهتر کردن رابط کاربری این نرم‌افزار صرف کرده‌اند. در هنگام کار با اپ، پیام‌های مختلفی روی صفحه نمایش به کاربر می‌گویند که برای اندازه گیری فاصله و ابعاد دقیقا باید چه کار کند و دوربین خود را در چه زاویه‌ای نگه دارد.

تقریبا مشابه اپلیکیشن گوگل، نرم‌افزار Measure اپل با سیستم واقعیت افزوده ابعاد سطوح صاف و مستقیم را اندازه‌گیری می‌کند و با تعیین نقطه شروع و پایان روی صفحه نمایش، فاصله مورد نظر تخمین زده می‌شود. البته برخلاف اپلیکیشن قبلی، این اپ به صورت خودکار محل شروع اندازه‌گیری را تعیین می‌کند که چنین قابلیتی گاهی اوقات سرعت عمل را بالا برده و گاهی اوقات هم کمی آزار دهنده می‌شود.

اجسام مستطیلی

اما نکته مثبت نرم‌افزار iOS Measure قابلیت آن برای تعیین ابعاد و مساحت اجسام مستطیلی بوده، چرا که اکثر اشیائی که در منزل و مکان‌های گوناگون با آن‌ها سر کار داریم به این شکل هستند. از تلویزیون و یخچال گرفته تا قاب عکس و میز و در و پنجره، اپلیکیشن مورد نظر می‌تواند استفاده‌های زیادی برای بررسی این اجسام داشته باشد.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

البته مشکل اصلی این نرم‌افزار نسبت به ورژن کمپانی گوگل، دقت پایین آن بوده و هرچه دوربین اسمارت‌فون نزدیک‌تر به سوژه قرار بگیرد، دقت اندازه گیری فاصله هم بهتر می‌شود. حتی در برخی موارد اپلیکیشن پیام‌هایی را در مورد نزدیک‌تر شدن به سوژه نشان می‌دهد و وقتی بیش از یک متر از شی مورد نظر دور می‌شوید، خطای تخمین ابعاد به مراتب بیشتر می‌شود.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

البته گاهی اوقات هم این اپ ابعاد را بسیار بیشتر از اندازه واقعی آن‌ها نشان می‌دهد.

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

نکات کلی اپلیکیشن iOS Measure:

  • بهتر بودن رابط کاربری و سرعت بالاتر اپلیکیشن نسبت به نسخه اندرویدی
  • برای افزایش دقت تخمین‌ها باید در فاصله نزدیک به سوژه قرار بگیرید
  • به نسبت اپلیکیشن گوگل، نرم‌افزار مورد نظر برای سطوح سیاه رنگ و براق بهتر عمل می‌کند
  • در فاصله بیشتر از یک متر، خطای اندازه‌گیری در حد چندین سانتی‌متر است
  • قابلیت اندازه‌گیری سطوح مستطیلی در عین کاربرد بالا، دقت پایینی دارد

آیا تلفن هوشمند می‌تواند به درستی فاصله‌ها و ابعاد را اندازه گیری کند؟

شما می‌توانید اپلیکیشن آی او اس Measure را از این لینک دانلود کنید.

تکنولوژی یا وسایل قدیمی؟

اما با وجود بررسی دو مورد از بهترین و دقیق‌ترین اپلیکیشن‌های اندازه گیری فاصله و تخمین ابعاد، این سوال مجددا مطرح می‌شود که آیا می‌توان برای چنین کاری از متر و خط‌کش استفاده نکرد و به سراغ تکنولوژی رفت؟ کسانی که از نرم‌افزارهای این‌چنینی استفاده کرده‌اند معتقدند که هیچ چیزی جای وسایل قدیمی را نمی‌گیرد.

به صورت کلی، اگر خطای بیشتر از 2 تا 4 سانتی‌متر برای شما اهمیت چندانی ندارد و آن‌قدرها هم به دنبال دقت در اندازه‌گیری نیستید، مطمئنا اپ‌های معرفی شده یا ورژن‌های دیگر آن‌ها که توسط توسعه دهندگان کمتر شناخته شده ارائه می‌شوند، به کارتان می‌آیند.

اما هیچ‌کدام از این نرم‌افزارها به اندازه متر و خط‌کش و وسایل مکانیکی دیگر برای تعیین ابعاد دقیق نیستند. اپلیکیشن اپل با وجود سرعت بالاتر و رابط کاربری پیشرفته‌تر، به اندازه ورژن اندرویدی این نوع سرویس‌ها دقیق نیست و اپ گوگل هم مشکلات خاص خود را برای سطوح براق و تیره رنگ دارد. البته در حال حاضر وضعیت نرم‌افزارهای مورد نظر در چنین حالتی بوده و نمی‌توان گفت که پیشرفت‌های آینده دنیای تکنولوژی اپ‌های اندازه‌گیری را هم تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. با این وجود فعلا اسمارت‌فون‌ها کاملا جایگزین گجت‌های مخصوص اندازه‌گیری نشده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خیلی مقاله جذابی بود از نگارنده ممنونم ب نظر من دوربین های گوشی های سونی بهترین عملکرد در این زمینه را دارند