گوشی صاایران

انتشار مشخصات و تصاویر گوشی صاایران ؛ کپی برداری از گوشی چینی Ulefone

مدیرعامل شاتل موبایل مشخصات و تصاویر گوشی صاایران را در توییتر منتشر کرد که به نظر می‌رسد این گوشی به ظاهر ایرانی کپی برداری از گوشی چینی Ulefone است.

آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل اخیرا در صفحه شخصی توییتری خود مشخصات و تصاویر یکی از دو گوشی صاایران را منتشر کرد که در فضای مجازی حواشی زیادی داشت. ماجرا از این قرار است که تصویر منتشر شده از سوی مدیرعامل شاتل موبایل منتسب به گوشی ایرانی به یکی از گوشی‌های چینی شباهت زیادی دارد. مقایسه‌هایی که انجام شده است نشان می‌دهد موبایل صاایران در واقع کپی برداری از گوشی چینی Ulefone است. در ادامه جزئیات این ماجرا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشخصات گوشی صاایران

طبق اطلاعاتی که آرش کریم‌بیگی در توییتر منتشر کرده است، نخستین گوشی داخلی صاایران مجهز به اندروید 9 بوده و از پردازنده 8 هسته‌ای مدیاتک بهره می‌برد. نمایشگر 6.3 اینچی FHD+، دوربین دوگانه 16 مگاپیکسلی، باتری 6350 میلی آمپرساعتی، 4 گیگابایت رم و NFC جزو سایر مشخصات کلیدی این گوشی داخلی محسوب می‌شود.

گوشی دوم داخلی صاایران نیز از اندروید 10 و پردازنده 4 هسته‌ای 1.3 گیگاهرتزی مدیاتک برخوردار خواهد بود. از سایر مشخصات کلیدی این موبایل نیز می‌توان به باتری 3500 میلی آمپرساعتی، 32 گیگابایت حافظه داخلی، 3 گیگابایت رم، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، دوربین سه گانه با سنسورهای 8، 2 و 2 مگاپیکسلی، نمایشگر 6.1 اینچی و شارژر معکوس اشاره کرد. طبق اعلام مدیرعامل شاتل موبایل این گوشی هوشمند صاایران با برند ویرا به بازار عرضه خواهد شد.

کپی برداری از گوشی چینی Ulefone

کاربران بلافاصله تصویری که توسط آرش کریم‌بیگی منتشر شده است را مورد بررسی قرار دادند و تنها ظرف چند ساعت متوجه شدند این گوشی به یکی از گوشی‌های چینی شباهت زیادی دارد. برخی دیگر از کاربران نیز حتی با مقایسه تصویر موبایل صاایران با گوشی چینی Ulefone Power 6 اعلام کردند این گوشی به اصطلاح داخلی همان گوشی چینی است و هیچ تغییری در آن دیده نمی‌شود.

گوشی صاایران

گفتنی است روی پشت اولین موبایل صاایران شواهدی از حذف برچسب مربوط به برند چینی Ulefone دیده می‌شود که این موضوع نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته است. آنها با جستجوی تصاویر این گوشی در گوگل متوجه شدند که فقط نام این برند چینی تغییر پیدا کرده است و هیچ داخلی‌سازی صورت نگرفته است.

گوشی صاایران

مدیرعامل شاتل موبایل مدتی بعد تصاویری منتسب به گوشی دوم صاایران که با برند ویرا به بازار عرضه می‌شود را منتشر کرد که این تصاویر نیز حواشی زیادی را به همراه داشت. طبق تصاویر منتشر شده این گوشی ایرانی از برنامه یوتیوب بهره می‌برد؛ در حالی چندین سال است کاربران ایرانی به این برنامه آمریکایی دسترسی ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دو موبایل صاایران فقط یک نوع کپی برداری از گوشی‌های برند چینی Ulefone محسوب می‌شوند. هرچند این دو گوشی ایرانی در مراحل ساخت قرار دارند و نمی‌توان در مورد آنها نتیجه‌گیری قطعی داشت، اما عدم شفافیت در خصوص تولید یا داخلی‌سازی این گوشی‌ها باعث می‌شود تا کاربران هنگام عرضه به بازار از آنها استقبال خوبی را انجام ندهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. آقا معلوم نيست كه، اين احتمال را هم بدهيد كه شركت چيني از صاايران كپي كرده!

  2. کپی یعنی اینکه یه چیزی شبیه یچیزی تولید کنی نه اینکه بری دقیقا همون گوشی و همون مدل و
    (( دقیقا همون رنگ )) فقط رو اسم شرکت یه برچسب بزنی و به اسم تولید ملی بندازی به مردم بدبخت…
    اینا 2 ساله نتونستن یه کارت ملی تولید کنن اونوقت بیان گوشی تولید کنن!!!!
    مثل کورونا یابشون که مضحکه عالم و آدم شدن؟؟؟؟
    آلمان با اون پیشرفتگیش گوشی تولید نمیکنه اونوقت اینجا یه عده احمق با انحصار طلبی حرف از بومی سازی میزنن
    نتیجه اش میشه چیزی که تو بازار خودرو میبینیم. خودرو ملی ولی تمام قطعاتش وارد میشه جالب نیست :))))

  3. از اون اول هم صاایران هیچ وقت گوشی تولید نمی کرد

    اون موقع مردم ایران دسترسی به فضای مجازی نداشتند و سرشون حسابی کلاه می رفت

    ایران به هیچ وجه توانایی تولید هیچ چیز رو نداره

    با سپاس

    • البته کاری با تقلب ندارم، اما با این آشفته بازار قیمتی موبایل و گوشی 6 سال پیش بنده، خرید اقساطی این گوشی برای من به صرفه هست، چون بنچمارکش هم خوب و میانرده مناسبی هست

      کاش تولید 100 درصد ایران بود و یا حد اقل میکروفن و بلندگو و باتری ایرانی بود

      متاسفانه ایرانی نیست

      با سپاس