ساخت و ساز روی مریخ و ماه به کمک پرینترهای سه بعدی

ساخت و ساز روی ماه و مریخ یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای سکونت طولانی مدت در این اجرام آسمانی بوده و ناسا هم برای این منظور به سراغ پرینترهای سه بعدی رفته است.

اخیرا گفته شده که آژانس فضایی ناسا به دنبال استفاده از روش‌های چاپ سه بعدی برای ساخت و ساز روی ماه و مریخ است. در بررسی این خبر با ما همراه باشید.

با اینکه در سال 1969 بشر برای اولین بار روی ماه قدم گذاشت، هم‌اکنون می‌بینیم که ناسا قصد دارد تا مجددا فضانوردانش را به این جرم آسمانی بازگرداند و در نهایت برای ارسال انسان‌ها به مریخ و گسترش تمدن بشری در قسمت‌های مختلف منظومه شمسی آماده شود. با این تفاسیر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای سکونت روی ماه یا هر جرم آسمانی دیگری به محل زندگی فضانوردان و ساختمان‌ها و بناهایی مربوط می‌شود که برای ادامه حیات روی هر جرم آسمانی لازم هستند.

ناسا می‌گوید که فرآیند ساخت محل فرود، ساختمان، جاده و سازه‌های دیگر روی ماه یا مریخ با آنچه روی زمین می‌بینیم بسیار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال مسئله گرانش ضعیف قمر زمین یا سیاره سرخ توانایی‌های ربات‌ها برای حفاری روی آن‌ها را به چالش خواهد کشید. این تنها یک مورد از چالش‌های موجود بوده که به گفته تصمیم گیرندگان ناسا، می‌توان آن‌ها را از طریق تکنیک‌های پرینت سه بعدی حل کرد.

ساخت و ساز روی ماه و مریخ

یکی از ایده‌های موجود، ساخت و ساز روی ماه به صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان است؛ در واقع می‌توان تجهیزات و ربات‌هایی را به این جرم آسمانی برد که به شکل خودکار ساخت بناها را بر عهده می‌گیرند و نیازی به کمک و همکاری فضانوردان ساکن محل مورد نظر ندارند.

پروژه آرتمیس (Artemis) ماموریت جدید و شگفت‌انگیز ناسا برای ارسال فضانورد به ماه و ساخت سکونت‌گاه روی این قمر بوده که یکی از بخش‌های آن، فراهم کردن مقدمات اقامت طولانی مدت روی ماه است. در واقع دانشمندان ناسا فاکتورهای اصلی برای زنده نگه داشتن فضانوردان در این جرم آسمانی و ادامه حیات بشر در اجرام آسمانی دیگر را مشخص کرده‌اند و گفته شده که قابلیت جابه‌جایی ساده و بدون دردسر فاکتور مهمی بوده که به فضانوردان امکان انجام تحقیقات علمی گوناگون و زندگی راحت‌تر در ماه را می‌دهد.

ساخت و ساز روی مریخ و ماه به کمک پرینترهای سه بعدی

ناسا در نظر دارد تا وسایل نقلیه مجهز و کارآمدی را به ماه بفرستد که امکان جابه‌جایی فضانوردان را فراهم می‌کنند. به علاوه ایده ساخت سکونتگاه‌های متحرک و یا پلتفرم‌هایی که انسان‌ها بتوانند روی آن‌ها زندگی کرده و در صورت نیاز در قسمت‌های مختلف قمر زمین جابه‌جا شوند، یکی از اهدافی بوده که آژانس فضایی آمریکا به دنبال عملی کردن آن تا پایان این دهه است.

در عین حال دانشمندان قصد دارند تا تکنیک‌های متفاوتی را برای ساخت و ساز روی ماه عملی کنند و گفته شده که روش‌های پیشرفته ساخت تجهیزات در خارج از جو زمین هم یکی از پنج صنعتی خواهد بود که امکان زندگی انسان در خارج از سیاره را فراهم خواهد کرد. البته این صنایع تنها مختص اکتشافات فضایی و بقا در فضا نیستند و مطمئنا می‌توان به کمک پیشرفت‌های حاصل شده از این طریق، زندگی انسان‌ها روی زمین را هم بهتر کرد.

چاپ سه بعدی روی زمین و در فضا

بر اساس اطلاعات موجود، ناسا در حال حاضر مشغول همکاری با شرکتی به نام “ICON” بوده که در تگزاس آمریکا، در زمینه تکنولوژی‌های ساخت و ساز فعالیت دارد. هم‌اکنون این دو مجموعه در مراحل اولیه تحقیق و توسعه فناوری‌های ساخت و ساز فضایی در قمر زمین و سیاره سرخ هستند. شرکت ICON هم‌اکنون خانه‌هایی را به کمک فناوری چاپ سه بعدی روی زمین ساخته و در چالش ناسا برای ساخت و ساز روی ماه هم شرکت کرده است.

این چالش با نام «چالش چاپ سه بعدی منزل ناسا» (NASA 3D Printed Habitat Challenge) شناخته می‌شود و آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تا از این طریق روش‌ها و فناوری‌های ساخت و سازی که خارج از جو زمین قابل اجرا هستند را شکوفا کند.

از طرف دیگر نیروی هوایی آمریکا هم در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت ICON در زمینه به وجود آوردن ساختمان‌های قابل سکونت و کارآمد به کمک فناوری چاپ سه بعدی است. این همکاری مختص به کار گیری فناوری مورد نظر روی زمین بوده، اما تمامی پیشرفت‌های حاصل شده در جریان این همکاری برای ساخت و ساز روی ماه هم قابل اجرا خواهند بود.

پیشرفت‌های این شرکت تگزاسی به حدی بوده که به احتمال قوی، ناسا هم مانند نیروی هوایی بودجه و قرارداد مناسبی را به منظور توسعه فناوری برای به کار گیری روی قمر زمین و مریخ به ICON خواهد داد.