فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

۸ مورد از فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

با نزدیک شدن به آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، در این مقاله قصد داریم به بررسی ۸ مورد از فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ بپردازیم.

سال ۲۰۲۰ رو به پایان است. البته که همه در این سال سختی زیادی کشیدند. پاندمی کووید ۱۹ باعث تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها شد و مشکلات مختلفی را برای هر کسی در زندگی ایجاد کرد. به عنوان مثال تولیدکنندگان مجبور شدند تغییرات بزرگی را در مدل‌های کسب و کار خود ایجاد کنند. علاوه بر این، اکثر آن‌ها نتوانستند آنطور که انتظارش را داشتند در بازار فعالیت کنند. با تمام این تفاسیر امسال ما شاهد معرفی چندین گوشی هوشمند بودیم که ویژگی‌های بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌کنند. همین بهانه خوبی شد تا در این مقاله به گردآوری و معرفی ۸ مورد از فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ بپردازیم.

فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

تراشه‌های ARM

به لطف تقاضای بی‌پایان برای تراشه‌های موبایل در بازار جهانی، چیپست‌های مبتنی بر معماری ARM نیز اکنون وارد میدان شده‌اند تا شکاف بین چیپست‌های ARM و X86 را باریک و باریک‌تر کنند. طی سالیان اخیر، پیشرفت فناوری گوشی‌های هوشمند و کسب تجربه به توسعه هرچه بهتر تراشه‌های ARM انجامیده است. پیشرفت فناوری تراشه ARM عمدتاً در پیشرفت فناوری چیپ پردازشی و تراشه ARM در بازار نوت بوک‌ها منعکس می‌شود.

بزرگ‌ترین پیشرفت معماری تراشه ARM ساخت آن‌ها با چیپ پردازش ۵ نانومتری است تا به دنیا نشان دهد که هنوز فضا برای پیشرفت در فناوری‌ نیمه‌هادی‌ها وجود دارد. به عبارتی دیگر، این یعنی نیمه‌هادی‌های بیشتری می‌توانند در همان حجم مشابه جمع شوند که عملکرد قدرتمندانه‌تر و عملکردهایی بیشتر را به همراه دارند. در عین حال پیدایش آن باعث ارزان‌تر شدن تکنولوژی پردازش ۷ نانومتری نیز شده است. بنابراین بسیاری از شرکت‌هایی که به چیپ‌های ۵ نانومتری دسترسی ندارند، می‌توانند به راحتی از چیپ‌های ۷ نانومتری استفاده کنند.

جابجایی از چیپ‌های ۷ نانومتری به ۵ نانومتری تنها ۲ سال طول کشید. در طول این ۲ سال، تعداد زیادی نیروی انسانی و منابع مالی برای این افزایش افراطی فناوری پردازش نیمه‌هادی تلاش کرده‌اند.

 ⬅ تراشه اپل M1

اپل اولین شرکتی نیست که به دنبال یکپارچه‌سازی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی و دیگر دستگاه‌هایش است. اما آن‌ها اولین شرکتی هستند که به سازگار کردن اساسی این دستگاه‌ها دست پیدا کرده‌اند. به خاطر همین است که تراشه M1 اپل می‌تواند موج بزرگی را به وجود آورد. در واقع M1 مثل یک آزمایش بزرگ یم‌ماند. در آینده M2، M3 و … می‌توانند با دریافت بازخوردها از M1، سازگاری بیشتر نرم افزاری و سخت افزاری را به وجود آورند.

بیشتر بخوانید:

با تراشه اپل M1 آشنا شوید؛ نخستین تراشه اپل سیلیکون مبتنی بر ARM

ظهور چیپست‌های ARM در بازار نوت بوک‌ها پدیده‌ای نو محسوب می‌شود. پیشتر کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵، اسنپدراگون ۸۵۰ و اسنپدراگون 8cx در نوت بوک‌ها ظهور پیدا کرده بودند. اکنون چیپست M1 اپل هم باید به این فهرست اضافه کنیم.

فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

شارژ سیمی/ بی‌سیم سریع‌تر

توسعه فناوری باتری‌های لیتیومی راکد مانده است. به‌کارگیری و قیمت گرافن که ناجی فناوری باتری است، چندان ایده آل نیست. بنابراین تولیدکنندگان مجبور شده‌اند به فکر جایگزین کردن اختراع‌های جدیدتر با آن بیفتند. در حال حاضر شارژ سریع به توان ۱۲۰ وات و شارژ بی‌سیم به توان ۵۰ وات رسیده است.

 ⬅ فناوری شارژ فوق سریع ۱۲۰ وات

در سال ۲۰۱۹ گوشی اوپو رینو Ace توانست توجه مشتریان را با توان شارژ ۶۵ وات خودش که در عرض ۳۰ دقیقه شارژ باتری گوشی را به ۱۰۰ درصد می‌رساند، جلب کند. از آن زمان جنگ فناوری شارژ سیمی آغاز شد. در سال ۲۰۲۰ ویوو و شیائومی از فناوری‌های شارژ ۱۲۰ وات خود رونمایی کردند که به لطف آن یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در عرض ۲۰ دقیقه به شارژ ۱۰۰ درصد می‌رسد. با این حال تمرکز تولیدکنندگان روی سرعت نیست. در واقع آن‌ها ایمنی را لازمه کار خود می‌دانند. بنابراین هر چه سرعت بالاتر برود، ایمنی پایین‌تر خواهد آمد.

فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

 ⬅ فناوری شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ وات

توسعه فناوری شارژ بی‌سیم پرقدرت یکی دیگر از فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ بود. اوپو (۴۰ وات)، شیائومی (۵۰ وات)، هواوی (۵۰ وات) و میزو (۲۷ وات) همگی راهکارهای شارژ بی‌سیم پرسرعت خودشان را ارائه کردند. بزرگ‌ترین مزیت شارژ بی‌سیم پرقدرت، نداشتن محدودیت‌های شارژ سیمی است.

لرزشگیر تصویر: micro PTZ

لرزش، مشکل همیشگی دوربین‌ها است که به برطرف شدن نیاز دارد. کاربران اغلب از گوشی‌های خود برای فیلمبرداری از یک صحنه سریع یا جمع خانوادگی استفاده می‌کنند. بنابراین واجب است که دوربین گوشی آن‌ها از لرزشگیر تصویر برخوردار باشد. گوشی‌هایی که از یک لرزشگیر خوب بهره می‌برند، اغلب از ترکیب لرزشگیر اپتیکال و لرزشگیر الکترونیکی برای حل این مشکل استفاده می‌کنند. اما جدیدترین روش micro PTZ نام دارد که لنز و المان حساس به نور درون حسگر را ثابت نگه می‌دارد.

 ⬅ micro PTZ: ساختار پلتفرم ابری کوچک

فناوری micro PTZ در رویداد ویوو اپکس ۲۰۲۰ معرفی شد و با گوشی ویوو ایکس ۵۰ پرو به تولید انبوه رسید. در حال حاضر نیز فقط در این گوشی استفاده می‌شود. فناوری لرزشگیر micro PTZ در ویدیوهای متحرک تأثیرگذاری بیشتری دارد. این فناوری متولد شده از فناوری رایج لرزشگیر تصویر گوشی‌ها است که می‌تواند اثرگذاری بهتر آن را حاصل کند.

نوآوری در این فناوری مستلزم سرمایه‌گذاری‌های زیادی است. و به همین خاطر است که ما آن را در فهرست فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ قرار داده‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای این فناوری، اشغال کردن فضای زیادی از زیر قاب گوشی است. اگر مشکل اندازه و هزینه بالای آن حل شود، می‌توانیم در آینده شاهد پیشرفت بیشتر آن و گسترش استفاده از آن در گوشی‌های دیگر شرکت‌ها نیز باشیم.

فناوری دوربین زیر نمایشگر

بین دو خواسته بزرگ کاربران برای گوشی‌های هوشمند تعارض جدی وجود دارد. از یک طرف آن‌ها نمایشگر تمام صفحه واقعی می‌خواهند. اما از طرفی دیگر دوربین سلفی بهتری را طلب می‌کنند. گوشی‌سازهای بزرگ با راهکارهایی مانند حفره درون نمایشگر، بریدگی بالای صفحه، ساختار اسلایدی و دوربین پاپ آپ تلاش کرده‌اند به این موضوع غلبه کنند. اما هیچ یک از آن‌ها نتوانسته حس یک نمایشگر تمام صفحه واقعی را القا کند. تنها راه حل ممکن، یک دوربین زیر نمایشگر است.

 ⬅ زد تی ای اکسون ۲۰

دوربین زیر نمایشگر به هیچ  عنوان فناوری ساده‌ای نیست. آن طراحی قطعات داخلی یک گوشی را تغییر می‌دهد و نیازمندی‌های جدیدی را برای دوربین به همراه دارد. علاوه بر این دوربین باید زیر نمایشگر OLED قرار می‌گیرد که نور را تا حدی منعکس و جذب می‌کند. طلوع این فناوری حاصل همکاری و بهینه‌سازی مجموعه‌ای از تولیدکنندگان قطعات است.

بیشتر بخوانید:

دوربین زیر نمایشگر ZTE Axon 20 چگونه کار می‌کند؟

نخستین گوشی جهان که به فناوری دوربین زیر نمایشگر مجهز است، زد تی ای اکسون ۲۰ نام دارد. در پس نام تأمین کننده نمایشگر این گوشی شرکتی به نام Visionox قرار دارد. وقتی گوشی زد تی ای معرفی شد، سهام Visionox به یکباره با افزایش شدیدی مواجه شد. این به خاطر ذوق‌زدگی بازار از دیدن اولین دوربین زیر نمایشگر بود. اما Visionox اکنون تنها شرکتی نیست که می‌تواند از این فناوری استفاده کند. اکنون پنل‌های OLED شرکت سامسونگ و BOE نیز آخرین مراحل آزمایشی پیش از تولید انبوه خود را می‌گذرانند. به همین خاطر است که انتظار داریم نسل آینده گوشی‌های سامسونگ از این فناوری برخوردار باشد.

فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

نمایشگر تاشو گوشی‌های هوشمند

گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو می‌توانند مصارف گوشی‌ها را بهبود ببخشند. همین بهانه‌ی خوبی است تا ما آن‌ها را در فهرست فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰ قرار دهیم. هرچند هنوز این تکنولوژی به بلوغ نرسیده است، اما نمایشگرهای تاشو اکنون بزرگ‌تر از نسل اول خود شده‌اند. کلید دستیابی به یک نمایشگر تاشو: یک پنل OLED انعطاف‌پذیر به علاوه یک ساختار مکانیکی است.

 ⬅ اوپو ایکس ۲۰۲۱ کانسپت

دو ایده برای تولید گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو در سال ۲۰۱۹ وجود داشت. یکی از آن‌ها گسترده‌تر کردن ناحیه مؤثر نمایشگر از طریق صفحات تاشو است که توسط سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت. دیگری نیز گوشی‌ها را با تا کردن از وسط کوچک‌تر و سبک‌تر می‌کند. این ایده نیز توسط کمپانی موتورولا مورد استفاده قرار گرفت. اما اوپو تصمیم گرفت گام در مسیر متفاوتی بردارد. گوشی اوپو ایکس ۲۰۲۱، یک ایده جدید را برای گوشی‌های مجهز به نمایشگر تاشو ارائه کرد.

اوپو ایکس ۲۰۲۱ یک موتور را به گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو افزود. در واقع نمایشگر گوشی به صورت رولی باز می‌شود تا کاربر به اندازه دلخواه برسد و اگر کاربر می‌خواهد گوشی جمع و جورتر شود، پنل را به سمت داخل بکشد. پنل این گوشی در دو حالت باز و بسته نسبت ابعاد ۴:۳ و ۱۹:۹ را ارائه می‌کند. این به کاربر اجازه می‌دهد نسبت ابعاد متناسب با محتوای خود  را انتخاب کند.

شیشه کورنینگ گوریلا گلس

شیشه گوریلا گلس کمپانی کورنینگ یکی دیگر از جذابیت‌های دنیای فناوری موبایل امسال بود. شیشه‌ای که نمایشگر گوشی را می‌پوشاند خیلی آسیب‌پذیر است. یکی از گران‌ترین قطعات گوشی‌ها برای تعمیر نیز نمایشگر آن‌ها است. قطعاً کاربران دوست ندارند هنگام افتادن گوشی، شیشه نمایشگر آن آسیب بشکند و هنگام استفاده از آن نیز خراش ببیند.

فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

در کنار نوآوری‌هایی که سازندگان گوشی‌های هوشمند در ساختار گوشی‌هایشان به دست آورده‌اند، دستاوردهای شرکت‌های تأمین کننده قطعات را هم نباید نادیده گرفت. امسال کمپانی کورنینگ از نسل جدید شیشه محافظ گوریلا گلس خود به نام Gorilla Glass Victus رونمایی کرد که هم در برابر خراش و هم افتادن، استقامت بیشتری دارد. سازنده می‌گوید، این شیشه محافظ مخصوص کسانی است که علاقه‌ای به استفاده از یک گلس محافظ روی نمایشگر گوشی خود ندارند.

بیشتر بخوانید:

گوریلا گلس ویکتوس معرفی شد؛ محافظی مقاوم تر برای گوشی های هوشمند

ویکتوس در مقایسه با نسل قبلی گوریلا گلس پیشرفت چشمگیری در استقامت در برابر افتادن و خراش داشته است. گوشی مجهز به آن اگر از ارتفاع ۲ متری به زمین بخورد، هیچ اتفاقی برای پنل نمایشگر نخواهد افتاد. مقاومت آن در برابر خراش نیز نسبت به نسل قبلی دو برابر شده است. اولین گوشی هوشمند مجهز به این فناوری شیائومی می ۱۱ است.

لنزهای تله فوتو

بدیهیست که دوربین پشتی گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین نقاطی است که سازندگان روی پیشرفت آن تمرکز ویژه‌ای دارند. اندازه دوربین اصلی گوشی‌ها اکنون بزرگ‌تر شده و پیکسل‌های آن‌ها نیز بزرگ‌تر شده است. اما امسال هیچ نوآوری خاصی در این زمینه نداشتیم. تنها نوآوری که می‌توان به آن اشاره کرد، ظهور لنزهای دوربین تله فوتو ماکرو و تله فوتو RYYB است. یک لنز تله فوتو ماکرو مثل یک دوربین ماکرو عمل می کند، با این حال از دقت یک لنز تله فوتو برخوردار است. این لنز برای عکاسی ماکرو توسعه پیدا کرده است.

لنز تله فوتو RYYB نیز یک لنز پریسکوپی تله فوتو عادی با آرایه RGGB را می‌شکند. بزرگ‌ترین مزیت یک لنز تله فوتو RYYB نسبت به RGGB، ورود نور بیشتر و توانایی عکسبرداری بهتر در محیط‌های تاریک است. چنین لنزی را می‌توان در گوشی هواوی پی ۴۰ پرو یافت.

بیشتر بخوانید:

بررسی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو ؛ هواوی و لایکا استانداردهای جدیدی را تعریف می‌کنند

این لنز تله فوتو RYYB زوم ۵ برابری اپتیکال و ۵۰ برابری دیجیتال را ارآئه می‌کند. اما زوم بزرگ‌ترین ویژگی این لنز نیست. حساسیت بالای یک دوربین با آرایه RYYB به همراه ویژگی‌های ذاتی تلسکوپی یک لنز تله فوتو پریسکوپی تأثیر به سزایی در عکاسی تله فوتو می‌گذارد.

فناوری درک ۳ بعدی

بارزترین اثر فناوری درک ۳ بعدی را می‌توان در بهبود عکاسی و کاردبردهای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده گوشی‌های هوشمند یافت. سازندگانی نظیر اپل، سامسونگ، میزو و هواوی از فناوری درک ۳ بعدی در قالب لنزهای ToF یا LiDAR در گوشی‌های پرچمدار جدید خود استفاده کرده‌اند.

 ⬅ آیفون ۱۲

حسگر LiDAR در گوشی‌های آیفون ۱۲ مشکل فوکوس غیر دقیق در دوربین گوشی‌ها را حل می‌کند. این حسگر به آیفون‌های اپل اجازه می‌دهد بدون نیاز به لمس انگشت کاربر روی صفحه، فوکوس دقیقی را روی تمام نقاط ارائه کند. در عین حال گوشی‌های اندرویدی نیز از این فناوری در قالب لنزهای ToF بهره می‌برند.

فناوری های نوآورانه دنیای موبایل در سال ۲۰۲۰

گرچه هنوز فناوری درک ۳ بعدی نتوانسته به صورت گسترده در دسترس کاربران قرار بگیرد، اما بزرگ‌ترین سازندگان مانند اپل و سامسونگ از آن در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند و قطعاً در آینده‌ای نزدیک تعداد اپلیکیشن‌هایی که به لطف درک ۳ بعدی از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از آنجا که گوشی‌های هوشمند می‌توانند با وسایل اینترنت اشیاء ارتباط برقرار کنند، فناوری درک ۳ بعدی در حال کسب محبوبیت بیشتری در بین کاربران گوشی‌ها است.

جمع‌بندی

این‌ها فقط بخشی از نوآوری‌های دنیای موبایل بودند که در طول سال ۲۰۲۰ شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم. گوشی‌سازها سرسختانه در تلاش هستند تا قابلیت‌های سودمند جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهند. هرچند تمرکز اصلی آن‌ها رو رقابت با یکدیگر است، اما برنده این رقابت،‌ کاربران هستند.