پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰

دو پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ با فناوری ۶ نانومتری معرفی شدند

کمپانی مدیاتک از دو پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ و دیمنسیتی ۱۱۰۰ – Dimensity 1200 & Dimensity 1100 با بهره‌گیری از فناوری ۶ نانومتری رونمایی کرد.

تا امروز پردازنده‌های سری Dimensity شرکت مدیاتک بر پایه فناوری پردازش ۷ نانومتری تولید می‌شدند؛ اما با معرفی دو پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ و دیمنسیتی ۱۱۰۰ این خانواده اولین چیپست‌های شرکت مدیاتک هستند که با فناوری ۶ نانومتری تولید خواهند شد. و البته که این دو نخستین پردازنده‌های این شرکت هستند که از هسته Cortex-A78 قدرت می‌گیرند. این دو از سخت افزار خام یکسانی استفاده می‌کنند، اما با اهداف متفاوتی وارد در اختیار گوشی‌سازها قرار می‌گیرند.

دیمنسیتی ۱۲۰۰

پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰

مدل Dimensity 1200 نسخه گران قیمت‌تری است. پردازنده آن پیکربندی ۱+۳+۴ را با هسته A78 که در فرکانس ۳.۰ گیگاهرتزی فعالیت می‌کند، ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، سه هسته دیگر A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی و چهار هسته کم مصرف‌تر A55 با اجرا در فرکانس ۲.۰ گیگاهرتزی نیز در کنار آن‌ها حضور دارند.

به عنوان مثال، پردازنده دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس از هسته قدیمی‌تر A77 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. این‌ها اعداد و ارقامی است که کمپانی ARM رسماً آن‌ها را تأیید کرده است: هسته A78 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتزی ۲۰ درصد سریع‌تر از A77 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی است. این ارقام البته برای عملکرد تک رشته‌ای است، زیرا فقط یک هسته در هر تراشه می‌تواند به این فرکانس‌ها دست پیدا کند. به طور کلی نیز عملکرد پردازنده مرکزی پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ تا ۲۲ درصد بهبود پیدا کرده و مصرف انرژی آن نیز تا ۲۵ درصد بهبودیافته‌تر شده است.

دینسیتی ۱۱۰۰

پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰

اما این برتری‌ها در مدل دیمنسیتی ۱۱۰۰ خیلی مشهود نیست. هر چهار هسته Cortex-A78 آن در فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی اجرا می‌شوند. با این حال حتی بدون سرعت کلاک بالاتر هم مدل ۱۱۰۰ از یک معماری پیشرفته‌تر بهره می‌برد که آن را در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بالاتر از دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس قرار می‌دهد. هر دو تراشه از پردازشگر گرافیکی یکسانی استفاده می‌کنند. در واقع هر دو آن‌ها از پردازشگر گرافیکی سری Mali-G77 با ۹ هسته قدرت می‌گیرند. اما در عوض سازنده در نسخه جدیدتر از یک شتاب‌دهنده ویدیویی جدیدتر به نام AV1 استفاده کرده است.

دیمنسیتی ۱۲۰۰ می‌تواند نمایشگرهایی با نرخ رفرش ۱۶۸ هرتز، IPS پنج هسته‌ای و دوربین‌هایی با حداکثر ۲۰۰ مگاپیکسل را کنترل کند. این تراشه همچنین امکان پشتیبانی از HDR در ویدیوهای 4K را می‌دهد و محدوده دینامیکی را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. در آن سو مدل ۱۱۰۰ از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی و دوربین‌هایی تا حداکثر ۱۰۸ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. هر دو تراشه می‌توانند ۲۰ درصد در پردازش عکس‌های شبانه عملکرد سریع‌تری داشته باشند و یک حالت شبانه مجزا را برای عکس‌های پانوراما ارائه کنند.

کمپانی‌های مختلفی با همکاری مدیاتک قرار است از دو تراشه Dimensity 1200 و Dimensity 1100 در گوشی‌های خود استفاده کنند که شامل ریلمی، شیائومی، ویوو و اوپو می‌شوند. این گوشی‌ها می‌توانند در پایان ماه مارس یا ابتدای ماه آوریل عرضه شوند.

مشخصات فنی Dimensity 1200 و 1100

مدلدیمنسیتی ۱۲۰۰دیمنسیتی ۱۱۰۰
فناوری پردازشتی اس ام سی ۶ نانومتریتی اس ام سی ۶ نانومتری
هسته اصلی۱ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتزنامشخص
هسته بزرگ۳ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز۴ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز
هسته کوچک۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکیMali-G77 MC9Mali-G77 MC9
فناوری 5G۴.۷ گیگابین بر ثانیه‌‌ای۴.۷ گیگابیت بر ثانیه
نمایشگر۱۶۸ هرتز با رزولوشن 1080p۱۴۴ هرتز با رزولوشن 1080p

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*