اولین گوشی لمسی جهان

فلش بک: ال جی KE850 پرادا اولین گوشی لمسی جهان

خیلی از مردم فکر می‌کنند که اولین گوشی لمسی جهان متعلق به شرکت اپل است، اما گوشی ال جی KE850 پرادا – LG KE850 Prada حدود یک ماه زودتر به بازار عرضه شد.

در تاریخ 15 دسامبر 2006، شرکت ال جی گوشی KE850 پرادا را معرفی کرد و این اولین گوشی لمسی جهان است و در تاریخ 9 ژانویه 2007 اپل اولین گوشی خود را در نمایشگاه Mac world معرفی کرد. فروش گوشی ال جی در ماه می 2007 با قیمت 600 یورو آغاز شد و این در حالی است که اپل در ماه ژوئن اولین گوشی خود را روانه بازار کرد.

این گوشی با همکاری شرکت ال جی و برند Prada ( برند مد) طراحی شد و به همین دلیل کلمه Prada در نام این گوشی وجود دارد، این گوشی به همراه یک کیف چرمی از برند پرادا عرضه می‌شد.

نحوه معرفی گوشی اپل و طراحی آن بسیار به ال جی KE850 پرادا شبیه بود، این باعث شد تا رئیس مرکز تحقیق و توسعه گوشی‌های موبایل ال جی یعنی Woo-Young Kwak، این شباهت را یک کپی‌برداری برداری بداند و به این موضوع اعتراض کند.

این موضوع نمی‌تواند حقیقت داشته باشد، زیرا شرکت اپل توانایی طراحی و ساخت یک گوشی را در بازه زمانی کوتاه (بین ماه‌های سپتامبر و ژانویه) ندارد و این شخص نتوانست از اپل شکایت کند. در آن زمان فقط سیسکو توانست از اپل شکایت کند، آن هم به دلیل استفاده از نام iPhone بود، چرا که سیسکو اظهار داشت که قبلا دستگاهی با همین نام را ساخته بود.

اولین گوشی لمسی جهان از یک صفحه نمایش 3 اینچی با وضوح تصویر 480 در 320 استفاده می‌کرد و این درحالی بود که گوشی شرکت اپل از صفحه نمایش 3.5 اینچی با وضوح تصویر 480 در 320 استفاده می‌کرد. گوشی شرکت ال جی و برند پرادا دارا سه دکمه فیزیکی در صفحه جلویی بود و از این سه دکمه برای پاسخ دادن، قطع تماس و بازگشت (Back) استفاده می‌شد.

رابط کاربری این گوشی برای استفاده با انگشت طراحی شده بود و برای قلم‌های آن زمان مثل قلم گوشی Pocket PC زیاد مناسب نبود. این رابط کاربری از همه نظر با رابط کاربری آیفون در تضاد بود.

برای ارسال پیام یک صفحه کلید کوچک روی صفحه وجود داشت (نه QWERTY) و از T9 پشتیبانی می‌کرد. اولین گوشی لمسی جهان به لطف وجود سه باند GSM می‌توانست پیامک و ایمیل را ارسال و دریافت کند. سرعت داده‌های این دو گوشی با هم مقایسه می‌شد، چرا که هر دو از 3G و EDGE پشتیبانی می‌کردند.

برنامه Opera Mini یکی از بهترین مرورگرهای گوشی، در آن زمان بود و می‌توانست با کم‌ترین سرعت اینترنت بهترین نتیجه را به شما بدهد و همچنین برنامه‌های خواندن فایل PDF و Office Documents نیز وجود داشت.

این گوشی به همراه یک کارت حافظه (micro sd) 256 مگابایتی عرضه شد و حافظه داخلی فقط 8 مگابایت به شما فضا برای ذخیره سازی می‌داد، همچنین این امکان وجود داشت که کارت حافظه را با یک کارت حافظه 2 گیگابایتی تعویض کنید.

یک دکمه در کنار این گوشی قرار داشت که از آن برای راه‌اندازی دوربین با کیفیت 2 مگاپیکسل و فلش استفاده می‌شد. این دوربین می‌توانست ویدیوهایی با کیفیت 400 در 240 پیکسل را با سرعت 15 فریم بر ثانیه ضبط کند. اپل تا سال 2009 قابلیت فیلم‌برداری را نداشت و در این سال توانست با معرفی گوشی iPhone 3GS از این قابلیت پشتیبانی کند.

طبق گزارشات ال جی توانست حدود 18 میلیون از گوشی KE850 پرادا بفروشد، اما نتوانست با اپل رقابت کند و شاید این دلیل فراموش شدن نام اولین گوشی لمسی جهان باشد. با وجود شکست در مقابل اپل این شرکت دست از تلاش بر نداشت و تا به امروز گوشی‌های هوشمندی زیادی را روانه بازار کرده است، اما به تازگی شایعاتی مبنی بر خروج شرکت ال جی از صنعت گوشی‌های موبایل به گوش می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*