سرویس اینترنت استارلینک

ایلان ماسک : سرویس اینترنت استارلینک سریع‌تر و وسیع‌تر می‌شود

به تازگی سرویس اینترنت استارلینک کمپانی SpaceX در دسترس مشتریان جدیدی قرار گرفت؛ اما ایلان ماسک اهداف بزرگ‌تری را طی 12 تا 18 ماه آینده برای این سیستم ماهواره‌ای در سر دارد.

پیش‌تر استفاده از سرویس اینترنت استارلینک تنها به صورت آزمایشی و با ارسال دعوتنامه ممکن بود. ولی اخیرا اسپیس ایکس ثبت‌نام از کاربرانی را که خواهان اینترنت ماهواره‌ای هستند، با ظرفیت بیشتر آغاز کرد.

به جای اتصال فیزیکی یا سرویس های وایرلس مرسوم و اینترنت خانگی 4G یا 5G، اینترنت استارلینک به مجموعه‌ای در حال رشد از ماهواره‌های SpaceX متکی است که در مدار زمین قرار داده شده‌اند. با استفاده از یک دیش خود-تنظیم و روتر وای-فای، امکان تبادل سیگنال بین این مجموعه ماهواره‌ای و منزل کاربر، فراهم می‌شود.

سرویس اینترنت استارلینک

البته با وجود عملیاتی شدن استارلینک، اسپیس ایکس تاکنون رویکرد محافظه‌کارانه‌ای در پیش گرفته است. سرعت این سرویس اینترنتی  بین 50 تا 150 مگابیت بر ثانیه نوسان می‌کند و میزان تاخیر به 20 تا 40 میلی‌ثانیه می‌رسد. در برخی مواقع هم کل سرویس از کار می‌افتد.

اما ایلان ماسک در توییتر مدعی شد فاصله زیادی با یک پیشرفت بزرگ نداریم:

امسال سرعت با رسیدن به 300 مگابیت بر ثانیه، دو برابر می‌شود و تاخیر به 20 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد.

دامنه پوشش هم یکی دیگر از اهداف بلندپروازانه ماسک است. به گفته‌ی او، تا پایان سال 2021 بیشتر مناطق زمین تحت پوشش قرار می‌گیرد و پس از آن، روی تراکم پوشش کار خواهد شد.

این دستاورد بزرگی برای پروژه Starlink خواهد بود؛ چرا که تعداد ماهواره‌های راه‌اندازی شده، فعلا فاصله زیادی با هدف‌گذاری اولیه، یعنی چندین هزار ماهواره دارد. البته راه دیگری هم برای گسترش سرویس هست: استفاده از دیش‌هایی با میدان دید وسیع‌تر توسط مشترکان اولیه!

طبق توضیحات اسپیس ایکس، محدوده‌ای که امواج در آن حرکت می‌کنند، میدان دید نام دارد. اگر درخت، دودکش، تیر چراغ برق یا هر چیز دیگری در این مسیر قرار داشته باشد، سرویس اینترنت استارلینک را مختل می‌کند. میدان دید مورد نیاز برای مشترکان اولیه، 100 درجه‌ی مخروطی شکل از مرکز دیش است.

سرویس اینترنت استارلینک

البته حتی اگر صف‌آرایی ماهواره‌ها در فضا به سرانجام برسد، باز هم کیفیت سرویس به مکان زندگی شما بستگی دارد. به قول ایلان ماسک:

به یاد داشته باشید که در مناطق پرتراکم شهری، اینترنت سلولار (موبایل) همواره ارجحیت دارد. اینترنت ماهواره‌ای اما برای مناطقی با تراکم جمعیت پایین یا متوسط بهترین گزینه است.

هم‌اکنون برای ثبت نام جدید از مشتریان، یک پیش‌پرداخت قابل استرداد 99 دلاری برای کیت کامل 499 دلاری دریافت و زمانی که سرویس توسعه یافت، با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زنده باد این مرد بزرگ ایلان ماسک