تراشه اگزینوس با پردازنده گرافیکی AMD

جزئیاتی از نخستین تراشه اگزینوس با پردازنده گرافیکی AMD منتشر شد

در نمایشگاه کامپیوتکس 2021، اطلاعاتی از اولین تراشه اگزینوس با پردازنده گرافیکی AMD منتشر شد. این چیپست می‌تواند قدرت‌بخش گوشی‌های سری گلکسی اس 22 سامسونگ باشد.

با برگزاری نمایشگاه مجازی کامپیوتکس، فرصتی به مدیرعامل AMD رسید تا درباره همکاری با سامسونگ برای ساخت چیپست اگزینوس صحبت کند. به گفته‌ی دکتر لیزا سو، نخستین تراشه اگزینوس با پردازنده گرافیکی AMD از معماری RDNA 2 بهره خواهد برد. او به ویژگی‌هایی از قبیل رهگیری پرتو (ray tracing) و نرخ سایه‌زنی متغیر (variable rate shading) هم اشاره کرد.

تراشه اگزینوس با پردازنده گرافیکی AMD

پیش‌تر سامسونگ استفاده از GPU ای‌ام‌دی را در تراشه بعدی خود (با نام احتمالی اگزینوس 2200) تایید کرده بود. اما ویژگی‌های ذکر شده چه هستند؟

نرخ سایه‌زنی متغیر، قابلیتی برای بهبود عملکرد رندرینگ و افزایش کیفیت است که با تغییر نرخ سایه‌زنی در قسمت‌های مختلف فریم انجام می‌گیرد. رهگیری پرتو هم نوعی تکنیک رندرینگ برای بازی‌های سه‌بعدی است که یک تصویر را با رهگیری مسیر نور و شبیه‌سازی اثر برخورد آن با اجسام مجازی، خلق می‌کند.

مدیرعامل AMD همچنین از اعلام جزئیات بیشتر توسط سامسونگ در آینده‌ای نزدیک خبر داد. با این تفاصیل، انتظار می‌رود نسل بعدی اگزینوس در نیمه دوم سال 2021 معرفی و در سری گلکسی اس 22 استفاده شود.

حتی برخی گزارش‌ها، این تراشه را رقیب Apple M1 می‌دانند؛ زیرا صحبت از به‌کارگیری آن در لپ‌تاپ‌ها است.

سابقه‌ی کار مشترک سامسونگ و ای‌ام‌دی روی معماری جدید GPU برای دستگاه‌های موبایل، به سال 2019 بازمی‌گردد. غول کره‌ای قصد دارد با کنار گذاشتن پردازنده‌های گرافیکی Arm Mali، نقص عملکرد تراشه‌های خود در قیاس با اسنپدراگون را برطرف کند.

شواهد، نوید ظهور یک تراشه قدرتمند و داغ‌تر شدن فضای رقابت را می‌دهد؛ دورانی که سامسونگ از وابستگی به کوالکام رهایی خواهد یافت.