توییت ایلان ماسک

نگاهی به ۶ توییت ایلان ماسک که جنجال برانگیز شدند

ایلان ماسک – Elon Musk مدیر عامل تسلا و بنیان گذار شرکت اسپیس ایکس است. در این مقاله به ۶ توییت ایلان ماسک می‌پردازیم که سبب جنجال زیادی در رسانه‌ها شدند.

ایلان ماسک در توییتر ۵۶ میلیون دنبال کننده دارد و تا به حال ۱۴ هزار توییت ارسال کرده است. بنابراین؛ نه تنها می‌توان مدیر عامل تسلا را یکی از طرفداران این شبکه اجتماعی دانست، بلکه در واقع عضو فعال توییتر است. البته؛ برخی از توییت های ایلان ماسک نیز جنجال برانگیز شده‌اند.

نکته عجیب این است که وی شخصی را به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی استخدام نکرده است و خودش هر چیزی که می‌خواهد را توییت می‌کند (البته تا جایی که قوانین توییتر را نقض نکند).

جنجال برانگیزترین توییت های ایلان ماسک

ماسک از سال ۲۰۰۹ در توییتر عضو بوده است و در اینجا می‌خواهیم نگاهی به ۶ توییت جنجال برانگیز وی داشته باشیم.

سرزمین آزاد

در سال ۱۳۹۹ همه‌گیری کرونا سبب شد که برخی کشورها محدودیت‌هایی را برای شهروندان خود اعلام کنند و آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نبود. ماسک همیشه نظرات خود را درباره همه‌گیری کرونا با صراحت ابراز می‌کرد و علی‌الخصوص منتقد جدی محدودیت‌های دولتی بود.

در ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و در حالی که یک ماه از آغاز محدودیت‌های کرونایی می‌گذشت، ایلان ماسک در توییتی سه کلمه‌ای نوشت: «آمریکا را آزاد کنید».

توییت ایلان ماسک

در آن هنگام موارد ابتلا به کرونا روندی نزولی داشت و هنوز این ویروس تا حد زیادی ناشناخته بود. در واقع از اوایل تیر ماه بود که موارد ابتلا به کرونا با افزایش چشمگیری روبرو شد.

این توییت به این دلیل جنجالی شد که بر خلاف دستورات منع خروج غیر ضروری از خانه بود که در سرتاسر دنیا اعمال شده بود. برخی افراد بر این باور بودند که این محدودیت‌ها برای کاهش سرعت گسترش کرونا ضروری است و برخی دیگر نیز آن‌ها را مانع آزادی‌های شخصی می‌دانستند.

خودت خواستی

یکی از جنجال برانگیزترین بحث‌های توییتری ایلان ماسک با شخصی بود که تلاش می‌کرد دانش آموزان تایلندی گرفتار در غار را نجات دهد.

در طول عملیات نجات، ایلان ماسک یک زیردریایی کوچک را به همراه گروهی از مهندسان تسلا به تایلند فرستاد. هرچند؛ از این زیردریایی در عملیات نجات استفاده نشد.

Vernon Unsworth یک کاوش گر غار است که در انگلستان و تایلند زندگی می‌کند. در طول عملیات نجات دانش آموزان گیر افتاده در غار، وی نیز تیمی از کاوشگران را برای این کار گردآوری کرد. وی در طول مصاحبه‌ای با CNN به زیردریایی ایلان ماسک نیز اشاره کرد و گفت که به نظرش میلیاردر آمریکایی فقط به فکر یک نمایش تبلیغاتی بوده است.

توییت ایلان ماسک

البته ماسک از این انتقاد خوشش نیامد و در چندین توییت به آن واکنش نشان داد. وی حتی در توییت آخر از Unsworth با عنوان «پسر عجیب غریب» یاد کرد.

ماسک در اولین توییت خود گفت: «وقتی در غار بودیم، اصلاً این پسر بریتانیایی مهاجر را که در تایلند زندگی می‌کند، ندیدیم. تنها افرادی که در آنجا حضور داشتند بچه‌های نیروی زمینی و دریایی تایلند بودند. آن‌ها فوق‌العاده بودند. حتی یگان ویژه نیروی دریایی تایلند ما را تا داخل غار اسکورت کرد که کاملاً برعکس این بود که می‌گویند حضور ما در آنجا ناخوشایند بوده است.»

«سطح آب در واقع خیلی پایین و راکد بود. شما به راحتی می‌توانستید تا غار شماره ۵ بروید و کاملاً مشخص بود که چطور بچه‌ها وارد شده بودند. اگر این روایت درست نیست، پس من از این فرد می‌خواهم که فیلم نهایی نجات را منتشر کند. تیم پمپ و ژنراتور نیز زحمت زیادی کشیدند. اما کسی از آن‌ها یاد نکرد.»

توییت ایلان ماسک

ایلان ماسک در توییت آخر خود گفت: « می دونی چیه، زحمت نشان دادن ویدیو را نکش. خودمان ویدیویی از رفتن بدون مشکل مینی زیردریایی تا غار ۵ را می‌سازیم. شرمنده پسر عجیب غریب، خودت خواستی.»

ماسک بعدها به خاطر این توییت ها عذرخواهی کرد و Unsworth نیز از بنیان گذار تسلا و اسپیس ایکس شکایت کرد. این کاوشگر غار اعلام کرد که این توییت ها تأثیر منفی بر اعتبار وی داشته و درخواست غرامتی ۱۹۰ میلیون دلاری را کرد. اگرچه؛ وی نتوانست در این دعوای حقوقی پیروز شود.

توییت های مربوط به ضمایر

افراد در شبکه‌های اجتماعی از ضمایر She/her، He/Him و They/Them استفاده می‌کنند تا دیگران متوجه جنسیت آن‌ها شوند و هم از افراد تراجنسیتی حمایت کنند. ایلان ماسک در توییتی در ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹ با این مسئله شوخی کرد. توییت Elon Musk جنجال برانگیز شد و خیلی از کاربران توییتر از او به دلیل حمله به اقلیت‌ها انتقاد کردند.

توییت ایلان ماسک

پس از این ماسک توضیحات بیشتری را ارائه کرد و گفت که از افراد تراجنسیتی حمایت می‌کند، اما خیلی از ضمایر خوشش نمی‌آید. وی همچنین لینکی را منتشر کرد که به نمره تساوی جنسیتی در تسلا اشاره داشت.

پیش از این نیز در ۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ ماسک توییت مشابهی را منتشر کرده بود و اعلام کرده بود که از ضمایر خوشش نمی‌آید. آن توییت نیز همانند نمونه‌های بالا جنجالی شده بود و خیلی از کاربران وی را به حمله مستقیم به جامعه تراجنسیتی محکوم کرده بودند. اکانتElon Musk یکی از محبوب‌ترین حساب‌های کاربری توییتر است و به همین خاطر توییت های وی مهم تلقی می‌شوند.

قرص قرمز

عبارت قرص قرمز از فیلم ماتریکس ساخته سال ۱۹۹۹ گرفته شده است. در این فیلم اگر قرص قرمز را می‌خوردید یعنی اینکه واقعیت را فارغ از اینکه چقدر تلخ باشد، می‌دیدید.

از آن زمان به بعد این عبارت در میان برخی از جوامع اینترنتی بسیار محبوب شد. البته هیچ تعریف مشخصی برای این عبارت وجود ندارد، اما عبارت «قرص قرمز» به عنوان شعار گروه‌های طرفدار تئوری توطئه و گروه‌های زن ستیزی همچون اینسل (مجردی ناخواسته) نیز شناخته می‌شود.

توییت ایلان ماسک

با در نظر گرفتن این پیش زمینه می‌توان متوجه دلیل بحث‌برانگیز شدن توییت ایلان ماسک شد. کاربران در واقع مطمئن نبودند که آیا ماسک می‌خواهد به صورت غیر مستقیم از برخی عقاید دفاع کند یا اینکه صرفاً خواسته جمله‌ای از فیلم ماتریکس را بنویسد.

جنجال بیشتر بر سر کووید ۱۹

پیش از توییت اردیبهشت ماه نیز ماسک به خاطر یک توییت دیگر در انتقاد از محدودیت‌های کرونایی در آمریکا به تیتر یک اخبار بدل شده بود. در ۱۶ اسفند ماه ۹۸ نیز درست در زمانی که کشورها در حال بررسی ایجاد محدودیت‌های اجتماعی بودند، مدیر عامل تسلا در توییتی به بحران پیش رو واکنش نشان داد و از این همه‌گیری به عنوان مسئله‌ای احمقانه یاد کرد.

البته وی بارها به همه‌گیری کرونا واکنش نشان داد و تنها یک روز پس از توییت «آمریکا را آزاد کنید» به تمجید از رویکرد متفاوت سوئد در مقابله با کووید ۱۹ پرداخت.

توییت ایلان ماسک

علی‌رغم اینکه محدودیت‌های شدیدی در بخش زیادی از اروپا اعمال شده بود، بزرگترین کشور اسکاندیناوی هیچ تصمیمی برای این کار نداشت. ماسک نیز در پاسخ به فردی دیگر از سوئیس به عنوان کشوری خردمند یاد کرد.

وی بعدها نیز گفت که حق با سوئیس بوده است. این توییت ها نیز جنجال برانگیز شدند چرا که به اختلاف نظر در برخورد با کووید ۱۹ دامن می‌زدند. یکی از کاربران در جواب به پست دوم گفت که نیوزیلند به دلیل ایجاد محدودیت‌های کرونایی زودهنگام توانسته به خوبی کرونا را مهار کند. کاربر دیگری نیز به جمعیت نسبتاً کم ۱۰ میلیونی سوئد و مقایسه نسبت مبتلایان اشاره کرد.

حمله به سهام تسلا

آيا ایلان ماسک گران‌ترین شوخی تاریخ را انجام داد؟ شاید. ماسک در توییتی در۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ گفت که قیمت سهام تسلا بیش از حد بالا است. و خب بعدش چه اتفاقی افتاد؟ سهام تسلا به شکل وحشتناکی افت کرد.

توییت ایلان ماسک

طبیعتاً افرادی که در این سهام سرمایه گذاری کرده بودند خوشحال نشدند و حتی یک از سهام داران تسلا نیز گفت که ۱۰ هزار دلار ضرر کرده است. البته با این وجود هنوز سهام تسلا بین سرمایه گذاران محبوب است.

ماسک یکی از چهره‌های شناخته شده جهانی است که البته خودش نیز می‌داند که زیر ذره‌بین قرار دارد و خیلی وقت‌ها نیز توییت هایش به تیتر یک خبرگذاری ها بدل شده است. البته بسیاری از افراد نیز ایلان ماسک را به خاطر توییت هایی که «خودش» می‌نویسد، در توییتر دنبال می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خوشتون بیاد یا نه، به جایی رسیدین که نویسنده هاتون کوچیکترین سواد گرامری (حتی در حد یه هکسره ی ساده) هم ندارن
    قبلا بی نهایت بهتر بودین