دوربین ماکرو

هرآنچه لازم است درباره دوربین ماکرو و کارایی‌هایش بدانید

دوربین های ماکرو آرام آرام در حال ورود به گوشی های هوشمند هستند. در ادامه به هرآنچه لازم است درباره دوربین ماکرو و کارایی‌هایش بدانید پرداخته ایم.

این روزها پدیده عکاسی دچار تحولات فراوانی شده است. دیگر نیاز نیست مانند چندین سال قبل برای ثبت تصاویر مهم یا لحظات ماندگار، دست به دوربین‌های عکاسی قدیمی ببرید. در حال حاضر یک کاربر عادی و متوسط گوشی‌های هوشمند، کاملاً با عکاسی به وسیله موبایل آشنایی دارد؛ زیرا افزایش کیفیت تصاویر و برنامه‌های عکس‌محور مانند اینستاگرام، باعث درک بهتر و درست‌تری از اصول عکاسی شده‌ است.

دوربین ماکرو

با این حال، در عکاسی موضوعات متفاوتی وجود دارد که باعث خروجی‌های بهتری می‌شود. یکی از این موارد، سبک تصویربرداری ماکرو است. ماکرو در دسته‌های گوناگون و جذاب‌تری از عکاسی قرار می‌گیرد که جزئیات خاصی را در تصاویر به ارمغان می‌آورد. شرکت‌های مختلفی مانند هواوی، سامسونگ، شیائومی و وان پلاس، گوشی‌هایی را با  دوربین ماکرو تولید کرده‌ و آن‌ها را به عنوان یک محصول نسبتاً کارآمد برای کاربران، راهی بازار کرده‌اند. اما آیا می‌دانید که این دوربین‌ها چه ویژگی‌هایی دارند، چگونه کار می‌کنند و به چه طریقی باید مورد استفاده قرار گیرند؟ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

دوربین ماکرو چیست؟

دوربین ماکرو عمدتاً به لنزی که استفاده می‌کند وابسته است. بیشتر امور توسط آن لنز انجام می‌شود و کار اصلی‌اش، بزرگنمایی سوژه است. این موضوع شامل نزدیک شدن بیش از اندازه به سوژه موردنظر بوده و به این معنی است که دوربین باید در فواصل بسیار کمتری نسبت به سایزهای دیگر متمرکز شود یا اصطلاحاً فوکوس کند.

 

به عنوان مثال، بزرگنمایی می‌تواند در نسبت 1:2 صورت گیرد که امکان ارائه تصاویر را تا نصف اندازه سوژه یا به عبارتی یک‌دوم آن خواهد داشت. به همین ترتیب، نسبت 5:1 می‌تواند تصویر موردنظر را تا پنج برابر از اندازه اصلی افزایش دهد. دوربین ماکرو با توجه به انحنای لنز محدبی که دارد، چنین نتیحه‌ای را رقم می‌زند. این مفهوم برای بشریت چیز تازه‌ای نیست و صدها سال است که در عینک‌های گوناگون و ذره‌بین‌ها استفاده می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این نوع عکاسی، عمق میدان نسبتاً کمی است که باید با آن کنار بیایید. اساساً عمق میدان در میزان قرارگیری تصویر شما در فوکوس خلاصه می‌شود. عکاسانی که با دوربین ماکرو کار می‌کنند، با اجرای تکنیکی به نام انباشت فوکوس (Focus Stacking) از سد این مشکل می‌گذرند. این تکنیک راهی است که عکاس به واسطه‌اش می‌تواند چندین عکس را با مناطق مختلف فوکوس ترکیب کند و در نهایت باعث خلق یک تصویر واضح شود.

نحوه استفاده از دوربین ماکرو

برای ورود به جهان عکاسی با دوربین‌های ماکرو، باید چند نکته کلیدی را رعایت کنید. در وهله اول به یاد داشته باشید که مانند ژانرهای دیگر عکاسی، ابتدا باید از میزان کافی نور مطمئن شوید. شما بیش از هر چیز دیگر به نور و روشنایی نیاز خواهید داشت. هرچه نور بیشتر باشد، دوربین راحت‌تر می‌تواند نتیجه دلخواه‌تان را به شما ارائه دهد.

دوربین ماکرو

به همان اندازه که نور و روشنایی اهمیت دارد، نوع تابش نور هم بسیار مهم است. در هنگام کار با دوربین ماکرو، نور پراکنده ترجیح داده می‌شود زیرا به طور مساوی سوژه را روشن می‌کند. می‌توانید این نوع نور را در روزهای ابری، زمانی که روشنایی از سطح منعکس می‌شود یا هنگامی که از لباس‌ها و پارچه‌های سفید عبور می‌کند ببینید و از آن استفاده نمایید.

نکته دیگری که می‌تواند تجربه عکاسی را با دوربین ماکرو بهبود ببخشد، پیدا کردن راهی برای ایجاد ثبات در دستگاه است. این ویژگی مهم را می‌توانید با استفاده از یک گیمبال یا سه‌پایه به دست آورید؛ هرچند که این روش‌ها بسیار گران‌قیمت و پرهزینه هستند. بنابراین باید به سراغ گزینه دیگر یعنی تنظیم تایمر بر روی دوربین و قرار دادن آن روی یک سطح ثابت بروید. با این روش می‌توانید از هرگونه لرزش و تاثیرهای احتمالی در عکاسی‌تان جلوگیری کنید.

آیا این دوربین در گوشی‌های هوشمند هم حضور قدرتمندی دارد؟

میزان محبوبیت یک گوشی هوشمند به کارایی‌ها و مفید بودن آن برای کاربران عادی بستگی دارد. به طور کلی بیشتر دوربین‌های ماکرو که در موبایل‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند، کیفیت رضایت‌بخشی ندارند و بسیار ضعیف هستند. این دوربین‌ها معمولاً در گوشی‌های ارزان‌قیمت یا میان‌رده استفاده می‌شوند تا جذابیت موبایل را افزایش دهند.

با این حال نباید از پتانسیل‌های دوربین ماکرو غافل شویم. در حال حاضر این دوربین‌ها حضور فعال و گسترده‌ای در بازار موبایل ندارند. اگر شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و اپل سرمایه‌گذاری کلانی را بر روی این محصول آغاز کنند، در سال‌های آینده شاهد پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه‌ای خواهیم بود. موضوعی که هم می‌تواند به نفع کاربران باشد و هم سود قابل‌توجهی را نصیب تولیدکننده و سرمایه‌گذاران کند.

شایان ذکر است که گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۲۱ اولترا (Galaxy S21 Ultra) و وان پلاس ۹ و ۹ پرو (OnePlus 9 and 9 Pro) دوربین ماکرو را در اختیار ندارند اما از حالت‌ عکاسی ماکرو در برنامه دوربین‌شان استفاده می‌کنند. وان پلاس و سامسونگ دوربین‌های فوق عریضی را برای محصولات‌شان طراحی کرده‌اند که با افزودن نرم‌افزارهای مربوطه و هوش مصنوعی، باعث ایجاد تصاویری مانند دوربین ماکرو می‌شوند.

دوربین‌های ماکرو همچنان به عنوان بخشی جذاب از دنیای گوشی‌های هوشمند باقی خواهند ماند. شاید در آینده شاهد تغییرات و نوآوری‌هایی باشیم که باعث گسترش آن‌ها شوند و علاوه‌بر افزایش کیفیت تصاویر، تجربه عکاسی را با موبایل نیز بهبود ببخشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*