زیردریایی پرتاب کره جنوبی

موشک زیردریایی پرتاب کره جنوبی برای نخستین بار آزمایش شد

موشک زیردریایی پرتاب کره جنوبی از جدیدترین تسلیحات و صد البته نقطه عطفی در صنعت نظامی این کشور بشمار می‌رود که اخیرا برای بار نخست آزمایش شد.

کره جنوبی کشوری صنعتی در شرق آسیاست که از بازیگران مهم صنعت، فناوری و اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. این کشور در مرزهای شمالی خود با دشمنی همسایه است که هیچ گونه پایداری نداشته و هر آن ممکن است تصمیم به حمله بگیرد. نزدیکی به چین نیز دیگر تهدیدی است که کره جنوبی در معرض آن قرار دارد. از این رو این کشور همواره نیروهایش را با بالاترین استانداردها آموزش داده و ضمن خرید بهترین تسلیحات، جنگ افزارهای بومی متنوعی ساخته است.

در صورت وقوع یک حمله برق آسا از سوی هر یک از دو دشمن مذکور، کره جنوبی می‌تواند سکوهای پرتاب موشک بالستیک هیانمو خود را از دست دهد. ناگفته نماند این تسلیحات سریع‌ترین واکنش نسبت به حمله احتمالی خواهند بود. البته سکوهای پرتاب موشک‌های بالستیک هیانمو متحرک هستند، با این حال می‌توانند در تیرس آتش موشک‌های بالستیک یا پهپادهای شکاری چینی قرار گیرند.

بهترین نقطه ممکن برای پنهان‌ کردن موشک‌های بالستیک زیر آب در ژرفای اقیانوس و دریا است. در حال حاضر کشورهای آمریکا،‌ انگلیس، فرانسه، هند، روسیه، کره شمالی و چین موشک‌های بالستیک اتمی خود را سوار بر زیردریایی زیر آب مخفی کرده‌اند. حال کره جنوبی نیز با آزمایش یک موشک بالستیک زیردریایی پرتاب (SLBM) به جمع آن‌ها پیوسته است. البته کره جنوبی تنها کشوری است که موشک SLBM متعارف و غیراتمی ساخته و قرار است به خدمت بگیرد.

این موشک جدید که K-SLBM و هیانمو 4-4 نام دارد، قرار است روی زیردریایی‌های تهاجمی کلاس KSS-III نصب شوند که نخستین فروند آن از اواخر ماه میلادی جاری وارد خدمت می‌شود. این زیردریایی‌های جدید علاوه بر موشک بالستیک، موشک کروز زیردریایی پرتاب هیانمو 3C با برد بیش از 1500 کیلومتر نیز با خود حمل می‌کنند.

زیردریایی پرتاب کره جنوبی

موشک هیانمو 2B

از آزمایش و موشک زیردریایی پرتاب کره جنوبی اطلاعاتی در دست نیست، اما گفته می‌شود بر اساس موشک بالستیک کوتاه برد سوخت جامد هیانمو 2B با برد 500 الی 800 کیلومتر ساخته شده است؛ البته به گفته برخی منابع این موشک جدید 800 کیلومتر برد دارد. آزمایش‌های موشک K-SLBM از سال 2020 شروع شد و آزمایش اصلی اخیر شلیک آن از زیر آب بود.

تا پیش از این برد موشک‌های بالستیک کره جنوبی به دلایل سیاسی تنها به 800 کیلومتر محدود بود. با این حال جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با حذف موانع بر سر راه کره جنوبی، امکان ساخت موشک‌هایی با برد بیشتر را برای آنان محیا کرد. به گفته کارشناسان با رفع این محدودیت کره جنوبی موشک‌های بالستیک میان برد با برد 1500 تا 5000 کیلومتر نیز توسعه خواهد داد. موشک‌هایی که بردشان از کره شمالی فراتر رفته و خاک چین و روسیه را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

داشتن موشک بالستیک زیردریایی پرتاب سبب می‌شود دشمن بداند حتی در صورتی که سکوهای پرتاب خشکی پایه را هدف قرار دهد، کره جنوبی همچنان توان پاسخ دهی بالستیک دارد. این موشک‌ها به دلیل انرژی جنبشی بالاتر، در مقایسه با موشک‌های کروز در برابر اهداف زیرزمینی و سنگرها موثرتر هستند.

برخی کارشناسان بر این باورند که کره جنوبی به دلیل تهدید کره شمالی قصد دارد به سراغ تسلیحات هسته‌ای نیز برود و موشک‌های SLBM خود را به سرجنگی اتمی مسلح کند. این کشور در حال حاضر به دنبال زیردریایی‌ با پیشران اتمی است و به احتمال بسیار بالا چراغ سبز توسعه تسلیحات هسته‌ای را نیز از آمریکا دریافت کند. البته تهدید چین نیز به نوبه خود احتمال دستیابی کره جنوبی به تسلیحات اتمی را تقویت می‌کند. این کشور در حال حاضر مشغول کار روی ناو هواپیمابر خود است و قصد تقویت گسترده توان نظامی خود را دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*